زهر بیکاری کام کارخانه بستنی سنندج را تلخ کرده است

با وجود تلاش برای رفع موانع تولید

زهر بیکاری کام کارخانه بستنی سنندج را تلخ کرده است

کارخانه بستنی عسل سنندج از جمله واحدهای تولیدی است که بعد از دریافت ۳۱ مصوبه جلسات متعدد در راستای رفع موانع هنوز کام تولید در آن شیرین نشده است.

کارخانه بستنی عسل یکی از واحدهای تولیدی بزرگ و در عین حال با اشتغال‌زایی بالا بود که متأسفانه به دلیل تأمین نبودن سرمایه در گردش تعطیل شد و حدود ۱۵۰ خانوار را به آمار بیکاران کردستان اضافه کرد.
اگر چه این طرح در قالب یک زنجیره ارزش شامل گاوداری شیری یک هزار رأسی و واحد تولید بستنی ساخته شد؛ اما به دلایل مختلف دچار رکود شد و با وجود اینکه همواره در دستور کار گروه رفع موانع تولید بوده، هنوز کام آن شیرین نشده است.
کارخانه بستنی عسل سال‌هاست تعطیل است. سال ۱۳۹۵ آقای جهانگیری ۸۰میلیارد تومان برای راه‌اندازی دوباره آن مصوب کرد؛ اما متأسفانه هیچ‌کدام از آن وام‌هایی که در جلسات متعدد مصوب شده بود، پرداخت نشد.

از اوج تا سقوط

جمال ساعدی؛ مدیر عامل کارخانه بستنی عسل کردستان اظهار می‌کند: از دهه ۵۰ فعالیت این واحد را به روش سنتی و به صورت خانوادگی آغاز کردیم؛ اما با شروع جنگ تحمیلی و ضرورت حضور در جبهه، این واحد را تعطیل کردیم. دوباره با خارج شدن از حالت سنتی به صورت صنعتی ادامه کار را آغاز کردیم. خوشبختانه وارد فاز صادرات شده و روزانه ۴۵۰ کیلو بستنی به کشور عراق صادر می کردیم و به یکی از برندهای معروف، خوشمزه و پرطرفدار در کشور تبدیل شدیم. 
وی با بیان اینکه واحد تولیدی بستنی عسل کردستان توانایی تولید ۱۰۰ تُن بستنی در روز را به واسطه بهترین و مجهزترین دستگاه‌ها دارد، ادامه داد: محقق نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر اعطای تسهیلات، ۱۴۲ نفر از شاغلان این کارخانه را بیکار کرد و من خودم دیده‌ام که ۳۰ نفر از شاغلان این واحد تولیدی، الان با وانت در حال دست‌فروشی هستند و این معضلاتی است که نیازمند راهکاری اساسی از سوی مسئولان و رفع موانع تولید آن هستیم. 

تلاش برای بازگشت به تولید 
در همین حال استاندار کردستان در بازدید از کارخانه بستنی عسل، با اذعان به اهمیت اشتغال‌زایی، تولید و صادرات حاصل از فعالیت این کارخانه گفت: مصمم هستیم این واحد را به چرخه تولید بازگردانیم.
اسماعیل زارعی ‌کوشا در جلسه بعد از بازدید از این کارخانه راکد اظهار کرد: در تعطیلی و رکود بیش از ۵۰۰ میلیارد سرمایه در این زنجیره تولیدی، هم مالک مقصر است و هم قوانین دست و پاگیر.
وی در پاسخ به پیشنهاد موکول کردن حل این مشکل به سفر رئیس جمهور به استان گفت: باید این موضوع را با اتکا به اختیارات استان تعیین‌تکلیف کنیم. موضوعات دیگری برای مطرح کردن در سفر مد نظر است.
کارخانه بستنی عسل و گاوداری هزار رأسی برکت که مجموعاً زنجیره بارین را تشکیل می‌دهند در حال حاضر برای بازگشت به چرخه تولید و اشتغال دوباره ۱۷۵ کارگر بیکار شده این کارخانه، نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات است که به دلیل معوقات تسهیلات قبلی، بانک‌های عامل توان و تمایلی به پرداخت این سرمایه در گردش ندارند.
با تأکید استاندار بر اهمیت فعالیت این زنجیره تولید در شرایط اقتصادی فعلی، مصوب شد بانک سپه، گاوداری برکت را فک رهن نموده و پس از اعلام نتیجه کارشناسی جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی مبلغ ۶۰میلیارد تومان تسهیلات به عنوان طرح توسعه گاوداری پرداخت نماید.
شایان ذکر است زنجیره تولیدی بارین که در زمینه تولید شیر، بستنی و گوشت فعال بوده، ۳۴ مصوبه از جلسات ملی و استانی گرفته که به ادعای سرمایه‌گذار و مالک، بسیاری از این مصوبات که برای بقای این زنجیره حیاتی بود، هنوز اجرایی نشده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه