در سینمای دینی به هنرمندان فرصت تجربه کردن بدهیم

در نهمین شب از رویداد ۶۰ سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا(ع) مطرح شد

در سینمای دینی به هنرمندان فرصت تجربه کردن بدهیم

نهمین شب از رویداد ۶۰ سال سینمای ایران و عرض ارادت به امام رضا(ع)، با نمایش فیلم «شب» به کارگردانی رسول صدرعاملی به پایان رسید.


علیرضا رضاداد در نشست نقد و بررسی این فیلم حضور یافت و مسائلی را پیرامون سینمای دینی و معنوی مطرح کرد.

هنر؛ بهترین ابزار انتقال مفاهیم اعتقادی
این کارشناس سینما در خصوص اهمیت سینمای دینی بیان کرد: یکی از وجوه جدی سینمای معنوی، سینمای دینی است. نسبت ذات هنر با معنویت و ظرفیت آن می‌تواند وجوهی را در سینمای دینی برجسته‌ کند تا در نهایت یک مفهوم معقول با ابزار حس و هنر به مخاطب منتقل شود. زبان هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم اعتقادی و معنوی است. در تاریخ هنر هم بخش عمده‌ای از آثار ماندگار، آثاری هستند که در حوزه دین تولید شده‌اند؛ مثل نقاشی‌های داخل کلیسا.
رضاداد در مورد تعداد فیلم‌هایی که در حوزه دینی و اعتقادی ساخته شده‌اند، ادامه داد: در خصوص این مفاهیم هرچقدر اثر بسازیم، باز هم کم است و نمی‌توان گفت این تعداد آثار خوب است یا بد. اگر بخواهیم کلی‌تر به این موضوع نگاه کنیم نه صرفاً در خصوص امام رضا(ع)، پس از انقلاب فیلم‌های بسیار خوبی در حوزه مفاهیم دینی داشتیم؛ اما باز هم نسبت به ظرفیتی که در این حوزه داریم، تعداد کارها کم است.

برای عبور از نگاه کلیشه‌ای باید به هنرمندان فرصت تجربه کردن بدهیم
وی افزود: نهادها و مسئولان فرهنگی باید فرصت تجربه و حتی اجازه اشتباه کردن را به سینماگران بدهند. از طرفی باید تلاش کنیم این آثار با هزینه بخش خصوصی ساخته شود؛ اما دولت باید از این‌گونه آثار حمایت و نسبت به این حوزه احساس مسئولیت کند و به تشویق بخش خصوصی بپردازد تا روی این آثار سرمایه‌گذاری کند.
این کارشناس سینما در مورد نگاه کلیشه‌ای به موضوعات دینی گفت: ورود به این مفاهیم بی‌شک سخت‌ است؛ چرا که در سینمای دنیا هم تجربیات مشابهی نداریم. به این خاطر هنرمندان ناگزیر درگیر یک نگاه کلیشه‌ای و سفارشی می‌شوند. باید فرصت تجربه نگاه‌های متفاوت را به هنرمند بدهیم. نگاه هنرمند با مردم عادی متفاوت است و باید این فرصت را بدهیم تا از جهان معمول فاصله بگیرد و از زاویه‌ای جدید به این مسائل بپردازد. اگر بخواهیم به گوهر مفاهیم دینی نزدیک شویم، باید فرصت نگاه متفاوت را که برخاسته از تخیل است، به هنرمندان بدهیم. هرچه وجه احکامی و آدابی را در موضوعات دینی بیشتر کنیم و از هنرمند و فیلمساز هم انتظار بروز این وجه را داشته باشیم، نتایج محدودتر می‌شود و این چالش ادامه خواهد داشت.

فیلمسازان جوان گرهگشا باشند
وی گفت: فیلمسازانی که به حوزه‌ دین و معنویت تعلق خاطر دارند، بدون توجه به محدودیت‌ها به کارشان ادامه بدهند. مطمئن باشند گره‌ها و درهای بسته بالاخره باز می‌شوند. تجربه ثابت کرده سدهایی که سینماگران از آن عبور کرده‌اند، بعدها به یک قاعده تبدیل می‌شوند و راه را هموار می‌کنند. نباید به خاطر این مسائل تعلق‌خاطر خود را کنار بگذارند. هر کاری که فکر می‌کنند می‌تواند برای فیلم‌سازی در مفاهیم دینی ما راهگشا باشد، انجام دهند. تجربه فیلم‌سازی جوان‌ترها به خصوص در حوزه فیلم‌های اجتماعی نشان داده آن‌ها توانسته‌اند مفاهیم را باور و به خوبی به مخاطب منتقل کنند تا مخاطب نیز آن را بپذیرد. مهم‌ترین کار آن‌ها این است که مسیر را ادامه بدهند و گره‌گشا باشند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه