رونمایی از شهرهای زیرزمینی پدافندی

در سومین روز رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت رخ داد

رونمایی از شهرهای زیرزمینی پدافندی

در جریان رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1401 سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دل کوه و تونل‌ها خارج شده و عملیات ویژه خود را به نمایش گذاشتند.


​​​​​​​سامانه‌های بومی 15خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش کشورمان و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه که ساخت ایران است، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد روز گذشته علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند. سامانه سوم خرداد نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و قابلیت درگیری همزمان با چهار هدف و شلیک هشت موشک به اهداف (دو موشک برای هر هدف) است.

درخشش «دزفول» و «مجید» 
سامانه‌های پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را منهدم کردند. همچنین پهپادهای نیروهای نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام، به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌، سرنگون شدند. در این رزمایش با شبیه‌سازی حمله موشک‌های کروز، پهپادهای هدایت شونده، پهپادهای پرسه زن و... نسبت به ارزیابی توانمندی مقابله‌ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد. گفتنی است سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید مجهز به دوربین حرارتی و نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری 8 کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابه‌جایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد. 

جنگال با استفاده ‌از پهپادهای اخلالگر
در بخش دیگری از این رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات سامانه‌ها اعم از رادارها و سامانه‌های جمع‌‍ آوری سیگنالی  به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. عملیات اخلال الکترونیک روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه