فطر فلسطین

همزمان با تدارک جشن‌های پایان ماه مبارک رمضان، تحولات جاری منطقه، شکست کامل صهیونیست‌ها را نوید می‌دهد

فطر فلسطین

بر اساس آمار منتشر شده از سوی نهادهای مربوط، تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه در 185روز گذشته از جنگ، به شهادت و زخمی شدن بیش از 100هزار فلسطینی منجر شده است. اما تمام این توحش و بربریت ارتش اشغالگر موجب نشده  عزم و اراده فلسطینی‌ها در مسیر آرمانشان ذره‌ای فروکش کند.


آمادگی برای ایثارگری و جانفشانی در راه سرزمین مادری در صحنه صحنه نبرد اخیر چیزی بود که از سوی ساکنان غزه به مردم جهان مخابره شد. وقتی پدر فلسطینی که 9 تن از اعضای خانواده‌اش را در حمله موشکی صهیونیست‌ها از دست داده به لنز دوربین خبرنگار خارجی زل زده و می‌گوید این جان‌های ناقابل فدای وطن، یعنی مقاومت در عمق وجود این ملت ریشه دوانده است.
پایمردی مردم غزه در ماه رمضان البته رنگ و بوی دیگری داشت. برگزاری جشن و سرور و مراسم گسترده در استقبال از ماه میهمانی خدا و پهن کردن سفره افطار بر ویرانه‌ها و اشتراک مردم در تقسیم وعده‌های غذایی، صحنه‌هایی چشم‌نواز را پدید آورد. این حضور بی‌بدیل مردمی در کنار پیروزی‌های میدانی مقاومت بر ارتش تا بن دندان مسلح اشغالگر، آینده روشن آزادی فلسطین را فریاد می‌زند؛ اینکه شکست‌هایی که دشمن اسرائیلی در نتیجه عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شد غیرقابل ترمیم است که به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود.

عقب‌نشینی کم‌سابقه ارتش اشغالگر
تا همین چند روز پیش، همه احتمالات از آغاز عملیات نظامی جدید رژیم صهیونیستی در رفح حکایت داشت، ولی ناگهان رسانه‌های عبری شامگاه شنبه اخباری درباره عقب‌نشینی کامل ارتش اسرائیل از خان‌یونس مخابره کردند. در پی آن، رادیو ارتش صهیونیستی اعلام کرد برای نخستین بار از آغاز جنگ، همه نیروهای زمینی به استثنای تیپ ناحال از نوار غزه خارج شده و لشکر ۹۸ در خان‌یونس نیز پس از پایان عملیات‌های خود عقب‌نشینی کرده است.
گرچه برخی، این اقدام را تاکتیک جنگی در راستای آغاز عملیات در رفح و یا حتی انجام تهاجم علیه حزب‌الله تعبیر کرده‌اند اما واقعیت این است عقب‌نشینی ارتش اشغالگر از نوار غزه بدون تحقق اهداف جنگ، یک پیروزی بزرگ برای مقاومت فلسطین محسوب می‌شود و بعید نیست در راستای تن دادن به شروط حماس برای انعقاد توافق آتش‌بس و مبادله اسرا باشد. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اذعان کرده تل‌آویو آماده پرداخت هزینه برای آزادی اسراست و شاید خروج از خان‌یونس بخشی از این امتیازدهی باشد.

عضویت فلسطین روی میز سازمان ملل
همزمان با این شکست خفت‌بار، در اقدامی مهم، شورای امنیت روز گذشته درخواست عضویت دائم فلسطین را در سازمان ملل متحد بررسی کرد. فلسطین از سال ۲۰۱۲ تنها در جایگاه عضو ناظر شورای امنیت قرار دارد. پیش‌تر ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفته بود فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد در ماه جاری میلادی درباره عضویت کامل فلسطین در این نهاد رأی‌گیری کند. 
درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت تأیید شود، اما آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی می‌تواند آن را وتو کند. این درخواست در صورت تأیید شورای امنیت باید مورد تأیید دو سوم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل نیز قرار گیرد.

اروپا در اندیشه به رسمیت شناختن کشور فلسطینی
روی میز قرار گرفتن پرونده شناسایی فلسطین به عنوان عضو دائم سازمان ملل در حالی است که باوجود تلاش تل‌آویو، به‌تازگی چهار کشور اروپایی ازجمله اسپانیا اعلام کردند آماده به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی به عنوان «تنها راه دستیابی به صلح و امنیت» در منطقه جنگ‌زده هستند. این چهار کشور شامل اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی جمعه گذشته در حاشیه نشست سران اروپا در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره «آمادگی خود برای به رسمیت شناختن فلسطین» گفت‌وگو کنند. ۹کشور از ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر حق فلسطینیان را برای داشتن یک کشور بر اساس مرزهای موسوم به ۱۹۶۷ به رسمیت می‌شناسند که شامل کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی می‌شود.
اگرچه اتحادیه اروپا به اتفاق آرا از راه حل موسوم به دو دولتی و به رسمیت شناختن کشور فلسطینی حمایت نکرده، اما از زمان آغاز جنگ در غزه، ایرلند و اسپانیا بارها آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن فلسطین ابراز و تلاش‌هایی را برای تشدید موضع اتحادیه اروپا در قبال رژیم صهیونیستی در واکنش به جنایات هولناک این رژیم آغاز کرده‌اند. 

تحریم تسلیحاتی اشغالگران
در گام ضد صهیونیستی مهم دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در نشستی که به پیشنهاد پاکستان برگزار شد، قطعنامه‌ ممنوعیت ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی را با ۲۸رأی موافق تصویب کرد.این قطعنامه همچنین خواستار پاسخ‌گویی رژیم اسرائیل برای جنایات جنگی و جنایات احتمالی علیه بشریت در نوار غزه شده است.
این در حالی است که رژیم صهیونیستی اواخر بهمن سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ جعلی خود در پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه این رژیم به اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جنایات جنگی علیه ملت فلسطین تشکیل داده است، در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه حاضر شد. دیوان در رأی نهایی خود درخصوص «اقدامات اضطراری و موقت» برای تعلیق فعالیت‌های نظامی در غزه اعلام نظر کرد و از رژیم صهیونیستی خواست برای جلوگیری از نسل‌کشی اقدام کند.
موارد گفته شده بیانگر آن است رژیم صهیونیستی اکنون در مسیر انحطاط و فروپاشی کامل قرار گرفته است. البته موارد زیر را هم باید به مجموعه بدبختی‌های اشغالگران که حاصل طوفان‌الاقصی است، افزود: فروپاشی پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، تنش با متحدان کلیدی غربی و به‌ویژه آمریکا و انگلیس، افزایش شکاف و گسل‌های اجتماعی درون فلسطین اشغالی که به سلسله اعتراضات ضددولتی بدل شده است، اختلاف در رأس حاکمیت صهیونیست‌ها و چالش همیشگی میان کابینه و اپوزیسیون. شاید همین دامنه گسترده مشکلات است که سبب شده رژیم اشغالگر با از دست دادن قوه عاقله، در حرکتی انتحاری حمله به کنسولگری ایران در دمشق را انجام دهد؛ مسئله‌ای که بی‌تردید با واکنش مناسب جمهوری اسلامی مواجه شده و پایان کار اشغالگران را تسریع خواهد کرد. 

خبرنگار: جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه