زمینه ماندگاری بیشتر زائران در مشهد را فراهم کنید

زمینه ماندگاری بیشتر زائران در مشهد را فراهم کنید

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی گفت: مسئولان بر لزوم نگاه ملی به مشهد تأکید دارند؛ اما درعمل اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.


یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار کرد:  مشهد‌الرضا(ع) تنها شهری در کشور است که به صورت ملی و سراسری در مناسبت‌های خاص نظیر دهه آخر صفر و عید نوروز به زائران خدمات ارائه می‌کند؛ اما همیشه بودجه‌ای که از سوی دولت به آن اختصاص پیدا می‌کند با دیگر شهرهای کشور تفاوتی ندارد. 
وی با بیان اینکه نیمی از گردشگران خارجی که به کشور سفر می‌کنند، مشهد را به عنوان یکی از مقصدهای خود در نظر می‌گیرند، افزود: اعتقاد مسافران کشورهایی نظیر عراق هنگام سفر به ایران این است که حتماً در طول سفر به مشهد عزیمت کنند. بنابراین حضور و ورود گردشگر خارجی در صورتی که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، می‌تواند مزایای زیادی نظیر ارزآوری و اشتغال‌آفرینی را به همراه داشته باشد و اقتصاد گردشگری را رونق ببخشد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی در پاسخ به اینکه موضوع نگاه ملی به مشهد از مدت‌ها پیش مطرح شده؛ ولی دولت و نهادهای حاکمیتی تغییری در نگرش خود به مشهد به عنوان یک شهر ملی نداشته‌اند، افزود: متأسفانه در دوره‌های مختلف همه مسئولان بر ضرورت نگاه ملی به مشهد تأکید و سخنرانی داشته و دارند؛ اما درعمل اقدام خاصی انجام نمی‌دهند. از این رو مطالبه‌گری برای تحقق نگاه ملی دولت  به مشهد، نیازمند فضاسازی رسانه‌ای و پیگیری جدی آن از سوی رسانه‌هاست. همچنین نمایندگان مجلس باید این موضوع را به طور جدی از دولت مطالبه کنند و در کارگروه ملی زیارت به عنوان یک دغدغه جدی آن را مطرح کنند و تا دریافت نتیجه، پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
بیدخوری افزود: در راستای تحقق نگاه ملی به مشهد، دولت می‌تواند مشهد را به عنوان یک منطقه آزاد زیارتی با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در حوزه‌های مختلف نظیر فرودگاه بین‌المللی، هتل‌های 5ستاره و مراکز اقامتی دارد، در نظر بگیرد و همان‌طور که در مناطق آزاد اقتصادی تسهیلاتی در زمینه‌های گوناگون برای تجار در نظرگرفته می‌شود، در این منطقه زیارتی نیز دولت برای زائران در زمینه‌های مختلف تسهیلاتی لحاظ کند تا ضمن ماندگاری بیشتر زائران در شهر مقدس مشهد، زمینه حضور بیشتر آن‌ها در طول سال فراهم شود.

خبرنگار: رضا طلبی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه