اعتراضات میلیونی مردم فرانسه علیه لایحه جنجالی

گسترش نارضایتی‌ها در پاریس

اعتراضات میلیونی مردم فرانسه علیه لایحه جنجالی

سرویس جهان

منابع خبری از آغاز دور تازه‌ای از تظاهرات سراسری در فرانسه در اعتراض به طرح بازنشستگی و حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای «پاریس» و «لیون» و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی مردم خبر دادند.


براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اعتراض مردم فرانسه علیه آنچه برنامه اصلاحات حقوق بازنشستگی خوانده می‌شود صورت گرفته و بیش از 1.28میلیون نفر در فرانسه با تشدید مبارزه اتحادیه‌های کارگری علیه اصلاحات بازنشستگی پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به خیابان‌ها آمدند.
 بر اساس این گزارش،‌ بیش از 250تظاهرات در پاریس، پایتخت فرانسه و سراسر این کشور در پاسخ به فراخوان‌ اتحادیه‌های کارگری برگزار شده است. در این تجمعات کارکنان جمع‌آوری زباله‌ها، کارگران تأسیسات، رانندگان قطار و دیگران که علیه قانون پیشنهادی دولت مکرون دست از کار کشیده و محل کار خود را ترک کرده بودند، حضور پیدا کردند. به گفته وزارت کشور فرانسه، اعتراضات میلیونی در سراسر فرانسه روز سه‌شنبه علیه برنامه‌های مکرون مبنی بر عقب انداختن سن بازنشستگی به 64 سال شکل گرفته است.

خشونت پلیس در اعتراضات
 به نوشته الجزیره، در این تظاهرات که نسبت به دور قبلی اعتراضات که چند هفته قبل صورت گرفته بود با حضور گسترده‌تر معترضان برگزار شد، جمعیت زیادی در پاریس، مارسی، نیس و دیگر شهرها به خیابان‌ها آمدند.
منابع محلی گزارش کردند اعتراضات در برخی شهرها از جمله نانت، رن، لیون و پاریس با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. در پاریس، پایتخت فرانسه کارگران، خانواده‌ها و فعالان صنفی گرد هم آمدند و شعارهایی علیه دولت و شخص امانوئل مکرون و برنامه پیشنهادی وی برای بازنشستگی سر دادند.
به نوشته الجزیره، با اینکه راهپیمایی معترضان در پاریس تا حد زیادی مسالمت‌آمیز بود، به دلیل ورود پلیس و برخورد نیروهای امنیتی با معترضان، درگیری‌هایی نیز به وقوع پیوست و پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
اعتراضات در فرانسه در حالی رو به گسترش گذاشته که اتحادیه‌های کارگری تهدید کردند با متوقف کردن کار در بخش‌های مختلف، اقتصاد فرانسه را منجمد می‌کنند که نمود بارز آن، اعتصابی است که در اداره راه‌آهن ملی این کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
در همین راستا برخی اتحادیه‌ها خواستار برگزاری اعتصاب‌های بدون توقف در بخش‌هایی از صنایع مرتبط با پالایشگاه‌ها و انبارهای نفت و حتی تأسیسات برق و گاز شده‌اند و بر اساس تصمیم‌گیری‌ها کارگران هر حوزه به صورت محلی در مورد نحوه و چگونگی این اعتصابات تصمیم‌گیری خواهند کرد.بر اساس گزارش سندیکای ملی کارگری فرانسه، در بحبوحه اعتصابات، روز سه‌شنبه حرکت همه محموله‌های نفت در این کشور به مقصد پالایشگاه‌های گروه‌های توتال انرژی، اکسون موبیل و پتروناس متوقف شد و کامیون‌داران شریان‌های بزرگراهی و مبادلاتی را در نزدیک چندین شهر در مناطق مختلف فرانسه مسدود کردند.

اختلال در سیستم حمل‌ونقل
اعتصاب‌ها در فرانسه اما محدود به حوزه پالایشگاه و بخش انرژی نمانده و براساس گزارش وبگاه خبری فرانس24، یک پنجم پروازها در فرودگاه شارل دوگل پاریس و حدود یک سوم پروازها در فرودگاه اورلی لغو شدند و به گفته اداره راه‌آهن ملی این کشور، انتظار می‌رود قطارها به مقصد آلمان و اسپانیا متوقف شوند و قطارهای رفت و برگشتی به بریتانیا و بلژیک به یک سوم کاهش یابد.این در حالی است که حرکت بیشتر قطارهای سریع‌السیر و قطارهای منطقه‌ای نیز در سراسر کشور فرانسه لغو شده‌اند. اعتراضات سراسری در فرانسه که از روز سه‌شنبه آغاز شده روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد و با پیوستن کارکنان حمل و نقل عمومی و سایر بخش‌های خدماتی، ارائه خدمات در بیشتر شهرهای فرانسه مختل شده است. در پاریس، برج ایفل و کاخ ورسای در غرب پایتخت بسته شد. به گفته وزارت آموزش و پرورش، حدود یک سوم معلمان در سراسر کشور اعتصاب کرده‌اند.

علت اعتصابات بدون پایان در فرانسه
طرح بازنشستگی دولت که از سوی مکرون ارائه شده برخی اصلاحات را در سن بازنشستگی در نظر گرفته است؛ این اصلاحات حداقل سن بازنشستگی را از 62 به 64 سال افزایش می‌دهد و در کنار سایر اقدامات، به 43 سال کار تا سال 2030 برای دریافت مستمری کامل نیاز دارد. دولت ادعا کرده با افزایش سن جمعیت فرانسه و افزایش امید به زندگی، این سیستم در یک دهه با کسری مواجه شود. قرار است هفته آینده بررسی این لایحه در سنای فرانسه صورت گیرد.
براساس گزارش‌ها حضور مردم در این اعتراضات که ششمین اعتراض از این دست علیه اصلاحات دولتی در سال جاری است آن را به بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی با بالاترین میزان مشارکت مردمی تبدیل کرده است.
شرایط کنونی یک وضعیت بحرانی را برای اتحادیه‌های کارگری و دولت ایجاد کرده، زیرا از طرفی امانوئل مکرون امیدوار است پارلمان طرح او را برای افزایش دو سال سن بازنشستگی به 64 سال پیش از ماه آوریل تصویب کند و از آن سو اتحادیه‌ها در تلاش هستند با اعتصابات در برخی بخش‌ها از جمله پالایشگاه‌های نفت توتال انرژی، دولت را زیر فشار قرار دهند.
 به نوشته رویترز، از آغاز تجمعات اعتراضی اخیر در فرانسه از روزهای پایانی ژانویه، این نخستین باری بود که اتحادیه‌های کارگری تصمیم به برگزاری اعتصابات متوالی گرفتند که می‌تواند هر زمانی شروع و به پایان برسد. 

 ادامه اعتصاب‌ها در پالایشگاه‌های فرانسه
براساس گزارش شرکت توتال انرژی، 54درصد از 269 کارمند مشغول به کار در این پالایشگاه که در شیفت کاری روز چهارشنبه بودند، اعتصاب کردند. ژرمینال لانسلین، نماینده اتحادیه ملی کارگری فرانسه در این باره به رویترز گفت: اعتصابات در پالایشگاه‌های اکسون موبیل واقع در شهر فوس در شمال و پورت ژروم در جنوب فرانسه ادامه دارد و روند تحویل سوخت را با مشکل روبه‌رو کرده است.
به گفته لانسلین در حال حاضر حدود 90درصد کارگران فوس و 20درصد کارگران در پورت جروم در اعتصاب هستند و دسترسی بزرگراهی به پالایشگاه توتال انرژی در گونفر و ویل، در منطقه نورماندی در شمال فرانسه هنوز توسط اتحادیه‌ها مسدود شده و معترضان با پالت‌های چوبی و آتش زدن لاستیک‌ هرگونه تردد از این طریق را مختل کرده‌اند. 
این در حالی است که براساس گزارش رویترز، تمام تأسیسات ذخیره گاز در فرانسه مسدود شده‌اند و داده‌های اپراتور شرکت چند ملیتی برق فرانسه نشان می‌دهد تولید برق سراسری در صبح چهارشنبه تحت تأثیر این اعتصابات 11.2 گیگاوات  کاهش یافته است. ادامه اعتصاب‌ها حتی نیروگاه‌های هسته‌ای، حرارتی و آبی این کشور را هم تحت تأثیر قرار داده و کاهش عرضه در این نیروگاه‌ها معادل حدود 18درصد کل تولید آن‌ها بود.
باید دید قدرت‌نمایی کارگران در برابر خواسته‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهور چه سرانجامی خواهد داشت و سناتورها در این شرایط، در نشست هفته آینده درباره لایحه جنجالی دولت چه تصمیمی خواهند گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه