مطلب مستربین را از دست ندهید

وقتی  «روان اتکینسون» تحليلگر مسائل زیست محیطی می‌شود

مطلب مستربین را از دست ندهید

اینکه یک بازیگر سرشناس سینما، مثلاً عشق ماشین و ماشین‌باز و یا به رشته ورزشی خاصی علاقه‌مند باشد، نه چیز عجیبی است و نه آن‌قدر جذاب که بشود درباره‌اش چیزی نوشت.


صحبت از توانایی نویسندگی این بازیگر هم همین‌طور. البته اگر آن بازیگر«روان اتکینسون» باشد شاید ماجرا فرق کند. به‌خصوص اینکه بشنوید تازه‌ترین مقاله انتقادی «مستربین» معروف در «گاردین» و درباره یک مسئله مهم زیست محیطی منتشر شده است.

طرح لوله اگزوزی
اتکینسون 68 ساله از علاقه‌مندان به دنیای خودروهاست. مستربین کارشناسی‌اش را در رشته مهندسی برق گرفته و سپس برای کارشناسی ارشد، سراغ رشته سامانه‌های کنترل رفته است. مدارک دانشگاهی اگرچه به بازیگری‌اش کمکی نکرده‌اند، اما سبب می‌شود از همین ابتدای کار متوجه شوید که مقاله این بازیگر در زمینه خودروهای الکتریکی و مشکلات زیست محیطی‌اش‌، یک انتقاد غیرکارشناسانه و کمدی نیست و آقای مهندس دارد از یک مسئله کاملاً جدی حرف می‌زند. «عصر ایران» در این باره می‌گوید: ستاره مطرح سینما مقاله خود را در پاسخ به پیشنهاد دولت بریتانیا مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال 2030 نوشته است و در آن تأکید می‌کند که: «وسایل نقلیه الکتریکی ممکن است کمی بی‌روح باشند، اما دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند زیرا سریع و بی‌صدا هستند و استفاده از آن‌ها تا همین اواخر بسیار ارزان بود!» 
اتکینسون البته با وجود تعریف و تمجید ابتدایی از خودروهای برقی، یکباره شما را غافلگیر کرده و می‌گوید: «به طور جدی احساس می‌کنم کمی فریب خورده‌ام، زیرا هنگامی که عمیق‌تر حقایق را بررسی کنیم، وسایل نقلیه الکتریکی به نظر نمی‌رسد آن گونه که ادعا می‌شود نوش دارویی برای محیط زیست ما باشند... مشکل طرح دولت برای ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی این است که فقط براساس نتایجی که از لوله اگزوز خارج می‌شود، تنظیم شده است!» مستربین این را هم به حرف‌هایش اضافه می‌کند که خودروهای الکتریکی دارای آلایندگی اگزوز صفر هستند. اما اگر نگاه عمیق‌تری داشته باشید، آن وقت شرایط فرق می‌کند. سال 2021، شرکت ولوو آمار هشداردهنده‌ای درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از روند تولید خودرو الکتریکی ارائه کرد که تقریباً 70درصد بیشتر از تولید یک خودرو بنزینی است. وابستگی خودروهای الکتریکی به باتری‌های یون لیتیوم از دلایل اصلی این مسئله محسوب می‌شود. اتکینسون به ارزش هیدروژن به عنوان یک سوخت جایگزین جالب توجه در حال ظهور، اشاره می‌کند اما معتقد است سرعت پیشرفت فناوری در این زمینه کُند بوده و کمتردر تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است. به اعتقاد مستربین، بزرگ‌ترین مشکل در بحث آلایندگی خودروها، فرهنگ فروش «مد سریع» (فست فشن) است. در حال حاضردر جوامع غربی به طور متوسط خودروهای جدید را فقط سه سال استفاده کرده و برای خرید خودرو جدیدتر و منطبق با مد روز آن را می‌فروشند. در حالی که مثلاً با 15هزار پوند می‌شود خودرویی خریداری کرد که با نگهداری خوب تا 30 سال هم دوام می‌آورد. این‌جوری خودرو کمتری در جهان مورد استفاده قرار گرفته و آلودگی کمتر می‌شود. 

خبرنگار: مجید تربت‌زاده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه