آورده سفر رستم قاسمی از مسکو

توافق‌نامه جامع همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل میان ایران و روسیه امضا شد

آورده سفر رستم قاسمی از مسکو

وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر سه روزه خود به مسکو درباره مذاکرات با مقامات حوزه حمل و نقل و مسکن روسیه، از تحول در همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل خبر داد و گفت: در پایان مذاکرات فشرده به توافقات دوجانبه‌ای در زمینه گسترش همکاری‌های ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای دست یافتیم. به گزارش ایرنا، رستم قاسمی با اشاره به اتصال شمال ایران به خلیج فارس از طریق خطوط ریلی، آمادگی کشور را جهت حمل کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه اعلام کرد و افزود: ایران می‌تواند کانون تجاری روسیه در تعامل با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و شرق آسیا باشد.

تأکید بر ساخت راه‌آهن رشت -آستارا
وزیر راه و شهرسازی همچنین در این سفر آمادگی ایران به منظور تبادل تجربیات و صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان، سنگ و سرامیک به روسیه را اعلام کرد. قاسمی همچنین در ملاقات با الگ بلازاروف، مدیرعامل راه آهن سراسری روسیه، راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه، از جمله اتمام طرح‌های مشترک و اجرایی شدن تفاهم‌نامه اتمام گذرگاه ریلی شمال-جنوب را بررسی کردند و بلازاروف در این دیدار با اشاره به ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور، توسعه همکاری‌های ریلی دو کشور در حمل و نقل کالا را خواستار شد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان پس از پایان مذاکرات خود با ویتالی ساوالیف، وزیر حمل و نقل روسیه، توافق‌نامه جامع همکاری‌های حوزه حمل و نقل را امضا کرد و هر دو مقام مسئول با اشاره به اهمیت راه‌اندازی گذرگاه ریلی بین قاره‌ای شمال - جنوب، بر اهتمام دو کشور برای اتمام هرچه سریع‌تر قطعه رشت-آستارا در مسیر این گذرگاه ریلی تأکید کردند.
وی همچنین با ایرک فایزولین، وزیر ساخت و ساز روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. فازولین، با اشاره به ظرفیت روسیه در حوزه مسکن و ساخت و ساز، بر اجرایی شدن یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی تأکید کرد و فعال شدن کارگروه همکاری‌های مسکن و افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در رشته معماری در روسیه را خواستار شد. گفتنی است وزیر راه و شهرسازی به منظور توافق در زمینه پروژه‌های مختلف حمل و نقلی، ترانزیتی، فعال‌سازی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب و توسعه همکاری در بخش حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی به مسکو سفر کرده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه