بیابان‌های سمنان و قره‌قوم ترکمنستان کانون اصلی آلودگی خراسان شمالی

بیابان‌های سمنان و قره‌قوم ترکمنستان کانون اصلی آلودگی خراسان شمالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ریزگردهای بیابان‌های سمنان و صحرای قره‌قوم ترکمنستان کانون‌های اصلی گرد و غبار در آسمان استان هستند و باید برای مبارزه با این پدیده در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.
مجید بیجندی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: گردوغبار در بیابان قره‌قوم کشور ترکمنستان، آب و هوای خراسان شمالی را تحت تأثیر قرار داده و در روزهای گذشته کیفیت هوا به شدت کاهش یافته است. 
بیابان قره‌قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگ‌ترین کویر شنی جهان نام برده می‌شود، افزون بر ۷۰درصد از خاک همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.
وی بیابان‌های استان سمنان را از دیگر کانون‌های گرد و غبار خراسان شمالی دانست و افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد توده جدید گردوغبار از سمت استان سمنان شهرستان‌های خراسان شمالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد .
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی عنوان کرد: پیش‌بینی برای کاهش کیفیت هوا و انتشار آلاینده و گرد و خاک در آسمان استان با صدور هشدار در چند روز گذشته به خوبی اطلاع‌رسانی شده است.
وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها از دلایل اصلی انتشار ریزگرد در سراسر جهان است و چون ۸۰ درصد از پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی است با وزش کوچک‌ترین باد شاهد انتشار ذرات گرد و غبار هستیم.
افزایش میزان ریزگردها در آسمان بجنورد مرکز خراسان شمالی، کیفیت هوای این شهر را در روزهای (۱۲ و ۱۳ تیرماه) جاری با شاخص آلودگی ۵۰۰ در وضعیت بحرانی قرار داد و برای تمامی گروه‌ها ناسالم است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه