ماجرای نخ‌نما شده دریافت اجباری شهریه در مدارس دولتی

والدین دانش‌آموزان گلایه کردند

ماجرای نخ‌نما شده دریافت اجباری شهریه در مدارس دولتی

کرمانشاه- سمیه نوری

  داستان تکراری شهریه مدارس دولتی سال‌هاست که چالش ثبت‌نام دانش‌آموزان شده؛ اما این ممنوعیت تاکنون کمتر توسط مدارس جدی گرفته شده است.

با توجه به شروع ثبت‌نام مدارس از دانش‌آموزان برای سال تحصیلی پیش رو ماجرای تکراری دریافت شهریه در مدارس دولتی جلب توجه می‌کند و صدای والدین از دریافت هزینه‌های سرسام‌آوری که مدارس دولتی در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، به گوش می‌رسد.
در حالی که مدارس دولتی فقط باید هزینه کتاب و بیمه را از دانش‌آموزان دریافت کنند؛ اما این روزها شاهد اعتراض و جدال از سوی والدین و مدیران مدارس برای پرداخت هزینه‌هایی با عنوان شهریه هستیم.
ثبت‌نام دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی والدین بوده و هست. با وجود اعلام وزارت آموزش و پرورش و ادارات آموزش و پرورش در استان‌ها مبنی بر اینکه دریافت شهریه در هنگام ثبت‌نام ممنوع است؛ ولی مدارس چه به صورت رسمی و یا در هنگام تحویل کارنامه و پرونده تحصیلی دانش‌آموزان اقدام به تقاضای دریافت وجه می‌کنند. والدین دانش‌آموزان در این روزها علاوه بر پیدا کردن مدرسه برای فرزندان خود با مشکل تقاضای وجه نیز روبه‌رو هستند که مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است؛ چون بعضی خانواده‌ها دارای چند فرزند هستند و تأمین اجباری وجه، برای آنان مشکلاتی ایجاد کرده است.

دریافت شهریه در مدارس دولتی ممنوع است
سلمان محمدی اظهار کرد: در مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام و یا تحویل کارنامه به هیچ وجه نباید پولی جز هزینه درج شده پشت جلد کتاب‌ها و بیمه از والدین دریافت شود.
وی افزود: بر اساس قانون شورای آموزش و پرورش گروه انجمن اولیا و مربیان می‌توانند کمک و مشارکت مردمی برای اداره مدارس داشته باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به هزینه‌های متفاوت مدارس غیردولتی تصریح کرد: مدارس غیردولتی مانند تیزهوشان و شاهد، قانون خاص خود را داشته و با توجه به امکانات مدارس در دریافت شهریه نوساناتی وجود دارد.
محمدی بیان کرد: طبق نرم‌افزاری که در شورای مدارس غیر دولتی تعیین شده، میزان شهریه دریافتی این مدارس از اولیا، در آینده اعلام خواهد شد. وی با اشاره به میزان دریافت شهریه مدارس غیر دولتی خاطر نشان کرد: تا کنون میزان دریافتی‌ها به عنوان شهریه در این مدارس اعلام نشده؛ اما طبق تصمیمات انجام شده تا تعیین قطعی شهریه‌ها مبنا را بر قیمت سال گذشته بگذارند و دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند.
محمدی بهترین مدرسه را نزدیک‌ترین مدرسه دانست و گفت: طبق این شعار از اولیا خواهشمندیم فرزندان خود را به بهانه شرایط و امکانات خاص در مدارس دورتر ثبت‌نام نکنند تا بعدها در طول سال تحصیلی به مشکلات ترافیکی و سرویسی برخورد نداشته باشند.
​​​​​​​
بازدید روزانه از مدارس
بهمن نریمانی؛ رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: در مدارس دولتی مبلغی به اسم شهریه وجود ندارد و بر اساس ماده 11 قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش، هزینه‌های دریافتی تنها به منظور کمک‌های داوطلبانه و با رضایت اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌شود.
وی با اشاره به بازرسی و نظارت‌ها بر نحوه ثبت‌نام مدارس افزود: در تمامی مناطق، شهرستان‌ها و نواحی مختلف استان کرمانشاه از روز نخست ثبت‌نام‌ها تیم‌هایی را به منظور بازرسی آماده کرده و روزانه ۱۰ اکیپ بازرسی در مدارس حضور پیدا می‌کنند و در صورت دریافت هرگونه وجه از اولیا مسئولیت قانونی داشته و طی یک فراخوان اداری تذکرات لازم داده می‌شود. رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تصریح کرد: به طور کلی مدارس سه دسته‌اند و شامل مدارس دولتی، مدارس خاص (نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و شاهد) و مدارس غیر دولتی هستند‌ که عمده مدارس استان کرمانشاه دولتی بوده و در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ اما مدارس غیر دولتی بر اساس آیین‌نامه‌های خاص خود مبالغی را دریافت خواهند کرد. نریمانی با اشاره به افزایش میزان شهریه‌های سال جاری، تصریح کرد: اگرچه در سال جاری تلاش شده افزایش شهریه وجود نداشته باشد؛ اما طبق بررسی‌ها در مدارس خاص به طور میانگین افزایش ۲۰ درصدی شهریه‌ها را شاهد هستیم. وی با بیان به اینکه سامانه ثبت شکایات طراحی شده، خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه تخلف و دریافت شهریه در مدارس، اولیا و دانش‌آموزان می‌توانند به سامانه ثبت شکایات مراجعه و اعتراض و شکایت خود را عنوان کنند.

دریافت شهریه اجباری
آرزو عسگری؛ یکی از والدین دانش‌آموز دبستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با وجود اینکه دریافت شهریه از دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند، ممنوع اعلام شده؛ اما مدیر مدرسه برای ثبت نام دخترم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان درخواست کرده است‌.
وی با اشاره به اینکه مدارس دولتی معنای واقعی دولتی بودن خود را از دست داده‌اند، افزود: اگر قرار است مدارس دولتی هزینه‌هایی مانند مدارس غیردولتی دریافت کنند، پس باید اسم دولتی را از روی این مدارس برداشت. مادر این دانش‌آموز ادامه داد: هزینه‌های دریافتی به بهانه‌های مختلفی؛ مانند کمک به مدرسه و یا تهیه لوازم مورد نیاز دانش‌آموز بوده؛ ولی این هزینه‌ها صرف مدارس هم نمی‌شود؛ چرا که کوچک‌ترین تغییری در امکانات و ظاهر مدرسه‌ها ایجاد نمی‌شود.
عسگری با بیان اینکه لباس فرم دانش‌آموزان با شرایط خاصی از سوی مدارس باید تهیه شود، گفت: در شرایطی که مردم از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، مدیران و مسئولان شروطی مانند تهیه لباس فرم از یک تولیدی مشخص و برند خاص با هزینه‌ای حدود ۳۰۰ هزار تومان را که خود مدارس آن‌ها را معرفی می‌کنند، می‌گذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه