خراسان رضوی رتبه دوم مصرف مواد دخانی در کشور را دارد

خراسان رضوی رتبه دوم مصرف مواد دخانی در کشور را دارد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات که یکشنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد، گفت: خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در بحث میزان مصرف مواد دخانی دارد و در مصرف سیگار در رتبه بیست‌ودوم قرار دارد.


به گزارش قدس خراسان، دکتر ناصر امینی اظهار کرد: استعمال دخانیات یک عامل خطر برای چندین عامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان از جمله سرطان ریه و دیگر سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و تنفسی بوده است و سالانه ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر در کشور به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که می‌‎توان با گفتن نه به سیگار و دخانیات از این نوع مرگ‌ها جلوگیری کرد.
وی با ذکر این نکته که درصد افراد بالای ۱۸سال مصرف‌کننده روزانه در کشور از 08/10 به 33/9 و در استان از 5/7 به 76/7درصد رسیده و میانگین کلی 5/8درصد بوده است، تأکید کرد: مصرف سیگار در کشور از 5/14 به 44/19 و در استان از ۱۴ به 6/26درصد رسیده و متأسفانه کاهش سن مصرف و افزایش میزان مصرف بانوان را داشتیم که بسیار نگران‌کننده است.
در ادامه این نشست مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: متأسفانه در گروه سنی پایین‌تر به‌ویژه در دختران میزان مصرف دخانیات به‌خصوص قلیان افزایش بیش از ۱۰۰درصدی دارد.
دکتر فرشید وفا اضافه کرد: میزان مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال ۱۳درصد رشد داشته و متأسفانه این عدد در نوجوانان دختر با افزایش ۱۳۳درصدی همراه بوده است. 
وی ضمن اشاره به انجام بازدیدهای مستمر در حوزه دخانیات، تصریح کرد: سال گذشته ۲۲هزار و ۸۴۸بازدید از سوپرمارکت، هاپیرمارکت و خواربارفروشی‌ها در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم که از این میزان ۱۵هزار و۳۳۰ مورد آن در شهر مشهد بوده است. 
دکتر وفا تأکید کرد: سال گذشته ۲۷۸ واحد عرضه قلیان شناسایی شدند که ۶۰درصد آن در مشهد، ۳۷درصد در طرقبه‌شاندیز و 3درصد در سایر شهرهای حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است. همچنین تعداد اماکن غیرمجاز پلمب شده در شهرهای زیر پوشش این دانشگاه ۵۱مورد بوده که ۶۰درصد آن در مشهد، ۳۸درصد دیگر در طرقبه‌شاندیز و ۲درصد مابقی در سایر شهرهای حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه