آنغوزه؛ پرسودترین گیاه دارویی کشور در خطر انقراض

آنغوزه؛ پرسودترین گیاه دارویی کشور در خطر انقراض


​​​​​​​رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهسرخ گفت: آنغوزه به عنوان یکی از پرسودترین و منحصر به ‌فردترین گیاهان دارویی کشور به دلیل خشکسالی و برداشت‌های غیراصولی در خطر انقراض قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، محمدحسین جوادی ‌مقدم با بیان اینکه کوهسرخ یکی از قطب‌ها و رویشگاه‌های مهم گیاه دارویی آنغوزه در خراسان رضوی و حتی کشور است، خاطرنشان کرد: گیاه آنغوزه مختص مناطقی است که از سطح دریا ارتفاعی بیش از هزار و 600 تا هزار و 700 متر داشته باشد.
وی افزود: هر چند ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان کوهسرخ رویشگاه آنغوزه است اما طی دو تا سه سال اخیر برداشت‌های بی‌رویه و از سویی خشکسالی موجب کاهش پوشش و تراکم این گیاه دارویی شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهسرخ عنوان کرد: اگر در سال‌های قبل هر یک مترمربع یک تا سه گیاه آنغوزه مشاهده می‌شد اما اکنون به دلیل برداشت بی‌رویه و غیراصولی توسط روستاییان و بهره‌برداران در هر ۲۰ مترمربع یک گیاه هم مشاهده نمی‌شود.
وی گفت: برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی، خشکسالی و... گیاه را در معرض انقراض قرار داده است. در همین راستا امسال و احتمالاً سال آینده با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی عرصه‌های این محصول کاملاً قرق خواهد شد و هیچ کس اجازه برداشت ندارد.
جوادی ‌مقدم با بیان اینکه هر کس اقدام به برداشت غیرمجاز کند، به مراجع قضایی معرفی می‌شود، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از هشت پرونده تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
وی تصریح کرد: هر چند در خراسان رضوی فقط کوهسرخ و نیشابور و در خراسان جنوبی شهرستان طبس گیاه آنغوزه شیرین دارند ولی از نظر درصد خلوص و ماده مؤثر، گیاه کوهسرخ در خراسان رضوی رتبه نخست را دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه