توسعه فرهنگ رضوی با پرورش استعدادها توسط رسانه

در گفت‌وگو با داوران جشنواره مطرح شد

توسعه فرهنگ رضوی با پرورش استعدادها توسط رسانه

داور بخش گرافیک و اینفوگرافیک جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) از ارتقای کمی و کیفی آثار ارسال شده به دومین دوره این جشنواره خبر داد.

مریم سلیمی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز گفت: در دوره اول جشنواره، آثار اینفوگرافیک به لحاظ کمی و کیفی با نقدهایی روبه‌رو بود ولی در دوره دوم جشنواره، اتفاقی مبارک رقم خورد و در کنار آثار اینفوگرافیک، آثار گرافیکی و تصویرسازی نیز مجالی برای ارائه و داوری یافتند به طوری که 51 اثر اینفوگرافیک و 287 اثر گرافیکی در مجموع 338 اثر از 99 شرکت‌کننده به جشنواره ارسال شد که پس از داوری مقدماتی، هفت اثر از چهار هنرمند در بخش اینفوگرافیک و 20 اثر از هفت هنرمند در بخش گرافیک به مرحله نهایی داوری‌ها راه یافتند. 

ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه‌های جدید
سلیمی در ادامه گفت: آثار این دوره از خلاقیت و نوآوری در سوژه و اجرا برخوردار بودند و در این بین شاهد حضور افراد حرفه‌ای و صاحب‌نام در بین شرکت‌کنندگان بودیم که هر میزان این جلب و جذب مشارکت‌کنندگان افراد حرفه‌ای بیشتر شود، نشان از اعتبار بیشتر جشنواره است و از به رسمیت شناخته شدن آن از سوی جامعه‌ای تخصصی و حرفه‌ای حکایت دارد. وی به ضرورت نگاه بلندمدت به جشنواره و حرکت به موازات تحولات فناورانه در عرصه رسانه اشاره و تصریح کرد: چندان دور نیست روزی برسد که لازم باشد در جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) به بررسی آثار و تولیدات رضوی با رنگ و بوی متاورس پرداخته شود؛ چراکه جهان فناوری به این سمت در حال حرکت است و ما نیز باید در این جشنواره برای این حوزه‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم. 
داور بخش گرافیک و اینفوگرافیک جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) افزود: راز موفقیت در عصر حاضر، هماهنگی با تحولات رسانه‌ای و تکنولوژیکی است و با توجه به اتفاق‌های جدید، لازم است آستان قدس رضوی در حوزه متاورس نیز برنامه‌ریزی کند. دکترای علوم ارتباطات و کارشناسی ارشد گرافیک و روزنامه‌نگاری گفت: به اعتقاد من در آینده‌ای نزدیک، شاید جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) مجبور شود بخشی را به تولید مجازی در بستر متاورس اختصاص دهد، کما اینکه اکنون برخی از آثار تولید و منتشر شده مربوط به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

توسعه فرهنگ رضوی به مدد رسانه
مؤلف و مدرس حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در خصوص نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ رضوی اظهار کرد: رسانه‌های قدرتمند با نقش‌ها، وظایف و رسالت‌های مختلف به تأثیر بر افکار عمومی می‌پردازند و به فراخور می‌توانند به فرهنگ‌سازی، انسجام‌بخشی و ایجاد همبستگی، اقناع و ترغیب، اطلاع‌رسانی و... اقدام کنند، نخستین مهم، باور به این اثرگذاری و قدرت رسانه‌هاست و نکته مهم بعدی نحوه بهره‌گیری از رسانه‌ها برای این اثرگذاری است. سلیمی درباره اثرگذاری رسانه در ترویج فرهنگ رضوی نیز اظهار کرد: با یاری رسانه‌ها می‌توان به توسعه فرهنگ رضوی کمک کرد، به شرط آنکه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ها را بشناسیم و به درستی از آن‌ها استفاده کنیم، همچنین لازم است حضور در رسانه و بهره‌گیری از آن همگام با تحولات فناوری و رسانه‌ای باشد.

باید فرهنگ رضوی را بیش از پیش به مردم بشناسانیم
داور جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) گفت: یکی از کارکردهای رسانه تبلیغ است اما در بحث فرهنگ رضوی ما نیازی به تبلیغ نداریم بلکه نیاز به اقناع و پرورش استعدادها داریم و اگر رسانه‌ها درست عمل کنند در ترویج فرهنگ رضوی نقش مؤثری خواهند داشت.
کوروش شجاعی افزود: باید حقیقت و واقعیت ولایت، امامت و فرهنگ رضوی را بیش از پیش به مردم بشناسانیم و این نیازمند ترویج معارف است و قدر مسلم ترویج معارف از طریق رسانه امکان‌پذیر است و این موضوع می‌تواند یک وظیفه اصلی برای همه رسانه‌ها باشد.
اما نکته‌ای که باید خیلی مورد توجه باشد و در اندیشکده‌ها مورد بررسی قرار بگیرد، این است که اقناع و باورپذیر کردن مطالب، امری واجب در همه عرصه‌ها به خصوص در عرصه فرهنگی و ترویج فرهنگ رضوی است.
توجه داشته باشیم که تکرار زیاد یک مسئله حتماً دلیل بر ترویج نیست، بلکه گاهی زیاد مطرح کردن یک مسئله موجب لوث شدن می‌شود در حالی که اگر ما بهنگام، مطالب زیبا، پرمحتوا و البته نغز را در اختیار مخاطب بگذاریم، همان طور که خود حضرت
 علی بن موسی الرضا(ع) فرمودند، اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بشناسند قطعاً پیروی می‌کنند و محب ما می‌شوند، محتوای ما نیز قطعاً در ترویج فرهنگ رضوی مؤثر خواهد بود. 
داور جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) در خصوص مهم‌ترین ویژگی آثار ارسال شده به این دوره گفت: مهم‌ترین ویژگی آثار ارسال شده را می‌توان در عشق به ولایت و امامت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) خلاصه کرد و همه آثار تلاش داشتند این ارادت و عشق را در مطالب ارسالی اظهار کنند. 
شجاعی درباره افق پیش روی این جشنواره نیز اظهار کرد: آینده این جشنواره بستگی به نوع عملکرد برگزارکنندگان دارد، یعنی اگر اطلاع‌رسانی‌ها به موقع و درست انجام شود و هدف، شناسایی استعدادهای مختلف در زمینه ترویج فرهنگ امامت و ولایت باشد این جشنواره آینده مناسبی خواهد داشت بنابراین اطلاع‌رسانی درست، شناسایی استعدادها و آموزش مستمر افرادی که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند امری بسیار ضروری است. وی تأکید کرد: حتماً باید سطح همه آثار نیز ارتقا پیدا کند؛ چرا که بر اساس بررسی، فقط تعداد معدودی از آثار ارسالی به این دوره ویژگی‌های لازم یک مطلب رسانه‌ای را داشتند و این نشان می‌دهد افرادی که اثر ارسال می‌کنند حتماً باید آموزش ببینند و استعدادیابی شوند. شجاعی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه، دایره آثار را باید گسترش بدهیم و از نقاط مختلف برای نوشتن دعوت کنیم و مطلع باشند برای چه و برای کجا می‌نویسند و به نظرم از این طریق، هم از نظر کمی و هم کیفی آثار بیشتر و بهتری در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه