اجرای آیین پرده‌خوانی در ۵۰۰ نقطه شهر مشهد

در نشست خبری معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان شد

اجرای آیین پرده‌خوانی در ۵۰۰ نقطه شهر مشهد

صبح یکشنبه، ۲۷ اسفند، نشست خبری معاون محترم شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و معاونان سازمان با محوریت ماه رمضان و جشنواره ورزشی رمضان برگزار شد.


رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ابتدای این نشست در خصوص طرح‌های استقبال از بهار گفت: امسال شانزدهمین دوره استقبال از بهار با عنوان هنرهای شهری مشهد در حال برگزاری است. فرایند اجرایی این دوره از تابستان با انتشار فراخوان و در محورهای گلستان، المان‌های موقت، تزئینات شهری، جشنواره نوری و هنرهای مردمی آغاز شد. در بخش گلستان و المان‌های موقت در مجموع بیش از
 ۲ هزار اثر دریافت و داوری شد و حدود ۷۰۰ هنرمند مشارکت داشتند که نیمی از آن‌ها بانوان بودند.

با رفع مسائل حقوقی، گذر گلستان فعال می‌شود
جواد کیانی افزود: امسال ۷۰۰ المان در ۳۵۰ نقطه شهری جانمایی شد و کماکان درحال جانمایی است و تا آخر اسفند به اتمام می‌رسد. ۲۰المان دائم با موضوع خانواده، ایثار، شهادت و فرهنگ رضوی نیز در شهر جانمایی می‌شود. در حوزه دیوارنگاری نیز ۶ هزار متر دیوارنگاری در دو بخش فاخر و نیمه‌فاخر توسط هنرمندان انجام شده است. امسال در ۶هکتار از مجموعه کوهسنگی جشنواره نور در حال انجام است و مراحل پایانی آن طی می‌شود تا افتتاحیه آن در روز ۳ فروردین برگزار شود.
وی درخصوص امور اسکان و استقبال از زائران بیان کرد: ۴۲ اسکان موقت و اضطراری با ظرفیت ۴۵ هزار نفرشب تجهیز و آماده‌سازی شده است. ۱۸پایگاه راهنمای زائر در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی و مبادی ورودی خدمت‌رسانی خواهند کرد. همچنین چهار ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی مستقر هستند.
کیانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در آن به جمع‌بندی رسیدیم تا در نوروز اجرا شود، آیین پرده‌خوانی در ۵۰۰ نقطه شهر با موضوعات مرتبط با حضرت رضا(ع) و شاهنامه بوده که از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مهم مشهد است و باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم.  در بحث ورزش و سلامت نیز امسال سومین دوره جام برکت و کرامت با ۱۹ رشته درحال برگزاری است. برگزاری جام رمضان در مشهد، در کشور بی‌سابقه بوده که در
 ۱۹ رشته ورزشی در سه محور آقایان، بانوان و جانبازان و معلولان برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم شب قدر در بوستان‌های منتخب
پس از آن، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: بیش از ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان در طرح استقبال از بهار، مشهدی هستند و هنرمندانی از سراسر کشور نیز در آن شرکت کردند. این جشنواره به عنوان فضایی متفاوت در کشور شناخته شده و هر سال هنرمندان منتظر فراخوان آن هستند.
یوسف اسماعیل‌زاده اظهار کرد: افزون بر جانمایی المان‌های جدید در سطح شهر، بیش از ۹۰ اثر نیز در حال مرمت و جانمایی است. 
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در فراخوان بخش مردمی در دو قالب سرود و نمایش متقاضی داشتیم، افزود: بیش از ۱۰۰ اثر در بخش نمایش ارسال و داوری‌ها انجام شده و در حال دریافت مجوز هستیم. جشنواره سرود محلات نیز در حال انجام است تا به نوروز امسال برسد. 
اسماعیل‌زاده گفت: رویدادها و برنامه‌های مختلفی را برگزار خواهیم کرد؛ از نوروز با شهدا گرفته که هر سال در بهشت رضا(ع) برگزار می‌شود. فضاآرایی شهری نیز دیگر اقدامی است که با نصب پرچم، ریسه و بیلبورد و اکران‌های شهری با پیام‌های معنوی، با نگاه رمضان و نوروز و زائر دنبال می‌شود. شهرداری با نمایشگاه بین‌المللی نیز همکاری جدی داشته است. افزون بر این، نمایشگاه قرآن محلات در نیمه دوم ماه رمضان در چهار نقطه برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: جشنواره نسیم وحی در
۱۳ بوستان شهری برگزار خواهد شد. برنامه شب‌های احیا در بوستان‌های منتخب شهری برگزار خواهد شد تا فضای معنوی و تجربه بسیار خوبی برای خانواده‌ها در این فضا رقم بخورد. رویداد تماشای هزاران قمر با موضوع شهدا نیز هر شب پس از افطار در بهشت رضا(ع) برگزار می‌شود. برای برگزاری نمایشگاه «از غدیر تا قدر» نیز درحال رایزنی هستیم.

ساماندهی متکدیان  با 15 گشت خودرویی
مهدی ابراهیمی ،معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این نشست
در خصوص اقدام‌های صورت گرفته برای استقبال از بهار و ماه رمضان گفت: در ۴۰ ایستگاه شامل پایانه‌های اصلی اتوبوسرانی و ایستگاه‌های منتخب مترو افطاری ساده خواهیم داشت که پس از افطار به مدت نیم ساعت از مسافران پذیرایی خواهد شد. پویش مشهد مهربان نیز برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از ولادت امام حسن مجتبی(ع) تا ولادت امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت. متکدیان در معابر شهری به خصوص در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی با 15 گشت خودرویی و پیاده ساماندهی خواهند شد.

برگزاری مسابقات جام رمضان با استقبال از رشته‌های ساحلی
پس از آن، معاون سلامت و تربیت بدنی شهرداری مشهد نیز به برگزاری سومین دوره جشنواره ورزشی برکت و کرامت در قالب جام رمضان اشاره کرد و گفت: در این دوره از حضور اقشار مختلف تیم‌ها شگفت زده شدیم. امسال با توجه به استقبال خوبی که از رشته ساحلی وجود داشت، برای نخستین بار این رشته به مسابقات اضافه شده است.
حسین غیاثی افزود: در بخش آقایان در رشته فوتسال، ابتدا هشت سالن را درنظر گرفته بودیم که در مدت ۷۲ساعت تمام ظرفیت آن با ۳۲ تیم پر شد و در نهایت دو سالن دیگر را هم اضافه کردیم. یکی از مزایای این دوره، پراکندگی سالن‌ها در سطح شهر است. 

اجرای طرح قرار زیارت و تورهای مشهدگردی در نوروز
معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز بیان کرد: یکی از برنامه‌های فرهنگی در حوزه زیارت، طرح قرار زیارت است که با محوریت مساجد از افطار تا سحر و ویژه نوجوانان و خانواده‌ها درحال برگزاری است. تاکنون ۵۷ قرار زیارت داشتیم و بیش از ۲هزار نوجوان مشهدی در آن شرکت کردند. در این طرح اولویت با مساجدی است که از حرم مطهر رضوی فاصله بیشتری دارند.
سیدجلیل بامشکی افزود: امسال افزون بر تابلوهای راهنما در منطقه ثامن برای خدمات ارائه شده، تابلوهایی با عنوان به سمت حرم مطهر نیز برای راهنمایی زائران در ۴۰ نقطه نصب می‌شود. ضمن اینکه نمایشگاه مفهومی زیارت در پارک وحدت در ایام نوروز از ساعت ۹ تا ۱۶ فعال خواهد بود.
وی در ادامه اظهار کرد: گردشگری وظیفه ذاتی ما نیست. با این حال سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده کنیم. در این راستا برای تورهای مشهدگردی با هماهنگی دفاتر مسافرتی، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی کردیم و ۱۷ تور مشهدگردی در ایام نوروز برگزار خواهد شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه