صدور مجوز به شرط رعایت مسائل زیست محیطی

پاسخ شهرداری به گلایه کسبه بولوار توس مشهد درباره حکم تخریب

صدور مجوز به شرط رعایت مسائل زیست محیطی

مهدی توحیدی

 برخی واحد‌های صنفی و کسبه‌ای که فعالیت آن‌ها در داخل شهر برابر قانون، ایجاد مزاحمت برای شهروندان محسوب می‌شده و به خارج از شهر و انتهای توس 75 تا 81 منتقل شده‌اند این روزها با اخطار شهرداری برای تخریب واحد‌های صنفی خود مواجه‌‌اند.

نماینده این واحدهای صنفی که شامل استوک‌فروشی‌ها، ضایعاتی‌ها، مصالح‌فروشی، تعمیرات انواع خودرو، جوشکاری، تراشکاری و... هستند با گلایه از این موضوع به قدس می‌گوید: از سال 91 براساس حکم شهرداری و البته پس از گرفتن استعلامات مختلف هفتگانه برای فعالیت صنفی به خارج از شهر منتقل شدیم و از آن سال تاکنون با خرید ملک در منطقه توس بین توس 75تا 81 مشغول فعالیت هستیم، اما به‌تازگی و پس از گذشت چندین سال فعالیت در این مکان، شهرداری منطقه2 حکم تخریب واحدهای صنفی این منطقه را به بهانه اینکه این زمین‌ها زراعی است و باید فعالیت کارگاهی در آن متوقف شود، آورده است.

یک بام ودو هوای حکم تخریب 
موسوی بیان می‌کند: هم‌اکنون مجوز ساخت بیش از 300 واحد صنفی و کارگاهی در همین زمین‌های کشاورزی منطقه داده شده و درحال ساخت است؛ مگر یک بام و دو هوا می‌شود! اگر ما نمی‌توانیم در این مکان فعالیت کنیم چرا مجوز ساخت این کارگاه‌ها به اشخاص خاص داده شده است.
وی ادامه می‌دهد: برخی از زمین‌های ما ملکی و سنددارهستند؛ شهرداری 10 سال پیش ما را به اجبار از شهر به این منطقه منتقل کرد، چرا همان 10سال پیش به ما مجوز فعالیت دادند و حالا پس از گذشت سال‌ها به فکر تخریب افتاده‌اند؟ خود شهرداری ما را برای خروج از شهر اجبار کرد حال پس از چندین سال فعالیت و کسب اعتبار و مشتری به یک‌باره حکم تخریب واحد‌های صنفی را آورده و ما را مجبور به ترک محل کسب خود کرده است!
وی می‌افزاید: برای پیگیری موضوع به همه ارگان‌ها مثل شهرداری منطقه، شورای شهر، فرمانداری و... مراجعه کرده‌ایم، ضمن اینکه بازدیدهایی هم از سوی شهردار و برخی اعضای شورای شهر از این منطقه شده است، اما هیچ قولی به ما داده نشده و شهردار گفته کاری نمی‌توانیم انجام دهیم فقط می‌توانیم حکم تخریب را تا حصول نتیجه نهایی به تأخیر بیندازیم.

ساخت‌وسازها غیرمجاز بوده
شهردار منطقه2 شهرداری مشهد در پاسخ به گلایه این افراد با اشاره به اینکه اراضی واقع در توس 75تا 81 داخل حریم شهر هستند و هرگونه ساخت‌وساز در داخل حریم شهر باید با مجوز باشد، عنوان کرد: حریم شهر تحت نظارت شهرداری است و اراضی مذکور هم کاربری کشاورزی دارند و برای این اراضی باید از جهاد کشاورزی مجوز بگیرند و واحد تولیدی خود را به شکل مجوز‌دار تأسیس کنند.
حجت فرقانی در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر اینکه بسیاری از بناها و کارگاه‌های ساخته شده در این مکان به صورت غیرمجاز در حال ساخت است و ضمن اینکه شکایت‌های بسیار زیادی از سوی شهروندان منطقه درخصوص آلودگی‌های بهداشتی فعالیت برخی از این واحدهای کارگاهی به ما رسیده است، اظهار کرد: برای رسیدگی به این موضوع کمیته صیانتی متشکل از شهرداری، قوه قضائیه و جهاد کشاورزی به نام کمیته صیانت از حریم شهر تشکیل شده که در این کمیته دستور دادستان گرفته می‌شود و سپس تمام مکان‌هایی که ساخت‌وساز آن‌ها غیرمجاز بوده تخریب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه برخی از این واحدها با مراجعه به شهرداری با بیان اینکه ما فعالیت تولیدی انجام می‌دهیم، درخواست داشتند بنای آن‌ها تخریب نشود، افزود: ما در بازدید از محل و جلسه‌ای که با برخی نماینده‌های این واحدها داشتیم مقرر شد چنانچه این افراد در قالب 10تا 15 نفر یک مجموعه صنفی درخواست خود را ارائه کنند، درخواست‌ها در کارگروه امور زیربنایی استانداری مطرح و به شرط رعایت مسائل زیست محیطی یک مجوز کلی برای فعالیت آن‌ها گرفته خواهد شد.
وی افزود: تعدادی از این واحدها در روزهای گذشته درخواست خود را ارائه کرده‌اند و قرار شد درخواست آن‌ها با ارائه مدارک مالکیتی به کارگروه امور زیربنایی استانداری فرستاده و مجوز فعالیت آن‌ها گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه فعالیت تعدادی از واحدهای صنفی غیرتولیدی در این منطقه مثل جمع‌آوری زباله‌های خشک به طور کلی غیرمجاز است و باید جمع‌آوری شوند، تصریح کرد: این قبیل واحدها هم چنانچه ضوابط سازمان مپ را به لحاظ اینکه یک بنای استاندارد و استحکام بنا داشته باشند و نحوه جمع‌آوری مشخص شده باشد و اینکه از کجا تهیه می‌شود را رعایت کنند، می‌توانند مراجعه کرده و معرفی‌نامه دریافت و برای گرفتن مجوز اقدام کنند.
وی به ساخت مجتمع صنفی در انتهای توس برای ساماندهی بسیاری از این قبیل مشاغل اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از یکی از این مجتمع‌ها انجام شده و در حال فعالیت است و مجتمع دیگری هم در همین محدوده در حال ساخت است که امیدواریم بتوانیم به‌زودی به بهره‌برداری برسانیم تا ضمن ساماندهی این مشاغل، نگرانی زیست‌محیطی بسیاری از شهروندان را هم برطرف کنیم.  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه