کاهش عرضه و تحویل مدت‌دار فولاد بورسی!

2 عامل باعث افزایش 30 درصدی قیمت فولاد در یک ماه گذشته شد

کاهش عرضه و تحویل مدت‌دار فولاد بورسی!

پس از رکود چندین ماهه در بازار مسکن این روزها افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی را شاهدیم که در آستانه سال جدید بر بازار مسکن تأثیر قابل توجهی دارد. یکی از اصلی‌ترین اقلام مورد نیاز برای ساخت‌وساز که سنگین‌ترین هزینه را هم در پی دارد، قیمت آهن است.


ورق آهنی که در پی‌ریزی ساختمان از آن استفاده می‌شود، افزایش قابل توجهی داشته که همین یک مورد می‌تواند بازار مسکن را ملتهب کند، هرچند در گزارش «خاموشی کوره‌های مصالح، قیمت بازار را داغ کرد»، به بررسی افزایش قیمت برخی مصالح ضروری در بازار مسکن به خصوص بازسازی‌های داخلی منازل پرداختیم؛ اما آهن نیز نقش اساسی در بازار مسکن دارد.
آهن از جمله اقلام اولیه‌ای است که افزایش قیمت نفت و تغییر و تحولات حوزه انرژی در تعیین قیمت آن نقش مؤثری دارد؛ زیرا تولید آن وابسته به انرژی است و این روند تولید در قیمت‌گذاری آن مؤثر است.

بی‌ثباتی بازار آهن در مقایسه با سال گذشته
یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز درباره وضعیت خرید و فروش انواع ورق ساختمانی و صنعتی به خبرنگار ما گفت: در ١۶ بهمن ١۴٠١ نرخ شمش فولادی که پایه قیمت‌گذاری ورق و تمام فلزات ساختمانی است، بدون درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ١٧هزار و 60تومان بوده که در تاریخ ۶ اسفند ماه به ٢۴ هزار و 415 تومان رسیده است. 
حسین داودی با توضیح اینکه در مدت ٢٠ روز حدود 8هزار تومان افزایش قیمت داشته‌ایم، افزود: 18 بهمن ماه قیمت ورق فولاد در قیمت‌گذاری مشهد حدود کیلویی ٣۶هزار تومان بوده و ٨ اسفند ماه به ۵٠ هزار تومان رسیده است.
این فعال حوزه ساختمان متذکر شد: این در حالی است که ورق فولاد سال گذشته در ١۶بهمن ١۴٠٠ در بازار مشهد حدود ١۵هزار و ۵٠٠ تومان و در ٨ اسفند سال گذشته به ٢۵هزار و 500 تومان رسیده بود. 
وی ضمن گلایه از بی‌ثباتی در بازار خاطرنشان کرد: 16بهمن سال گذشته در بورس قیمت شمش بدون مالیات بر ارزش افزوده ١٣هزار و ۶۵تومان بوده و ٧ اسفند سال گذشته همین شمش در بورس بدون مالیات بر ارزش افزوده ١٣ هزار و 165 تومان بوده و ثبات در بازار وجود داشته است.
داودی با بیان اینکه متوسط هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی از اصفهان تا مشهد برای هر کیلو آهن بین هزار تا هزار و ٨٠٠تومان است، تأکید کرد: وقتی قیمت اجناس بالا برود، سرمایه در گردش به مرور کم و عمده‌فروش تبدیل به خرده‌فروش می‌شود.
این فعال حوزه ساخت و ساز با یادآوری اینکه 10 تن بار ورق فولادی اسفند ماه سال گذشته در مشهد به قیمت ٢٢٠میلیون تومان خرید و فروش می‌شد؛ اما امسال همان بار باید ۵٠٠میلیون تومان خرید و فروش شود، تصریح کرد: ورق در زمستان به دلیل قطعی گاز در فولاد مبارکه اصفهان و کارخانجات دولتی بزرگ مثل نیشابور و خوزستان تولید نشد و عرضه نشدن ورق از طرف کارخانه از دیگر دلایل افزایش قیمت است. 
وی ادامه داد: فعال نبودن کارخانجات ذوب و تولید تیرآهن‌ها به ویژه ١۴ بیشترین تأثیر را گذاشت؛ چون این قلم جنس با تقاضای زیادی به ویژه در ساختمان‌سازی همراه است. تا زمانی که قیمت دلار کنترل نشده و عرضه و تقاضا با هم برابر نشود، این افزایش قیمت ادامه دارد.

تأثیر تعطیلی کارخانه نیشابور 
حقیقت ماجرای آهن اما در کف بازار و میان فروشندگان آن شفاف‌تر مطرح می‌شود. به سراغ یکی از عمده‌فروشان میلگرد می‌روم تا از وضعیت افزایش قیمت‌ها و حال و روز بازار آهن بیشتر مطلع شوم.
الهی با تأکید بر اینکه من یک کاسب هستم و سیاست واقعی بازار در بحث قیمت‌گذاری خیلی برایم روشن نیست، بیان کرد: نمی‌توانم تحلیل دقیق بدهم؛ اما به طور مثال در بازار شنیده‌ایم فولاد جهانی گران شده است یا می‌دانیم کارخانه نیشابور یک ماه و نیم گاز نداشته و نتوانسته تولید انجام دهد.
این عمده‌فروش میلگرد متذکر شد: البته به جز معادلات جهانی و وضعیت کمبود گاز و برق که صنایع را تحت تأثیر قرار داده است، از طرف دیگر افزایش مزد کارگر هم در حال و هوای قیمت‌ها مؤثر است.
وی با بیان اینکه هزینه‌های جانبی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدی نیز قیمت‌ها را متأثر می‌کند، تأکید کرد: در بازار، جو گران شدن حاکم است. عده‌ای می‌گویند همه چیز 2 تا 5/2 برابر گران شده پس چرا آهن حدود دو سال به طور واقعی از ثبات قیمتی برخوردار است؟ 

گران شدن 10 هزار تومانی هر کیلو میلگرد 
الهی توضیح داد: تیر آهن ١۴ در ۴۵ روز گذشته حدود ۴میلیون تومان گران شده است. با هیچ عقلی جور درنمی‌آید تیر آهن ١۴ به قیمت ٧ میلیون تومان رسیده باشد. در سرمای اخیر، گاز بیشتر کارخانه‌های تولیدی را قطع کردند. شمش آهن داخل کوره باید هزار و 200 درجه پیش از نورد گرم شود تا بتوانند آن را تبدیل به مثلاً میلگرد کنند و ایجاد این حرارت یعنی مصرف گاز خیلی بالاست.
این فروشنده حوزه آهن تصریح کرد: با توجه به سرمای اخیر و تمرکز رسیدن گاز به خانه‌ها که بخش صنعت را تحت تأثیر قرار داد، بازار هیجان بالایی را تجربه می‌کند و در خرید و فروش میلگرد که کار تخصصی ماست در ٢٠ روز گذشته هر کیلو میلگرد ١٠هزار تومان گران شده و از ٢١هزار تومان به ٣١هزار تومان رسیده است.
وی تأکید کرد: در فرايند تولید آهن، وابستگی به خارج از ایران نداریم و نمونه سنگان خواف را می‌توان به عنوان منبع تولید در این زمینه مثال زد.

دلایل افزایش قیمت
رئیس اتحادیه آهن‌آلات و صنایع پروفیل مشهد اما دلیل افزایش قیمت آهن در ٢٠ روز گذشته را کمبود عرضه آهن دانست و متذکر شد: در سرمای اخیر تمام کارخانجات تولید آهن تعطیل شدند.
محمد طیرانی بیان کرد: از طرف دیگر آهنی که در بورس عرضه می‌شود، تحویل فوری ندارد و به نوعی پیش‌خرید است و دو یا سه ماه بعد تحویل می‌شود و همین زمانبر بودن تحویل کالا با توجه به اینکه سرمایه می‌خوابد، خودش موجب افزایش قیمت می‌شود.
وی ادامه داد: این وضعیت سبب شده با توجه به تقاضای زیاد، قیمت به شدت افزایش پیدا کند. این عوامل در افزایش قیمت محصولات فولادی اثر داشته، هرچند نیاز بازار با توجه به رکود ساختمان‌سازی زیاد نیست؛ اما تقاضای زودتر از موعد برای کارهای ساخت و ساز با توجه به پیش‌بینی گرانی در حوزه آهن است.

افزایش 30 درصدی کلیه اقلام فولادی 
رئیس اتحادیه آهن‌آلات و صنایع پروفیل مشهد با تأکید بر اینکه ثبات قیمت وجود ندارد و متقاضی در چنین وضعیتی وادار می‌شود اگر برای 6 ماه آینده هم نیاز دارد، اکنون اقدام به خرید کند، گفت: عرضه باید از طرف کارخانه‌ها افزایش پیدا کند و زمانی که در بورس عرضه می‌شود بلافاصله تحویل خریدار شود.
طیرانی ضمن رد بی‌تأثیری دلار بر وضعیت بازار خاطرنشان کرد: اما دلار خیلی هم اثر ندارد؛ چون تولید داخلی است و یک ماه اخیر در کلیه اقلام فولادی به صورت میانگین ٣٠درصد افزایش قیمت را شاهد بوده‌ایم.
رئیس اتحادیه آهن‌آلات و صنایع پروفیل مشهد ادامه داد: دولت و متولیان مدیریت بحران انرژی که در پی سرمای اخیر به خوبی توانستند جلو خاموشی‌های خانگی را بگیرند، لازم است فکری به حال وضعیت صنایع بکنند و با اقدامات مقطعی یا حمایت‌های مؤثر از صاحبان صنایع جلو هیجان بی‌رویه بازار در حوزه‌های اساسی را بگیرند تا افزایش قیمت بر زندگی مردم فشاری مضاعف از خاموشی وارد نکند.

خبرنگار: طاهـره فجـر داودلی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه