بلاتکلیفی اهالی روستای رحیم‌آباد در مورد ساختمان استانداری

بلاتکلیفی اهالی روستای رحیم‌آباد در مورد ساختمان استانداری

احداث ساختمان استانداری در کنار روستای رحیم‌آباد بیرجند نه تنها سبب ایجاد مشکلاتی برای اهالی این روستا شده بلکه از اقدام میراث فرهنگی استان برای ثبت جهانی آن هم جلوگیری کرده است.روستای رحیم‌آباد بیرجند در سال‌های بسیار دور توسط داماد خاندان علم خریداری و با توجه به قنات موجود در روستا و براساس الگوی باغ‌های ایرانی درخصوص ایجاد باغ و عمارت در این روستا اقدام شد.
با توجه به گسترش شهر بیرجند، قرار گرفتن قنات روستا در بافت شهری، خشکسالی‌های اخیر و فوت کشاورزان قدیمی، دیگر در اراضی این روستا کشاورزی نشد و بایر شدن اراضی مورد نظر و ضرورت گسترش شهر بیرجند، بخشی از اراضی شمال غربی این روستا برای احداث ساختمان در اختیار فرمانداری قرار گرفت. یکی از افراد مطلع در این خصوص به مهر گفت: پس از تأسیس استان خراسان جنوبی و ضرورت ساخت ساختمان استانداری، با وجود اینکه زمین‌های مختلفی برای این منظور جانمایی شد، متأسفانه اراضی شمال روستا با وجود قرار گرفتن آن در محدوده حریم باغ و عمارت رحیم‌آباد برای این منظور در نظر گرفته شد. وی با بیان اینکه پس از بهره‌برداری از ساختمان استانداری، مسئولان وقت اعلام کردند که براساس ضوابط موجود باید برای ساختمان استانداری حریم امنیتی به شعاع ۲۰ متر از دیوار استانداری رعایت می‌شد که متأسفانه در زمان احداث بنا رعایت نشده است، افزود: با توجه به اینکه امکان جا‌به‌جایی هزینه‌بر است، اهالی روستا باید نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کنند.
برای اراضی مذکور هیچ‌گونه طرح مصوبی در طرح جامع و تفصیلی شهر بیرجند پیش‌بینی نشده است و با گذشت چند سال از این موضوع، همچنان بلاتکلیف هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه