تمرین میزبانی شایسته

گزارشی از دوره‌های آموزشی فرهنگ میزبانی و ادب حضور

تمرین میزبانی شایسته

در آستانه نوروز سال 1402، دوره‌های آموزشی فرهنگ میزبانی و ادب حضور ویژه خدمتگزاران زیارت در حوزه فرهنگی حریم حرم مطهر در روزهای 21 و 22 اسفند برگزار شد.


سومین دوره آموزشی فرهنگ میزبانی و ادب حضور با همکاری سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی و به اهتمام دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و مشارکت شهرداری مشهد (سازمان تاکسیرانی) با موضوع ابعاد و عوامل زمینه‌ساز در گسترش فرهنگ پوشش شایسته، بررسی ریشه‏ها در شكل‌گیری پوشش نامناسب در شهر‏های زیارتی و مهارت‌های ارتباط مؤثر در جهانشهر برکت و کرامت برگزار شد.
نعمت‌الله فیروزی، مدرس و کارشناس برگزاری این دوره‌ها به خبرنگار آستان‌نیوز گفت: عوامل ایجابی و پشتیبان در گسترش فرهنگ پوشش مناسب، جایگاه حكم حجاب، تلازم حجاب و عفاف، حجاب نمادین‏ترین وجه اسلام، آسیب‏ها و چالش‏ها، آسیب‏شناسی فرهنگ پوشش در شهر‏های زیارتی، راهبرد‏های تقویت پوشش شایسته در شهر‏های زیارتی و... از موضوعات مطرح شده در این دوره‌های آموزشی بود.
 وی همچنین گفت: تبیین جایگاه حجاب از موضوعاتی بود که در این دوره‌ها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد. در این خصوص به سه آیه قرآن با محوریت حجاب اشاره شده است. دستیابی به امنیت فردی یکی از عوامل توجه به حجاب است، در آیه 59 سوره احزاب آمده است: «ای پیغمبر (گرامی) به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، برای اینکه آن‌ها (به عفت و حریت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آسیب نبینند». حذف محرک‌های جنسی از دیگر عوامل حفظ حجاب مطرح شده است، آیه 31 سوره نور به این موضوع  اشاره دارد و می‌فرماید: «به زنان مؤمنه بگو دیدگان خود را فرو خوابانند و دامن‌های خویش را حفظ کرده و زیور خویش را آشکار نکنند مگر آنچه پیداست». در آیه 32 سوره احزاب نیز که به صیانت از حریم اخلاق اشاره دارد، آمده است: «با ناز و عشوه سخن مگویید که بیماردلان به شما طمع می‌کنند». 

 چالش‌های پوشش در شهرهای زیارتی

فیروزی همچنین یادآور شد: در این جلسات به برخی از آسیب‌ها و چالش‌های پوشش در شهرهای زیارتی همچون تغییر ذائقه‌ها و ایجاد حسن تنوع‌طلبی افراطی، عدم توجه به جریان شکاف نسلی، عدم توجه به مسئله غیرت مردان به عنوان شاه‌کلید کنترل، عدم توجه به تفاوت‌های تکوینی زن و مرد، الگوی ناقص و مخرب معماری و شهرسازی در شهرهای زیارتی، تبدیل شهرهای زیارتی به مناطق تفریحی و گردشگری، تسخیر شهرهای زیارتی توسط مجتمع‌های سودمحور، کاهش و تضعیف جایگاه و نقش خانواده و شبکه ارحام نیز اشاره شد.
 
راهبردهای تقویت فرهنگ پوشش 
فیروزی در بخش دیگری از گزارش برگزاری این دوره‌ها یادآور شد: همچنین توسعه فرهنگ حجاب با در نظر گرفتن مقتضیات فرهنگی، منطقه‌ای و اقلیمی، تقویت جایگاه و نقش خانواده و شبکه ارحام، توجه به اقلام و کالاهای مربوط به حجاب از نظر قیمت و در دسترس همگان بودن، توجه به حسن تنوع‌طلبی و مدگرایی و راهبردهای تبلیغی، تبیینی و رسانه‌ای از جمله راهبرد‏های مطرح شده در تقویت پوشش شایسته در شهر‏های زیارتی بیان شد.
وی افزود: در بخشی دیگر از این دوره‌های آموزشی به تبیین منظومه حجاب در سه محور حجاب تن، حجاب چشم و حجاب کلام پرداخته شد و معنای لغوی و اصطلاحی حجاب و عفاف دو روی سکه و واژه حجاب در قرآن برای مخاطبان تبیین و بررسی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه