برنامه‌نویسی برای تخلیه حساب مردم!

دستگیری نوجوان 16‌ساله که هوش سرشارش را در مسیر شر به کار گرفت

برنامه‌نویسی برای تخلیه حساب مردم!

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل فروش برنامه‌های فیشینگ (سورس) دومرحله‌ای به فیشنگرهای سایبری که منجر به  دسترسی غیرمجاز به حساب‌های بانکی افراد قربانی شده بود، خبر داد.

به گزارش قدس، سردار کاظم تقوی در تشريح این خبر گفت: با توجه به رصد و پایش فضای سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا و افزایش شکایت در حوزه برداشت غیرمجاز از حساب بانکی به روش‌های متعدد از جمله ارسال پیامک انبوه، کارشناسان پلیس فتا به قید فوریت اقدام‌های لازم در راستای شناسایی عامل برنامه‌نویسی موصوف را در دستور کار خود قرار دادند.

هوش نوجوان کاشمری در مسیر انحرافی!
وی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد شکات پس از دریافت پیامک‌های انبوه با عناوین متعدد از جمله ابلاغ الکترونیکی، رجیستر تلفن همراه، تمدید آگهی در سایت دیوار، پرداخت قبض برق، جریمه تخلفات رانندگی، دانلود فیلم و... برای مشاهده محتوای دریافتی روی لینک موجود در پیامک دریافت شده، کلیک کرده و پس از نصب نرم‌افزار موصوف، قربانی به صفحه پرداخت الکترونیکی متصل و در ادامه با پرداخت 20هزار ریال منتظر تأیید تراکنش بوده که پس از دو یا سه بار مواجه شدن با خطای نامشخص از ورود دوباره صرف نظر کرده و در ادامه با دریافت پیامک کسر از موجودی حساب بانکی با ارقام بالا، متوجه خالی شدن موجودی حساب خود شده بودند.
سردار کاظم تقوی در ادامه خبر عنوان کرد: متأسفانه کلاهبرداران به تناسب رشد آگاهی شهروندان روش‌های خود را به‌روز کرده و در این روش کلاهبردارانه که همان روش قدیمی فیشینگ با تغییر در جزئیات آن بود طی دو مرحله به اطلاعات حساب بانکی افراد دسترسی پیدا می‌کردند.
این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: در رابطه با شناسایی برنامه‌نویس این بدافزار (سورس) تلاش کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوی و پلیس فتا فرماندهی انتظامی شهرستان کاشمر به ثمر نشست و نوجوان 16ساله‌ای در شهرستان موصوف که عامل نوشتن برنامه دسترسی غیرمجاز به پیام‌های گوشی تلفن همراه هوشمند قربانیان بود، با هماهنگی با مقام قضایی شناسایی و دستگیر شد.
سردار تقوی افزود: متهم که محصل دوره دوم دبیرستان بود در مشاهده با ادله فنی، بزه خود را پذیرفت و مدعی شد با انگیزه کنجکاوی و کسب درآمد این بدافزار را به نحوی طراحی کرده تا دوره فعالیت آن یک ماهه بوده و خریدار در پایان دوره 30روزه با پرداخت وجه مجدد به صورت رمزارز نسخه فعال به‌روز شده را دریافت کند.
این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: با توجه به مدت فعالیت نوجوان کاشمری و تعداد پرونده‌های مرتبط با بدافزار موصوف در سراسر کشور، شناسایی سایر مالباختگان و میزان و رقم اصلی برداشت‌های غیرمجاز در دست بررسی است.
فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی به تمامی والدین توصیه کرد: با نظارت صحیح بر عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی نحوه استفاده صحیح از بستر فضای مجازی را به آن‌ها بیاموزند و مسئولان جامعه با شناسایی نخبگان و افراد مستعد در راستای هدایت این افراد به سمت بهبود امنیت فضای سایبری و ارتقای امنیت روانی کاربران گام مؤثر بردارند.
سردار تقوی  تصریح کرد: نسبت به دامنه آدرس سایت‌ها، دریافت نرم‌افزارهای کاربردی از منابع معتبر و دسترسی‌هایی که برای نرم‌افزار‌های موبایلی برای اجرای برنامه مد نظر قرار می‌دهیم، باید دقت بیشتری داشت زیرا مجرمان به تازگی با خلاصه کردن آدرس دامنه سایت‌ها و ایجاد شباهت با سایت‌های رسمی و شناخته شده، نسبت به تطمیع و جلب اعتماد کاربر نسبت به آدرس اعلام شده تلاش می‌کنند.
 اما توصیه کاربردی در خصوص پیشگیری از وقوع مجدد نظیر پرونده‌های موصوف؛ اطمینان از صحت آدرس سایت اعلام شده، عدم کنجکاوی کلیک روی لینک ناشناس و در نهایت گذاشتن کارتی جداگانه با حداقل موجودی برای خرید‌های اینترنتی است؛ چراکه در صورت افشای اطلاعات به صورت ناخواسته فرد کلاهبردار موفق به رسیدن به اهداف خود نباشد.

عاقبت تلخ بازارسال یک پیام
از سوی دیگر رئیس پلیس فتا خراسان رضوی هم ماجرای دستگیری یک کلاهبردار فعال در فضای مجازی را رسانه‌ای کرد و در این زمینه گفت: این فرد با ترفند برقراری تماس از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی و نمایش لوگوی صدا و سیما در پروفایل به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی اقدام‌های مجرمانه خود را رقم می‌زد.
سرهنگ جواد جهانشیری اظهار کرد: در این رابطه فردی با در دست داشتن مرجوعه قضایی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی به مبلغ 80 میلیون ریال به پلیس فتا استان مراجعه کرد که دستور شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این اقدام مجرمانه صادر شد.
وی افزود: پس از دریافت اظهارات شاکی مشخص شد در پی تماس واتساپی لوگوی صدا و سیما روی پروفایل فرد تماس‌گیرنده درج شده بود و از سوی فرد کلاهبردار با ادعای برنده شدن مخاطب برای سفر عتبات عالیات، از او می‌خواهد کدی که برای او ارسال می‌شود را برای او بازارسال کند که به دنبال این اقدام از سوی طعمه متأسفانه موجودی حساب شاکی صفر می‌شود که با بررسی‌های فنی و شگردهای خاص پلیسی کارشناسان موفق به شناسایی متهم در یکی از شهرستان‌های استان شدند که وی با هماهنگی مقام قضایی‌ در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.
این مقام انتظامی گفت: این شگرد قدیمی بوده اما همچنان افرادی هستند که فریب این کلاه‌برداری را خورده و در دام کلاهبرداران مذکور گرفتار می‌شوند و موجودی حساب بانکی خود را از دست می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از هموطنانمان در دام این کلاهبرداران گرفتار شده‌اند، به شهروندان هشدار داد: هرگز به پیامک‌ها و یا تماس‌های تلفنی با عنوان شما برنده قرعه‌کشی ما شده‌اید توجه نکنند و اطلاعات حساب‌های بانکی و یا پیامک‌های خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند. این مقام مسئول تأکید کرد: برای دریافت جایزه نیازی به ارائه اطلاعات شخصی و بانکی نیست و اطلاعات مهم و حساس بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره کارت، کد اعتبارسنجی cvv2 را به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه