گشایش نمایشگاه‌های «گنج نظامی» و «نوروزنامه»

گشایش نمایشگاه‌های «گنج نظامی» و «نوروزنامه»

همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت ولادت امام حسین(ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه‌های «گنج نظامی» و «نوروزنامه» در این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران گشایش یافت.
رونمایی از تقویم قرآنی که تصویرهای آن از آثار نفیس گنجینه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گرفته شده از جمله برنامه‌های این مؤسسه بود. 
نمایشگاه «نوروزنامه» نیز که دربردارنده نسخه‌های خطی برگزیده و کتاب‌های پژوهشی منتخب موجود در این کتابخانه با محوریت موضوعی نوروز است، در این آیین افتتاح شد. 
همچنین در این آیین، نمایشگاه «گنج نظامی» با محوریت نمایش گزیده آثار نفیس حکیم نظامی موجود در گنجینه ملک به عنوان نخستین برنامه از ویژه‌برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی که به گونه‌ای فراگیر از 15 تا 21 اسفند 1400 در سراسر کشور برگزار می‌شود، در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت. 
24 نسخه خطی، رساله و جُنگ اشعار موجود در مجموعه خطی کتابخانه ملی ملک به نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای سده ششم هجری تعلق دارد که این کتابخانه هشت اثر نفیس از خمسه (پنج گنج) حکیم نظامی خود را در راستای همکاری با ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و معرفی و ترویج آثار درخشان این شاعر ایرانی برگزیده و در این نمایشگاه با طراحی خاص در معرض دید فرهنگ‌دوستان گذاشته است. 
قدمت کتابت قدیمی‌ترین نسخه از آثار نمایشگاه گنج نظامی به دوره تیموری و جدیدترین اثر به سال 1259 هجری قمری (دوره قاجاریه) برمی‌گردد که نشان از ارادت و توجه ایرانیان در طول زمان به آثار این شاعر نامدار پارسی دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه