جنگل‌های هیرکانی با خشکسالی می‌سوزد و می‌سازد

به دلیل خطای انسانی و کمبود امکانات اطفای حریق

جنگل‌های هیرکانی با خشکسالی می‌سوزد و می‌سازد

مازندران- علیرضا نوری کجوریان    

گرمای هوا، خشکی سطح جنگل و کاهش چشمگیر بارندگی در روزهای تابستان دلهره و کابوس جنگلبان جنگل‌های هیرکانی و خزری را بیشتر کرده است.


هوا روز به روز گرم‌تر می‌شود و سطح جنگل‌های شمال خشک‌تر. باران هم چند وقتی است به کوهستان نباریده و بیش از همه در این روزهای گرم و سوزان تابستانی، جنگلبان پیر کوهستان‌های شمال نگران است.
یک چشمش به آسمان است و چشم دیگر به جنگل. با دیدن هر دود سفید در آسمان، قلبش از حرکت می‌ایستد و بیش از دیگران نگران خاکستر شدن جنگل‌های بکر هیرکانی است.
پایان هفته، تعطیلات و هجوم مسافران به جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی برای جنگل‌های شمال چندان خوش یمن نیست و در تعطیلات سال‌های مختلف، سطح زیادی از عرصه‌های ملی زیر سایه تفریحات زودگذر، پخت کباب و چاق کردن قلیان، دود و خاکستر شده است.
کاهش 7 درصدی بارندگی خرداد ماه و افزایش روزهای گرم و خشک از یک سو، وجود درختان خشک و افتاده که همانند باروت عمل می‌کنند و کمبود تجهیزات و امکانات، بیش از هر زمانی خطر وقوع آتش را در عرصه‌های طبیعی و جنگلی تشدید کرده است.
از آخرین بارندگی در مازندران حدود یک ماه می‌گذرد. برداشت محصولات کشاورزی و آتش زدن کاه و کلش و بقایای کشاورزی نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. با این حال هنوز اطفای حریق در جنگل‌های شمال به تجهیزات سنتی و محدود وابسته است و خبری از پایگاه اطفای حریق جنگل‌های شمال نیست.

درختانی که ذغال شدند
یک روستایی در غرب مازندران با اشاره به اینکه همواره شاهد بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های بالادست و کوهستانی هستیم، افزود: طی سال‌های گذشته سطح زیادی از جنگل‌ها و درختانش زغال شدند و امدادرسانی به این حوادث توسط نیروهای مردمی و منابع طبیعی و با امکانات اولیه و سنتی نظیر بیل و سطل‌های آب صورت گرفته است.
محمدی با اظهار اینکه بالگرد و تجهیزات کافی برای مهار حریق در عرصه‌های جنگلی وجود ندارد، گفت: در صورت داشتن تجهیزات کافی و بالگردهای مورد نیاز به راحتی می‌توان عرصه‌های طبیعی منطقه را در برابر حوادثی از جمله آتش‌سوزی ایمن کرد. طی سال جاری با تلاش استاندار مازندران و متولیان امر، سه فروند بالگرد برای امدادرسانی در حوادث از جمله اطفای حریق جنگل در استان مستقر شد. به کارگیری بالگرد در حریق پناهگاه حیات وحش میانکاله، شدت و سطح خسارت‌ها را کمتر کرد.

کمبود باران 
سرهنگ مجید ذکریایی؛ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری با بیان اینکه حدود یک ماه باران در استان نباریده است، عرصه‌های جنگلی استان را خشک و مستعد برای حریق دانست و گفت: با توجه به برداشت محصولات کشاورزی، بیشترین آسیب و خطر در حال حاضر ناشی از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی است.
وی همچنین با اشاره به حضور تعداد قابل‌توجهی گردشگر در طبیعت و جنگل، از آنان خواست از آتش درست کردن خودداری کنند. وی افزود: برای مهار حریق در عرصه‌ها سه فروند بالگرد پیش‌بینی شده است.
سرهنگ ذکریایی گفت: یک فروند بالگرد مربوط به هلال احمر در استان مستقر است و دو فروند دیگر در استان‌های گلستان و البرز فعالیت دارند.
بررسی‌ها روایتگر آن است که بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی و جنگلی دارای عامل انسانی است و در فصل تابستان آتش‌زدن کاه و کلش نیز نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.
سرهنگ محسن مرادی صادق؛ فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با توجه به پیش‌بینی هواشناسی و افزایش دما و وزش باد، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر، نسبت به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هشدار داد و گفت: آتش‌سوزی در طبیعت بیشتر ناشی از سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی عوامل انسانی مخصوصاً گردشگران است. با توجه به فصل خزان و خشک شدن برگ درختان و افزایش تردد گردشگران و طبیعت دوستان در عرصه‌های طبیعی، خطر آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های دست‌کاشت سوزنی برگ که در غرب استان قرار دارند، مناطق آسیب‌پذیر و حساس به لحاظ وقوع حریق و آتش‌سوزی‌اند و خطر آتش‌سوزی در این مناطق بالاست.
فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر افزود: مهم‌ترین توصیه ما به شهروندان و طبیعت دوستان این است که نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم در پیشگیری از ایجاد آتش‌سوزی در شرایط گرمای هوا را رعایت نموده و از روشن کردن آتش، رها نمودن ته سیگار، چوب کبریت و مخصوصاً آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگری در طبیعت خودداری کنند. وی گفت: درصد بسیار بالایی از آتش‌سوزی‌های عرصه‌های منابع طبیعی ناشی از اشتباهات و خطاهای انسانی است.
مرادی صادق بیان کرد: همشهریان می‌توانند با مشاهده هرگونه علائم آتش‌سوزی از طریق تلفن گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام کنند و تمامی نیروهای منابع طبیعی در آماده‌باش کامل‌اند.
هر سال سطح وسیعی از جنگل‌های هیرکانی در شمال و مازندران به دلیل آتش‌سوزی خاکستر می‌شوند. مصوبه ایجاد پایگاه اطفای حریق و امداد جنگل‌های شمال که سال قبل توسط رئیس سازمان وقت جنگل‌ها امضا شده بود، محقق نشد و در حال حاضر برای فرونشاندن آتش، چشم به بالگردهای اعزامی از سایر استان‌ها دوخته شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه