پرداخت ۴٠میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان مشهد مطرح کرد

پرداخت ۴٠میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان مشهد گفت: در سال جاری ٧٣ درصد تسهیلات ابلاغی اشتغال‌زایی و مشاغل خانگی معادل ۴٠ میلیارد تومان توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.


هادی افرادی در گفت‌وگو با قدس خراسان ضمن اشاره به میزان تسهیلات ابلاغی عنوان کرد: در سال ١۴٠١ سهم اعتبارات مشاغل خانگی شهرستان مشهد مبلغ ۵۴ میلیارد تومان بوده که بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات، بانک‌های توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران بوده‌اند.

جذب 73 درصد تسهیلات مشاغل خانگی
وی با بیان اینکه تاکنون برای ٣١٩ طرح حدود ۴٠میلیارد تومان جذب شده است، تصریح کرد: این میزان جذب تسهیلات ٧٣ درصد کل مبلغ ابلاغی بوده که توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است. 
افرادی با تأکید بر نبود تفکیک جنسیتی برای پرداخت تسهیلات خانگی درباره طرح‌های ارائه شده تصریح کرد: این طرح‌ها در دو نوع مشاغل پشتیبان و مستقل بوده که در مشاغل پشتیبان، یک نفر با داشتن چند کارگر یا همکار درخواست این تسهیلات را داده و در مشاغل مستقل، یک نفر به صورت فردی درخواست پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی را داشته است. 
دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان مشهد درباره اشتغال‌زایی در مشهد عنوان کرد: فرصت‌های شغلی ایجادی در سامانه رصد از ابتدای سال تا امروز توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستان مشهد از ۴٢ هزار تعهد ایجاد فرصت شغلی، ٣٧ هزار فرصت شغلی محقق شده که این میزان برابر با ٨٧ درصد تعهد داده شده است. 

بازپرداخت هفت ساله با سود 4 درصد
وی در ادامه درباره سهم تسهیلات تبصره ١۶ دستگاه‌های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی اظهار کرد: امسال بهزیستی ٩٠ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی با ٨٠ درصد پرداختی توسط بانک‌ها و کمیته امداد ٣٧٠ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی با ٧٧ درصد پرداختی بانک‌ها تا اوایل بهمن ماه محقق شده است. 
افرادی درباره بازپرداخت این تسهیلات عنوان کرد: بازپرداخت تسهیلات پرداختی هفت ساله با سود 4 درصد است تا متقاضیان فرصتی برای ایجاد درآمدزایی داشته باشند. 
رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مشهد گفت: اعتبار مشاغل خانگی مربوط به دستگاه‌های اجرایی میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و ارشاد است و برای اعتبارات کمیته امداد و بهزیستی به طور مستقل توسط خود این مراکز اقدام می‌شود و ما به عنوان کارگروه فقط در جريان این کار هستیم. 
دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان مشهد با اشاره به مراحل راستی‌آزمایی هر طرح ارائه شده گفت: هم بانک‌ها و هم دستگاه‌های اجرایی و هم کارگروه اشتغال فرمانداری در بحث راستی‌آزمایی طرح ارائه شده و پرداخت تسهیلات در مراحل مختلف ورود می‌کنند تا این تسهیلات در مسیر اصلی خود یعنی ایجاد شغل پرداخت شود. 
وی ادامه داد: در مراحل پرداخت تسهیلات، مبلغ به  شخص پرداخت نمی‌شود بلکه مبالغ در مراحل مختلف با ارائه پیش‌فاکتور در اختیار فروشندگان مواد اولیه یا دستگاه‌های تولیدی که شخص برای ایجاد اشتغال به آن نیاز دارد، قرار می‌گیرد و پیش از پرداخت تسهیلات از محل طرح ارائه شده بازدید میدانی به عمل می‌آوریم تا متوجه شویم شخص متقاضی، توان اجرای طرح را دارد یا خیر و در مراحل اجرای طرح، این بازدیدها در طول سال ادامه دارد. 
افرادی در پایان تصریح کرد: متوسط مدت زمان معطلی برای پرداخت هر تسهیلات بین یک تا دو ماه بوده و در بحث جذب اعتبار برای اشتغال هر سال پرداختی خوبی داشته‌ایم و حدود ٧٠ تا 80 درصد و گاهی ١٠٠درصد تسهیلات ابلاغی را هر سال جذب کرده‌ایم. سال آینده و شرایط آن قابل پیش‌بینی نیست؛ اما تاکنون برای جذب اعتبارات طرح‌های اشتغال‌زایی مشکلی نداشته‌ایم.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه