کلیدمدیریت شهری مشهد به «قلندر» رسید

گزارش قدس از متن و حواشی جلسه علنی انتخاب شهردار مشهد

کلیدمدیریت شهری مشهد به «قلندر» رسید

سرانجام پس از وعده‌های فراوان و حواشی مختلف، روز دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ اعضای شورای شهر مشهد در جلسه علنی شورا دور هم جمع شدند تا درباره انتخاب شهردار کلانشهر مشهد که پس از تعلیق عبدالله ارجایی در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ با سرپرست اداره می‌شود، تصمیم‌گیری کنند.


این در حالی است که از هشت گزینه نهایی شورای شهر برای کلیدداری شهر بهشت، خلیل‌الله کاظمی در روز ارائه برنامه‌ها انصراف داد، اصغری؛ سرپرست شهرداری نیز یکشنبه ۲۰فروردین از انصراف خود برای افزایش وحدت نیروهای انقلابی و همبستگی بیشتر اعضای شورا در انتخاب شهردار خبر داد و رئیسیون حتی در فرصت دوباره‌ای که اعضا روز یکشنبه برای شنیدن برنامه‌های او گذاشتند، حاضر نشد. 

اختلاف نظر در بین اعضای شورا درباره برگشت از انصراف یکی از گزینه‌ها 
شنیده‌ها حاکی از این است که انصراف اصغری بر اثر فشار یک نفر از اعضای شورا برای افزایش شانس گزینه خود، رخ داده و در نهایت با واکنش برخی دیگر از اعضا و اصرار برای برگشت وی مواجه شده است! موضوعی که موحدیان روز دوشنبه در ابتدای هفتاد و هفتمین جلسه علنی به آن اشاره کرد و انصراف اصغری را رسمی ندانست و از برگشت وی خبر داد. 
حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد در واکنش به اظهارات رئیس شورا این‌گونه تذکر داد: استعفای اصغری، دیروز در جلسه هیئت رئیسه با حضور ۹ نفر از اعضا مصوب شده و من بر اساس آن مصاحبه داده‌ام.
حمید ضمیری، عضو دیگر شورا که موافق بازگشت اصغری بود، گفت: هیئت رئیسه ۹ نفره تا به حال نشنیده بودیم. جلسه دیروز برای ارائه برنامه آقای رئیسیون بود که نیامد و برای رسمیت یافتن جلسه باید دست‌کم ۱۰ نفر باشند. پس هیچ منع قانونی تا پیش از رأی‌گیری برای برگشت اصغری وجود ندارد.

تذکر سلیمی به موحدیان: مهندسی شده رأی دادید 
هنگام رأی‌گیری، رئیس شورا با تأکید بر وحدت، اعلام کرد همه به یک نفر رأی بدهیم و رأی‌ها را بشماریم. سپس رأی خودم را اعلام می‌کنم. سلیمی تذکر داد که این صحبت از لحاظ آیین‌نامه‌ای اشتباه است.
پس از رأی‌گیری و اعلام نتایج که خبر از پیروزی محمدرضا قلندر برای تکیه بر کرسی شهرداری مشهد می‌داد، فاطمه سلیمی خطاب به رئیس شورا با لحنی که در نهایت منجر به گریه او شد، گفت: مگر امکان‌پذیر است که شما رأی‌ها را ببینید و سپس رأی خود را اعلام کنید؟ این غیرقانونی است. 
وی افزود: این بدعت جدیدی در شوراست. یک‌بار با این شیوه مهندسی کردید. در حق مردم مشهد ظلم می‌کنید. بالاترین حقی که به گردن شماست، حق‌الناس است، حق مردم مشهد است، حق سیاسی نیست. شما با امام رضا(ع) روبه‌رو هستید. 
سلیمی بیان کرد: آقای منصوریان با توهینی که به آقای رئیسیون کردید، مسئول هستید. شما اعضا را جمع کردید که با انصراف او موافقت کنند. یک روز گفتید رفتم برای آقای ارجائی در حرم توبه کردم. دوباره توبه خواهید کرد. 
موحدیان در پاسخ به سلیمی گفت: شما پیش از رأی‌گیری تذکر درستی دادید و پذیرفتم و پیش از شمارش آرا، رأی دادم. 

قلندر، شهردار مشهد شد  
بر این اساس، محمدرضا قلندر با هشت رأی به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد. رأی بعدی متعلق به جواد اصغری؛ سرپرست شهرداری مشهد با ۶ رأی بود. نکته حائز توجه اینکه مهدی برادران که جدی‌ترین گزینه تکیه بر صندلی شهرداری مشهد برای شورایی‌ها بود، در زمان رأی‌گیری، اسمش به درون گوی رأی‌گیری نرفت!

شهردار منتخب مشهد: ارتقای جایگاه مردم در اجرای برنامه‌های شهرداری
محمدرضا قلندر، از شهرداران سابق مناطق مشهد است. وی مدیر کلی راه‌وشهرسازی قم و خراسان ‌رضوی، سرپرست شهرداری منطقه 8 و شهردار منطقه 2 را در کارنامه سوابق خود دارد. 
او روز ۱۶ فروردین در ارائه برنامه‌های خود برای شهرداری مشهد ضمن بیان اینکه من کار در شهرداری را می‌شناسم، گفت: آمده‌ام تا گزینه اجماع حداکثری باشم و جداً از ورود به دوقطبی‌های سیاسی پرهیز خواهم کرد. من گزینه وحدت و مخالف دوقطبی‌سازی و طرفدار تعامل بین بخشی هستم.  
شهردار منتخب مشهد آن روز ادامه داد: حوزه حقوقی، املاک و قراردادها یکی از پاشنه‌های آشیل‌ شهرداری است. در این حوزه موضوعات مختلفی وجود دارد که به طور مثال قراردادها مشکل‌دار است و برنامه جامعی در بخش تملک‌ها نداریم.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد غفلت، آموزش پرسنل حقوقی است که باید به آن توجه کنیم، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که حقوقی‌های شهرداری پس از مدتی که در حوزه‌های مختلف متخصص می‌شوند، از شهرداری می‌روند و وکیل شاکیان شهرداری می‌شوند!
قلندر بر ارتقای جایگاه مردم در اجرای برنامه‌های شهرداری تأکید و عنوان کرد: ماندگاری زائر در شهر یکی از موضوعات بسیار مهم و اصلی است که باید به آن توجه کنیم. ما باید زائرپذیری و زیارت را در مشهد تسهیل و ارزان کنیم و از این طریق به مدت اقامت مردم در شهر بیفزاییم؛ چراکه این موضوع به اقتصاد شهر کمک می‌کند.
سخنگوی شورای شهر در خصوص حواشی ایجاد شده در خصوص انتخاب شهردار به خبرنگاران گفت: روز گذشته اصغری انصراف داد؛ اما اصرار بر این شد که وی به رقابت انتخابات بازگردد. در این راستا بنده تذکری اعلام کردم که برگشت او قانونی نیست؛ اما برخی از اعضا نپذیرفتند. در رأی‌گیری نظر خانم سلیمی به انتخاب اصغری بود؛ ولی در نهایت قلندر رأی آورد.

اختلاف طبیعی است و انتخابات در صحت برگزار شد
عضو دیگر شورا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: اختلافات بین اعضا طبیعی و در راستای بهبود وضعیت شهر است و انتخابات در صحت و سلامت برگزار شد و مشکلی نداشت.
مهدی ناصحی با بیان اینکه همه گزینه‌ها صلاحیت عمومی برای شهردار شدن را داشتند، افزود: به قلندر رأی دادم. مهم است شورای انقلابی با رویکرد تعامل حداکثری امور را پیش ببرد.

سلیمی: از الان اتحاد مهم است 
عضو هیئت رئیسه شورا در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: شهردار منتخب جزو همکاران خوب ما بودند و الحمدلله از همکاران خوب شهرداری انتخاب شدند. 
فاطمه سلیمی با تأکید بر تأیید انتخابات، گفت: شهر نباید منتظر چیزی بماند. از الان اتحاد مهم است. 

موحدیان: هشت رأی برای شهردار منتخب، رأی سستی است
رئیس شورای شهر مشهد هم در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفت: نخستین گزینه من آقای رئیسیون بود؛ چون شناخت کامل داشتم. زمانی که در شهرداری دوره پژمان بود، پروژه‌های زیادی انجام شد و بدنه شهرداری را به خوبی کنترل می‌کرد و سرمایه‌گذارهای زیادی را به مشهد آورد.
حسن موحدیان ادامه داد: گزینه دوم من هم برادران بود؛ اما اعضای شورای شهر برای او به اجماع نرسیدند؛ ولی برادران فکر منظمی داشت و کاربلد بود.
وی با بیان اینکه من به عنوان رئیس شورا سعی می‌کنم زیاد در دسته‌بندی‌ها نباشم و همیشه تابع نظر جمع هستم، خاطرنشان کرد: قلندر، وجهه ملی خوبی دارد و قادر به تعامل با تهران است و می‌تواند مشکلات ما را در تهران حل کند.
رئیس شورای شهر گفت: تذکر خانم سلیمی به جا بود و من رعایت کردم؛ اما نمی‌تواند انتظار داشته باشد به کسی که می‌خواهد، رأی دهم. من حق انتخاب دارم و می‌توانم به کسی که می‌خواهم، رأی بدهم.
موحدیان توضیح داد: به ۶ نفری که به اصغری رأی دادند، گفتم به قلندر رأی بدهند و با یکدیگر متحد شوند چون وجهه بیرونی مهم است که بتوانیم بگوییم شهردار با ۱۴ رأی انتخاب شد و الان رأی ۸به۶ برای شهردار، رأی سستی است.

شهردار باید به شورای شهر توجه داشته باشد و شورا هم شهردار را تقویت کند
صرف نظر از همه حواشی انتخاب شهردار، آنچه الان برای شهر مشهد مهم است، اتفاق نظر و حمایت شورای شهر و شهردار از یکدیگر است. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص تصریح فرموده‌اند: «شهردار توجه داشته باشد که شورای شهر ریشه اوست؛ شورای شهر هم مدیری را که انتخاب کرده، با همه وجود تقویت کند. با هم باشید. شورای شهر، شهردار را تقویت کند؛ چون سربازی است که او را به وسط میدان فرستاده است؛ بنابراین باید پشت جبهه او را به‌طور کامل داشته باشد. آن سرباز هم خود را از ریشه و اصل و پایه خود منقطع نداند؛ متصل به آنجا و منبعث از آنجا بداند. این، مجموعه واحد مدیریت شهری است».

خبرنگار: مـعصـومــه مـؤمـنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه