«هنر تذهیب در عصر قاجار» در راه بازار نشر

به همت انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک انجام شد

«هنر تذهیب در عصر قاجار» در راه بازار نشر

کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار (دوره ناصری و مظفری)» به همت انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران روانه بازار نشر شد.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، این کتاب با تمرکز بر بررسی و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های آثار مُذَهّب دوره قاجار موجود در کتابخانه‌ها و کتاب‌ها به ویژه در میان آثار کتابخانه و موزه ملی ملک به کوشش و پژوهش عاطفه شفیعی، عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه سمنان تألیف و منتشر شده است.
کتاب هنر تذهیب در عصر قاجار پس از یک مقدمه، دربردارنده سه بخش اصلی «ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دوره قاجاریه»، «ویژگی‌های هنر تذهیب در نیمه دوم دوره قاجاریه» و «تحلیل و بررسی ویژگی‌های تذهیب نیمه دوم دوره قاجاریه» است.
 
ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دوره قاجاریه
همزمانی دوره قاجار به ویژه از حکومت ناصرالدین شاه به بعد، با توسعه روابط ایران و کشورهای خارجی، اهمیت و نقش علم و دانش، توسعه سوادِ روز در میان طبقات گوناگون جامعه و به پیروی از آن افزایش تقاضا موجب شد تولید کتاب و روزنامه با تکنیک‌های نوین آن زمان انجام پذیرد.
با این حال به دلیل رواج روحیه اشرافی‌گری و رشد طبقه ثروتمند و افزایش افراد باسواد جامعه، آثاری قابل توجه از خوشنویسان و مذهبان در چارچوب ابزارهای کاربردی، کتاب‌ها، آثار لاکی، عقدنامه‌ها و فرمان‌های مذهبی از این دوران بر جای مانده است. 
در این دوره کتاب‌های دینی به ویژه قرآن به علت تقدسشان، چون همیشه و همه دوران جایگاه و اهمیت خود را حفظ کردند. کتاب‌های ادبی و دیوان شاعران نیز که همچنان حامیان و سفارش‌دهندگان خودشان را داشتند، در کنار آثار کاربردی و اسناد، تا پایان این عصر بستری برای جلوه‌گری هنر تذهیب بودند.
 شایان ذکر است، کتاب‌دوستان برای خرید کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» می‌توانند به ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) مراجعه کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه