برگی از تاریخ انقلاب در حرم مطهر رضوی

برگی از تاریخ انقلاب در حرم مطهر رضوی

میزبانی از رفراندوم «جمهوری اسلامی»


یکی از شیرین‌ترین رویدادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن1357 رخ داد و به واقع آن پیروزی بزرگ را تکمیل کرد، برگزاری رفراندوم تعیین نظام سیاسی ایران در 10 و 11 فروردین1358 بود؛ رفراندومی که در نهایت به رأی قاطع 2/98 درصدی ملت به استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی انجامید. رفراندوم جمهوری اسلامی در فضایی پر شور و هیجان به مرحله اجرا درآمد. 
در مشهد نیز، مانند دیگر نقاط ایران، حضور مردم بسیار پرشور و گسترده بود؛ آن‌قدر که روزنامه خراسان در شماره 11 فروردین 1358 خود گزارش داد: «در مشهد ... شور و استقبال [برای شرکت در رفراندوم] به حدی بود که به گزارش ستاد نظارت بر رفراندوم ظرف چهار ساعت یعنی از ساعت 8 بامداد تا حدود ساعت 12 [ظهر] کلیه برگ‌های رفراندوم تمام شد و بدین ترتیب طی مدت کمتر از چهار ساعت در شهر مشهد و بخش مرکزی، حدود 450 هزار نفر در رفراندوم شرکت کردند». حرم مطهر امام رضا(ع) که در دوران انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین کانون تجمعات اعتراضی مردم و مقصد بیشتر راهپیمایی‌های انقلابی شهر مشهد بود، در این رویداد نیز، میزبان ده‌ها هزار نفر از زائران و مجاورانی شد که برای شرکت در رفراندوم در اماکن متبرکه حضور یافته بودند. صندوق اخذ رأی در حرم مطهر رضوی را در صحن موزه که به ابتکار و خواست مردم به صحن «امام خمینی(ره)» تغییر نام داده‌ بود، مستقر کردند؛ جایی که امروزه تبدیل به رواق بزرگ امام خمینی(ره) شده ‌است و پیش از آن نیز، در ایام انقلاب، شاهد برگزاری اجتماعات بسیار گسترده سخنرانی‌های شورانگیز بزرگانی همچون شهید هاشمی‌نژاد بود. 
خوب است بدانید برخی از علمای معروف مشهد ازجمله آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالله شیرازی، رأی خود را در همین شعبه به صندوق ریختند. با اتمام رفراندوم و اعلام نتیجه آن، حرم مطهر رضوی باز هم یکی از مهم‌ترین مکان‌های تجمع مردم برای شکرگزاری و اظهار شادی و مسرت بود؛ آن‌گونه که روز 14 فروردین و به دعوت علما و بزرگان انقلاب در مشهد، هزاران نفر از زائران و مجاوران در صحن موزه - رواق امام خمینی(ره) - و دیگر اماکن متبرکه گرد هم آمدند و مراسم بزرگداشت اعلام جمهوری اسلامی را برگزار کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه