بازرسی اضافه در کار نیست

کنعانی در پاسخ به قدس:

بازرسی اضافه در کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران نشان داد به مسیر دیپلماسی برای حل‌وفصل مسائل پایبند است، اظهار کرد: سفر گروسی منجر به تفاهم‌های خوبی شد و امیدواریم در تکمیل این روند زمینه برای حل‌وفصل اختلافات فنی فراهم‌شده و بهانه از دست کسانی که این موضوع را مانع بازگشت به دیپلماسی می‌دانند، گرفته شود.


افزایش بازرسی‌ها در کار نیست
وی در خصوص ادعای گروسی مبنی بر توافق برای بازرسی‌های بیشتر از ایران و ضرورت این موضوع هم با استناد به مصاحبه رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: افزایش بازرسی‌ها از برخی از سایت‌ها از جمله فردو در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان، تحول جدیدی نیست، بلکه بر اساس توافق ایران و آژانس مشخص می‌شود این بازرسی‌ها چگونه و براساس چه فرمولی صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: موضوع افزایش بازرسی‌ها مطرح نیست، بلکه بازرسی‌ها طبق برنامه و توافق ردوبدل شده  میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

روزنه‌ها برای مبادله زندانیان باز است
کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص برخی زمزمه‌ها درباره احتمال گشایش یا توافقی جدید برای مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا همزمان با احتمال سفر پادشاه عمان به کشورمان، گفت: بحث مبادله زندانیان اگرچه فعلاً متوقف است، اما دریچه امیدواری برای به‌نتیجه رسیدن این موضوع هنوز بسته نشده. پیگیری این امر در دست اقدام و اجراست و مسیر ارتباطی هنوز بسته نشده، امیدواریم در این زمینه هم به نتایج خوبی برسیم.
وی در خصوص امکان مذاکره یا میانجی‌گری میان ایران و آمریکا پس از سفر گروسی هم تصریح کرد: مذاکره رسمی و دوجانبه‌ای در کار نیست و پیام‌ها از کانال‌های موجود ردوبدل می‌شود و هماهنگ‌کننده این گفت‌وگوها و مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام هم آقای بورل هستند.
وی افزود: سفر آقای گروسی به تهران هم بخشی از روند کمک به بازگشت طرف‌های برجام به این توافق بود و امیدواریم رفع مسائل و مشکلات فنی که مدنظر آژانس است، به بازگشت طرف‌ها به برجام کمک کند.

رفتار مرزبانان طالبان قابل‌قبول نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در مورد تکرار اقدامات خارج از عرف و قوانین بین‌المللی مرزبانان دولت طالبان ازجمله ضرب و شتم یک مأمور مرزبانی کشورمان و درگیری مسلحانه در منطقه مرزی میلک، باوجود تعامل و همکاری توأم با حسن نیت تهران با سرپرستی موقت حکومت افغانستان نیز اظهار کرد: با وقوع دو رخداد تلخ مرزی، هیئت‌های ذی‌ربط دو کشور بلافاصله ورود کردند و موضوع حل‌وفصل شد.این دیپلمات ارشد کشورمان با یادآوری اینکه دو کشور در موضوعات مرزی کمیته‌های مرزی دارند، افزود: جمهوری اسلامی ایران به حفظ امنیت مرزی خود اهتمام جدی دارد و به‌موقع اقدام می‌کند و درعین‌حال دستگاه دیپلماسی هم هرکجا نیاز باشد از همه ظرفیت خود  استفاده خواهد کرد.
کنعانی بابیان اینکه وضعیت خاص افغانستان مشکلاتی را در مسیر پیگیری‌ها ایجاد می‌کند، اظهار کرد: گاه‌وبی‌گاه نیز به دلیل شرایط خاص مرزی چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهند که ازنظر ما این رفتارها پسندیده و قابل‌قبول نیست.

توافق تهران باکو برای تبادل هیئت‌های کارشناسی
وی در خصوص روند پیگیری موضوع تعرض به سفارت آذربایجان هم با اشاره به سفر معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به باکو برای شرکت در نشست گروه تماس جنبش عدم تعهد، گفت: آقای صفری در این سفر با وزیر خارجه و دستیار رئیس‌جمهور این کشور در سیاست خارجی دیدار و گزارشی از روند اقدامات حقوقی و قضایی انجام‌گرفته ارائه داده است. در چارچوب موافقت‌نامه معاضدت قضایی با جمهوری آذربایجان، آماده همکاری مشترک و رفع سوء تفاهمات در ارتباط با حادثه سفارت آذربایجان در تهران هستیم.
وی افزود: به‌طرف آذربایجانی تأکید شد کوتاه‌ترین مسیر برای رفع سوءتفاهم و حل مسئله، بازگرداندن مسیر روابط به روند طبیعی خود و آغاز مجدد فعالیت‌های آذربایجان در تهران و حرکت در مسیر قضایی است و باید موضوع از دیدگاه‌های سیاسی و تبلیغاتی به دور باشد. در همین رابطه توافق شد طرفین مشورت‌ها و گفت‌وگوهای خود را ادامه دهند و تبادل هیئت‌های دوجانبه نیز انجام شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به ادعای زلمای خلیل زاد در مورد اینکه ایران پایگاه القاعده شده هم اظهار کرد: حامیان القاعده که سالیان طولانی در افغانستان مرتکب جرم و جنایت شدند، فرافکنی می‌کنند و موضوعاتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. این اتهامات به ایران نمی‌چسبد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه