مدرسه عالی فقاهت؛ پاسخی به دغدغه رهبر معظم انقلاب

در بازدید رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) از مدرسه عالی فقاهت مطرح شد

مدرسه عالی فقاهت؛ پاسخی به دغدغه رهبر معظم انقلاب

هیئتی متشکل از رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) و اعضای هیئت علمی این دانشگاه ضمن گفت‌وگو با حجت الاسلام وحدتی شبیری رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) از این مدرسه بازدید کردند و با فعالیت‌های آن  از نزدیک آشنا شدند.


به گزارش آستان نیوز؛ در این بازدید که با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع)، اعضای شورا، اعضای پژوهشکده‌ها و معاونان ستاد این دانشگاه برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری ضمن خوشامدگویی از اهمیت تأسیس مدرسه عالی فقاهت گفت و افزود: این مدرسه با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص شیوه آموزش در حوزه‌های علمیه به شیوه‌ای نوین افتتاح شده است.

مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، مدلی نادر و صحیح از آموزش
مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) افزود: پس از انقلاب، وحدت حوزه و دانشگاه خیلی مطرح شد و این مطلب را شهید مطهری عملیاتی کرد. شهید مطهری وقتی متوجه شد دانشگاه به وجود او نیاز دارد با اینکه می‌توانست مرجعی بزرگ در حوزه باشد وارد دانشگاه شد. شهید مطهری دنیا را کنار گذاشت و به دانشگاه آمد برای آخرتش.
وی سپس افزود: روحانیت و دانشگاهیان مانند دو بال یک پرنده هستند؛ ما برای حفظ نظام باید در کنار هم و یکی باشیم و هم‌افزایی داشته باشیم.
رئیس مدرسه عالی فقاهت افزود: اتحاد غیر از وحدت است، اتحاد به معنای عدم دشمنی است، اما شعار انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه است. وحدت به معنای در کنار هم بودن و یکی شدن است.
وحدتی شبیری افزود: شما می‌توانید با هم‌افزایی در رسیدن به پاسخ مسائل فقهی از جمله فقه فناوری به ما کمک کنید.
وی گفت: ما در حوزه‌های علمیه سنت‌های کهنی داریم که طی قرن‌ها عالمان و متصدیان این روش‌ها را براساس تجربیات خود بدست آورده‌اند، در واقع ما به دنبال شیوه جدید و در عین حال سنتی هستیم، این روش از طریق ارتباط گیری با استادان مبرز و باتجربه صورت می‌گیرد؛ به این صورت که با شاگردان باهوش و نخبه آنان آشنا می‌شویم و به دنبال فضلای باهوش و بااستعداد حوزه‌های علمیه می‌رویم، در واقع ما منتظر نمی‌شویم که آنان به ما مراجعه کنند. ما چند برابر ظرفیت مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و پس از انجام مصاحبه علمی داوطلب که با حضور استادان حوزه علمیه مشهد و قم انجام می‌شود با فرض بر اینکه آن فاضل حوزوی اجتهاد عام را گذرانده است، برای اینکه در یکی از ساحت‌ها متخصص شود به تحصیل در دوره‌های 5 تا 7 ساله خود می‌پردازد.

این مدرسه درصدد پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی جامعه است
مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) افزود: در سال جاری بیش از 500 طلبه را شناسایی کردیم که پس از بررسی سوابق داوطلبان از بین این تعداد 100 نفر انتخاب شدند که پس از انجام مرحله مصاحبه و گفت‌وگو از بین 100 نفر نیز 30 نفر گزینش و از این تعداد 16 نفر را برای جذب نهایی و تحصیل در این مدرسه انتخاب کردیم. هر چند مراحل انتخاب و فرایند جذب طلاب در این مدرسه کمی سخت و دشوار است اما مطمئن هستیم افراد انتخاب شده ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.
رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) به راه‌های همکاری با دانشگاه امام حسین(ع) پرداخت و گفت: این مدرسه درصدد پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی جامعه است و دانشگاه جامع امام حسین(ع) می‌تواند در کشف این مسائل کمک بزرگی باشد. 

الگویی برای  آموزش مدیران جامعه اسلامی
در این دیدار دکتر حسنی کارگر ضمن تشکر از میزبانی مدرسه عالی فقاهت گفت: دلیل حضور در این مدرسه وجود الگو و مدل خوبی بود که در اینجا پایه‌گذاری شده است. این مدل  خوب کمتر در کشور دیده می‌شود هدف ما  آشنایی هرچه بیشتر مدیران و اساتید دانشگاه جامع امام حسین(ع) با این مدل آموزشی و این فضای ذهنی است.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: مدرسه عالی فقاهت و دانشگاه جامع امام حسین(ع) هر دو به دنبال الگویی برای  آموزش مدیران جامعه اسلامی هستند، بنابراین این جلسه می‌تواند فصلی برای همکاری‌های مشترک باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه