بررسی دستاوردهای سفر دولت به مازندران

افزون بر 15 درصد اعتبارات مصوب جذب شد

بررسی دستاوردهای سفر دولت به مازندران

مازندران

حضور رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیئت دولت و مدیران عالی کشور در استان‌ها و نقاط مختلف کشور در بیشتر کشورهای دنیا امری رایج بوده و در ایران نیز پس از انقلاب اسلامی سفر به استان‌ها و مناطق کشور توسط رؤسای جمهور و هیئت دولت انجام می‌شد که هدف آن‌ها مشاهده وضعیت، مشکلات و مسائل از نزدیک به منظور بهبود تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری بود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم در 1400، آیت‌الله رئیسی به عنوان منتخب مردم با عزم جدی برای سرکشی به استان‌های مختلف و مشاهده مشکلات مردم از نزدیک اقدام کرد تا جایی که سفرهای استانی دولت سیزدهم در زمانی کمتر از یک سال کاری، به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت تبدیل شد.
حال افزون بر چهار ماه از سفر دولت به مازندران می‌گذرد و ۱۵ درصد از اعتبارات مصوب ۱۷ هزار میلیارد تومانی به استان جذب شده است.  ۲۰اسفند پارسال، رئیس‌جمهور در قالب هفدهمین سفر استانی، به مازندران سفر کرد و با تصویب بیش از ۱۷۰ مصوبه و تخصیص ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، برای گره‌گشایی از موانع فرا روی استان برنامه‌ریزی کرد.
طبق برنامه‌ریزی مقرر است اعتبارات در نظر گرفته شده در بازه زمانی سه ساله به استان مازندران تخصیص داده شود؛ اما با گذشت ۱۰۰ روز، ۱۵ درصد از تعهدات عملیاتی شده و چرخ بسیاری از پروژه‌های نیمه‌کاره نیز گرم شده است.
محمدعلی نوبخت؛ فرماندار ساری با اشاره به اعلام برش بودجه سفر از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به فرمانداری اظهار کرد: نماینده‌ ویژه‌ای برای پیگیری مصوبات سفر دولت در شهرستان تعیین شده است.
وی با اظهار اینکه ۲۱ پروژه مهم و اولویت‌دار مشخص شد، به بازار گفت: از این تعداد پنج پروژه ناتمام که در سفر دولت برای آن اعتبار گذاشته شد، در دست پیگیری بوده و نیروگاه زباله‌سوز از جمله آن است.
وی نیروگاه زباله‌سوز، تالار مرکزی، محور ساری – تاکام و مرمت را از جمله پروژه‌های مهم برشمرد و گفت: موضوع نیروگاه زباله‌سوز با محوریت معاونت عمرانی استانداری در دست پیگیری است.
نوبخت یادآور شد: انتظار ما از شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌ها این است که نظارت بیشتری الزامی است و تعریض محور ساری – تاکام باید تسریع یابد.

راه و شهرسازی
راه و شهرسازی از جمله حوزه‌هایی است که درصد بیشتری از اعتبارات و مصوبات سفر هیئت دولت به مازندران را به خود اختصاص داده است. سیدمحمد نظری؛ مدیر کل راه‌وشهرسازی مازندران با بیان اینکه ۹هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات و مصوبات سفر دولت مربوط به شرکت ساخت و این اداره است، افزود: ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار، سهم راه‌وشهرسازی و هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان سهم شرکت ساخت بوده است.

پروژه‌های سفر راهسازی فعال است
وی با بیان اینکه همه پروژه‌های مصوبات سفر در حوزه راه وشهرسازی فعال است، افزود: در سال قبل ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شد که ۶۵ میلیارد تومان مصوبات سفر و ۷۵میلیارد تومان در قالب پروژه‌های استانی و متوازن بوده است.
وی یادآور شد: در دو مرحله برای پروژه‌ها در قالب هفت ردیف اعتبار ابلاغ شد و باند دوم محور کیاکلا – بهنمیر از جمله طرح‌هاست و چهار پیمانکار در آن مشغول عملیات‌اند.
نظری یادآور شد: بنا داریم سه دستگاه دوربرگردان در محور کیاکلا بسازیم و پروژه نکا- نیروگاه و بندرامیرآباد نیز از دیگر پروژه‌ها به شمار می‌رود و پروژه ساری – خزرآباد و ساخت پل با دهانه ۱۰۰ متری در دست اقدام است.
مدیر کل راه‌وشهرسازی، پروژه آمل – فریدونکنار را از دیگر طرح‌های راه‌وشهرسازی برشمرد و گفت: جاده قدیم آمل – بابل جزو مصوبات سفر دولت است؛ ولی تخصیص اعتباری نداشتیم.

۱۱۰ روستا ایمن‌سازی می‌شوند
در حوزه بنیاد مسکن نیز طرح‌های خوبی از سوی دولت برای مازندران طراحی شده است. علی‌اصغر آسمانی مقدم؛ مدیر کل بنیاد مسکن مازندران با اظهار اینکه ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه بنیاد مسکن در نظر گرفته شد، افزود: از این اعتبار ۱۶ میلیارد تومان مربوط به بازنگری طرح‌ها، ۱۴۴ میلیارد تومان مربوط طرح‌های هادی و ۵۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی روستاها در نظر گرفته شد.
وی با اظهار اینکه طرح‌های ۱۵۰ روستا بازنگری، طرح هادی ۲۸۰ روستا اجرا و ۱۱۰ روستا ایمن‌سازی می‌شوند، گفت: ۱۰ تا ۱۱ درصد از اعتبارات، تخصیص یافته و طرح هادی ۲۹روستا شروع شده است.
آسمانی مقدم یادآور شد: همچنین یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بازنگری طرح‌های هادی تخصیص یافت و این طرح در ۱۲ روستا شروع شده که پیشرفت فیزیکی آن ۹۰ درصد است.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت: برای ایمن‌سازی روستاهای در معرض خطر نیز 5میلیارد تومان تخصیص یافت که ۱۵ روستا را شامل شده و تا یک ماه آینده این طرح تکمیل می‌شود.

حوزه گردشگری 
در حوزه گردشگری نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌ها در سال جاری و سال آینده مصوب شد. در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان برای رویداد گردشگری ساری ۲۰۲۲ تخصیص داده شد. مهدی ایزدی؛ سرپرست گردشگری مازندران با اظهار اینکه رویداد ساری ۲۰۲۲ برگزار شد، افزود: برای توسعه زیرساخت‌ها در چالوس، کیاسر، سوادکوه شمالی و سورت قراردادهایی با پیمانکاران بسته شده است.
در قالب سفر هیئت دولت به مازندران ۵۴۶ طرح تولیدی و سرمایه‌گذاری دارای اولویت برای دریافت تسهیلات در مازندران تعریف و معرفی شد و ۱۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین در راستای ازدواج جوانان، 2 هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان تسهیلات از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد و فرایند اجرای طرح‌های اقتصادی و عمرانی نیمه‌کاره با سفر دولت به مازندران شتاب گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه