مجازات سنگین در انتظار متخلفان شب چهارشنبه آخر سال

مجازات سنگین در انتظار متخلفان شب چهارشنبه آخر سال

معاون حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: به همه افرادی که مواد محترقه می‌خرند، می‌فروشند و حمل و نگهداری می‌کنند، تذکر می‌دهم؛ زیرا طبق قانون این افعال جرم‌انگاری شده و مجازات‌ها نیز سنگین است و تا دو سال حبس هم دارد.


سید هادی شریعت‌یار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیشگیری از حوادث شب چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: چندین سال است که کارگروه فعالی در معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی در زمینه شب چهارشنبه آخر سال وجود دارد که یکی از کمیته‌های فعال است.
وی افزود: چهارشنبه آخر سال همواره مورد تأکید، هشدار و تذکر همه مسئولان، دلسوزان و هنرمندان جامعه بوده و همیشه کمپین‌هایی برای تذکر و هشدار در این زمینه به راه انداخته‌اند تا افراد در این شب رفتارهای هنجارشکنانه انجام ندهند.
شریعت‌یار بیان کرد: چهارشنبه آخر سال یکی از سنت‌هایی بوده که از قدیم در جامعه ما وجود داشته؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر عده‌ای سودجو که به عواقب کار خود فکر نمی‌کنند، این برنامه را به سمت و سویی برده‌اند که در این شب انگار تعمداً از خانه بیرون می‌آییم تا به خودمان و دیگران آسیب برسانیم. رفتارهای هنجارشکنانه‌ای انجام می‌شود که موجب انحراف این سنت شده است.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که از مواد محترقه استفاده می‌کنند و از قِبل این رفتارها جرایم دیگری مانند تخریب اموال عمومی یا خصوصی را مرتکب می‌شوند، مجازات جداگانه خود را دارند که رسیدگی می‌شود. مجازات‌ها نیز در این زمینه سنگین است. بنابراین خانواده‌ها دقت کنند که بعد نگویند غفلت کردیم و آگاهی نداشتیم.
شریعت‌یار اضافه کرد: این افعال تا دو سال حبس هم دارد. اگر فردی مرتکب خسارت به اشخاص شود به میزان خسارتی که وارد کرده باید جبران کند. در کنار آن جنبه عمومی جرم نیز مطرح است. همچنین اگر فردی به فرد دیگری آسیب برساند، دیه سنگینی باید پرداخت کند به خصوص که دیه سر و صورت جزو دیه‌های سنگین است. افرادی که در کنار حمل، نگهداری و استفاده از مواد محترقه، شرب خمر، تخریب، نزاع و درگیری هم داشته باشند، برای آن‌ها پرونده تشکیل می‌شود. تعداد افرادی که سال گذشته دستگیر شدند، حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه