عروسک‌ها پیام‌آوران صلح و دوستی هستند

گفت‌وگو با فوزیه خضری، مؤسس موزه «شهر اوز»

عروسک‌ها پیام‌آوران صلح و دوستی هستند

عروسک‌ها، این موجودات شیرین و آرام پیش از آنکه وسیله‌ای برای سرگرمی و همدم کودکی‎‌ها باشند مجموعه‌ای از نشانه‌ها و نمادهای شفاهی فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌های اقوام گوناگون و باورهای فولکلور هستند.


حالا شمار بسیاری از آن‌ها از گوشه و کنار سرزمین خودمان و ملت‌های دیگر در موزه‌ای در شهرستان اوز‌ استان فارس گرد هم آمده‌اند و میزبان گردشگران و بازدیدکنندگانی هستند که مایل‌اند این سفیران کوچک فرهنگی با اقوام مختلف آشنایشان کنند. موزه اروسک(عروسک) «شهر اوز» با همت فوزیه خضری به عنوان مؤسس در روزهای پایانی تیرماه امسال افتتاح شد. در کنار این موزه، کتابخانه «بانو» به عنوان محلی برای مطالعه مادران و کودکان و اجرای نمایش عرو سکی و قصه‌گویی فعال شده است. در ادامه گفت‌وگوی ما با فوزیه خضری مدیر و مؤسس این موزه را می‌خوانید.

​​​​​​​ایده راه‌اندازی موزه عروسک‌ها از کجا شکل گرفت و برای تأسیس آن چه مراحلی را طی کردید تا به بهره‌برداری رسید؟

 واقعیت این است من همیشه به عروسک‌ها علاقه داشتم و هر زمان سفر می‌رفتم حتماً از آن شهر عروسک می‌خریدم تا اینکه در سفر به تهران از موزه عروسک‌های ملل بازدید کردم که به نظرم بسیار جالب و جذاب بود. آنجا بود که تصمیم گرفتم موزه عروسک‌ها را در شهرستان اوز راه‌اندازی کنم تا امکانی برای کودکان و نوجوانان شهر و ‌منطقه فراهم ‌شود تا با آداب، رسوم و فرهنگ‌های مختلف اقوام ایران و حتی ملل دیگر بیشتر آشنا شوند و آن را بهتر بشناسند و این‌گونه بود که از سال‌های دهه ۹۰ به صورت جدی شروع به جمع‌آوری عروسک‌ها کردم. 

چرا عروسک‌ها را به عنوان نمایندگان فرهنگی شهرها، قومیت‌ها و ملل مختلف انتخاب کردید؟
آشنایی کودکان و نوجوانان با آیین‌ها‌، آداب و رسوم، سنت‌ها، هنر، موسیقی، صنایع‌دستی، غذا، پوشاک و به طور کلی هر آنچه با فرهنگ و میراث طبیعی ایران و جهان مرتبط است هدف از تأسیس این موزه بوده است اما اینکه چرا قرار است عروسک‌ها به عنوان نماینده‌های فرهنگ‌های مختلف با بچه‌ها ارتباط بگیرند به این دلیل است که عروسک‌ها به عنوان پیام‌آوران صلح و دوستی، آرامش و همدلی هستند و بچه‌ها حس خوبی از آن‌ها می‌گیرند.
 
چه نوع عروسک‌هایی در موزه وجود دارد و آیا در طول زمان به تعداد عروسک‌ها افزوده هم خواهد شد؟
همان‌طور که اشاره کردم عروسک‌ها قرار است معرف فرهنگی باشند که از آنجا آمده‌اند. در این موزه عروسک‌های ملل مختلف و اقوام گوناگون ایران وجود دارند، عروسک‌هایی که در واقع مطابق با فرهنگ و سنن ملی ساخته شده‌اند. در پاسخ به اینکه تعداد عروسک‌ها بیشتر می‌شود باید بگویم بله صددرصد این اتفاق خواهد افتاد و موزه صرفاً با عروسک‌هایی که در این مجموعه حضور دارند نخواهد بود و در طول زمان حتماً به تعداد آن‌ها اضافه و جمع آن‌ها را متنوع‌تر خواهیم کرد. البته این را هم باید بگویم می‌توان به این موزه عروسک هم اهدا کرد و در بخش ملل نیز تعدادی از عروسک‌ها اهدایی هستند. 

کمی درباره پوشش فرهنگی عروسک‌ها بگویید که به چه صورت است و علاوه بر عروسک‌های ایرانی چقدر از فرهنگ‌های بین‌المللی در این موزه عروسک وجود دارد؟
ببینید هر عروسکی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در این موزه عروسک‌های قومی، عروسک‌های زنان با پوشش سنتی و محلی و عروسک‌های فرهنگی با پوشاک زنانه و مردانه از دوره‌های مختلف تاریخ ایران وجود دارد که امکان آشنایی با تاریخ، فرهنگ و البته هنر ایران را برای گردشگران فراهم می‌سازد. اما همان‌طور که گفتم این همه موزه نیست. علاوه بر پوشش قومیت‌های ایرانی تقریباً ۴۰درصد از عروسک‌های موجود در موزه اوز بین‌المللی هستند و فرهنگ ‌سرزمین‌های دیگر را معرفی می‌کنند.

در نظر ندارید بخش فروش را هم به موزه اضافه کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند نمونه‌ای ازعروسک‌های موزه را خریداری کنند؟
اتفاقاً چنین برنامه‌ای را هم پیش‌بینی کردیم و در آینده‌ای نزدیک بخش فروش هم به مجموعه موزه عروسک‌های اوز اضافه 
خواهد شد.

شما سال‌های زیادی را با عروسک‌ها سپری کردید، به نظرتان این موجودات دوست‌داشتنی چقدر می‌توانند در تبادل و تعامل فرهنگی داخلی و خارجی مؤثر باشند؟
خیلی زیاد! زیرا همان‌طور که گفتم موزه عروسک‌ها مکانی برای آشنایی با عروسک‌های مختلف اقوام ایران و جهان است. آشنایی با افسانه‌ها، قصه‌ها، اسطوره‌ها و روایت‌های مردمان سرزمین‌های دیگر در فضاهایی مانند موزه‌ها و به واسطه نمادهای فرهنگی همچون عروسک‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان می‌توانند نکات تازه‌ و جالبی از فرهنگ‌های دیگر را دریافت کنند این امکان نیز به وجود آمده که با فرهنگ ایران و ایرانی نیز بیشتر آشنا شوند. 
عروسک‌ها در این موزه امکان آشنایی با تاریخ، فرهنگ و هنر ایران را برای گردشگران فراهم می‌آورند و در کنار آن‌ها عروسک‌هایی فرهنگ و آداب و رسوم اقوام و ملت‌های مختلف را به نمایش می‌گذارند و بازدید از این موزه حتماً برای بچه‌ها و گردشگران جذاب و حاوی نکات آموزنده و تازه‌ای خواهد بود.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه