صنایع موظف به همکاری در پیک مصرف تابستان هستند

در نشست خبری سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی عنوان شد

صنایع موظف به همکاری در پیک مصرف تابستان هستند

سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی گفت: صنایع برای مصرف برق موظف به همکاری شدند و صنایع حساس از این قاعده مستثنا هستند.


حسن حشمتی در نشست خبری صبح دیروز 9 خرداد 1402 در جمع خبرنگاران با تشریح مصوبات هیئت وزیران درباره پیک مصرف برق در تابستان امسال عنوان کرد: در بخش خانگی سیاست هیئت دولت قطع برق نیست و برنامه امسال مانند تابستان سال گذشته است. در فصل گرما استفاده از دور کُند کولرهای آبی، تنظیم کولرهای گازی روی 24 درجه، استفاده از روشنایی روز و استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پایانی شب درخواست ما در بخش خانگی از مردم است.
وی افزود: همه مشترکان خانگی که نسبت به سال گذشته مصرف خود را کاهش دهند برای هر کیلووات ساعت بین 500 تا 2 هزار تومان در قبوض خود بستانکار می‌شوند و یکی از مصوبه‌های تشویقی است که مشترکان می‌توانند از این سیاست منتفع شوند و به صنعت برق کمک کنند.
سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی در ادامه اعلام برنامه‌های پیک مصرف برق در تابستان امسال تصریح کرد: اگر محدودیت‌ها در بخش مصرف برق اعمال شد و باز هم به محدودیت در مصرف برق برخورد کنیم به سراغ مشترکان پرمصرف خانگی می‌رویم که این مشترکان با اطلاع قبلی مشمول قطع برق می‌شوند.
وی ادامه داد: اگر مشترکی در چهار ماه گرم سال در بخش خانگی تا سقف 300کیلووات ساعت در ماه مصرف کند مشترک خوش‌مصرف است. این عدد الگوی مصرف محسوب می‌شود و دو برابر این الگو، برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته می‌شود و برق این مشترکان قطع خواهد شد که این اقدام در بخش تجاری برای مشترکانی است که بالاتر از هزار کیلووات ساعت مصرف می‌کنند.حشمتی به وظایف دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: صنایع و دستگاه‌های اجرایی که نیروگاه و مولد برق دارند موظف هستند در فصل گرما نسبت به تولید حداکثری برق اقدام کنند و این امر توسط شرکت برق رصد می‌شود و ساعت اداری از ١۵خرداد از ساعت ۶صبح تا ١٣ تغییر می‌کند و تمام اداره‌ها موظف هستند یک ساعت پیش از اتمام ساعت کار سیستم‌های سرمایشی خود را خاموش کنند.وی تعدیل روشنایی در معابر شهری، بزرگراه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و نمای ساختمان‌ها را از دیگر برنامه‌های کاهش مصرف برق در تابستان عنوان کرد و ادامه داد: برای هر نوع روشنایی در سطح شهر تعدیل انجام خواهد شد و از مشترکان خانگی هم می‌خواهیم در نمای ساختمان‌ها این موارد را رعایت کنند.سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی تصریح کرد: تمام برنامه‌های اعلام شده شاید موجب صرفه‌جویی در اعداد بالا نباشد اما به دلیل سراسری بودن شبکه برق می‌تواند بر کاهش بار در شبکه مؤثر باشد و وقتی به صورت گسترده اتفاق بیفتد تأثیر مثبتی دارد.حشمتی خاطرنشان کرد: ماینرهای مجاز دارای مجوز در زمان پیک مصرف، فعالیتشان ممنوع است که این موارد پایش می‌شود و پایش شرکت‌های خصوصی در بخش تجاری صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به به‌روز شدن سیستم‌های روشنایی در حرم مطهر رضوی عنوان کرد: مصرف برق در حرم مطهر رضوی آن طور که تصور می‌شود بالا نیست. با ارتباطاتی که با مجموعه حرم مطهر داریم همکاری لازم را در مدیریت بار دارند و جزو نخستین مشترکان ما بودند که مصرف خود را بهینه کردند.حشمتی با اشاره به مدیریت مصرف برق صنایع اظهار کرد: ما صنایع انرژی‌بر و سنگینی داریم که به صورت مستقیم توسط برق منطقه‌ای مدیریت می‌شوند و برای صنایع دیگر که کمی از صنایع داخل شهرک‌های صنعتی سنگین‌تر هستند کاهش 30درصد بار روزانه از 15 خرداد تا 15 شهریور در نظر گرفته شده است که اگر رعایت شود این صنایع شامل قطع برق نمی‌شوند و در سال گذشته پرداخت‌ خسارتی برای قطع برق در صنایع نداشته‌ایم.
وی تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی را بسیار مطلوب خواند و ادامه داد: این انرژی‌ها بسیار خوب است اما سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز دارد. تولید برق هزینه‌بر است اما در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی این هزینه‌ها دو برابر است که سرمایه‌گذاری مناسب در آن صورت نگرفته است. با موافقت‌های انجام شده با صنایع قرار شد از ساعت ١١ تا ٢٣ یک روز از هفته همکاری در مصرف داشته باشند و مصرف خود را به حداقل برسانند که اگر همکاری نکنند برقشان قطع خواهد شد و صنایع حساس از این قاعده مستثنا هستند. همچنین صنایع که یک روز در هفته همکاری دارند می‌توانند روز جمعه فعال باشند.

​​​​​​​خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه