نه مسابقه، نه استعدادیابی صرفاً تعظیم شعائر اهل‌بیت(ع)

گفت‌وگو با سعید ستودگان، تهیه‌کننده «حسینیه معلی»

نه مسابقه، نه استعدادیابی صرفاً تعظیم شعائر اهل‌بیت(ع)

تا پیش از ساخته شدن «حسینیه معلی» تنها نوآوری در پخش برنامه‌های مداحی و مولودی‌خوانی، تغییراتی جزئی در قالب مرسوم این مراسم‌ها با تصاویر و تدوین‌های متفاوت بود اما برنامه «معلی» که در آغاز فصل اول، ظن برنامه استعدادیابی در حوزه مداحی را قوت بخشید، روی آنتن شبکه3 آمد و تصورات درباره یک برنامه مذهبی را دگرگون کرد.


​​​​​​​ این برنامه با هدف ترویج فرهنگ روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی و هیئت‌داری با حضور کارشناسان مداحی طی دو فصل در ماه‌های محرم و صفر امسال پخش شد و فصل سوم آن ویژه اعیاد شعبانیه روی آنتن شبکه3 رفت. «سعید ستودگان» تهیه‌کننده جوان این برنامه تأکید دارد «حسینیه معلی» جنبه رقابتی ندارد و صرفاً فرصتی برای انتقال توانایی‌های جوانان و عاشقان حسینی در حوزه مداحی است. درباره جزئیات فصل سوم  این برنامه که پخش آن تا نیمه شعبان ادامه دارد با او گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

این شب‌ها مخاطبان شبکه3، میهمان «حسینیه معلی» با سروشکلی متفاوت‌تر از دو فصل قبلی هستند، بازخوردهای فصل سوم تاکنون چطور بوده است؟
بازخوردهای فصل سوم خیلی خوب بوده است، فکر می‌کردیم برنامه در بین مردم دیده شود ولی نه تا این حد! خدا را شکر عنایت ائمه اطهار(ع) شامل حال ما شد و «حسینیه معلی» در بین مردم طرفدار پیدا کرده است. فصل سوم برنامه در 15 قسمت تولید شده و پخش آن تا نیمه شعبان ادامه دارد. حدود 75 اجرا ضبط کردیم که در این شب‌ها تقدیم نگاه مردم می‌شود. این نوید را به بینندگان می‌دهم که برنامه نیمه شعبان «حسینیه معلی» آن‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد. 

با توجه به تغییر مجری و کارشناسان مداحی برنامه در فصل سوم تغییر رویکرد داشته است؟
برنامه ما در فصل سوم تغییر رویکردی نداشته است و از همان ابتدا، هدف و سنگ بنای برنامه، احیای شعائر و میراث اهل بیت(ع) بوده که سعی کردیم با نمایش و معرفی مراسم‌ دینی و آیینی به ساحت مقدس این بزرگواران عرض ادب داشته باشیم. با توجه به همزمانی فصل‌های اول و دوم برنامه در ماه‌های محرم و صفر، تعظیم شعائر متناسب با این دو ماه را داشتیم و می‌خواستیم مناسک و آیین‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را زنده کنیم، در فصل جدید نیز همان رویکرد تعظیم شعائر را متناسب با ایام شادی و سرور اهل بیت(ع) داریم. ضمن اینکه  می‌خواستیم به مراسم‌ شادی مناطق مختلف ایران بپردازیم و دیدیم بهترین زمان پرداختن به آن، ماه شعبان است. 

آیا در این برنامه، موضوع استعدادیابی هم دنبال می‌شود؟
خیر، در این برنامه نه مسابقه داریم و نه قرار است استعدادی کشف شود، از اول هم بنای ما این نبوده و اکنون هم نیست. 

در این برنامه، آیین‌های کمتر دیده شده هم نمایش داده می‌شود، چرا پرداختن به آن‌ها اهمیت دارد؟

گروه سردبیری برنامه ماه‌ها درباره اینکه اقوام ما در مناطق مختلف کشور در ایام عزا و شادی چطور به محضر اهل بیت(ع) عرض ادب می‌کنند تحقیق و پژوهش انجام دادند، به همین خاطر به گنجینه‌ای غنی و عظیم از مداحی با گویش‌ها و آیین‌های مختلف همچون مراسم «یزله‌خوانی» خوزستانی‌ها و «اضوا» هرمزگانی‌ها رسیدیم. سعی کردیم در حد توان، این آیین‌ها را به نمایش بگذاریم و اگر مواردی جا افتاده باشد ان‌شاءالله در فصل‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

آیا فصل بعدی هم ساخته خواهد شد؟
برنامه ظرفیت و کشش دارد چون محوریت «حسینیه معلی» مداحی و مولودی‌خوانی برای عرض ارادت به اهل بیت(ع) است. این حوزه ظرفیت‌های زیادی دارد و ذاکران و مداحان خوش‌ذوق و خوش‌صدایی در سراسر کشور داریم که می‌توان چندین فصل از برنامه را ساخت. فعلاً بنا به ادامه دادن برنامه داریم. 

 چقدر نیاز به ترویج مراسم‌ شادی اهل بیت(ع)  احساس می‌شد؟
به گفته یکی از ذاکران اهل بیت(ع) دین ما هم دین گریه است و هم دین خنده، بنابراین همان طور که باید به عزاداری بپردازیم باید در ایام شادی اهل بیت(ع) هم جشن و سرور داشت. چون در سال‌های اخیر، نوآوری خاصی درباره این مراسم در تلویزیون دیده نمی‌شد، بچه‌های تیم «حسینیه معلی» به این خلأ موضوعی پرداختند. بازخوردهای خوبی که از برنامه می‌گیریم به خاطر خلاقیت و نوآوری گروه تولید و شرکت‌کنندگان است. بچه‌های تولید هم می‌خواهند بی‌نام و نشان کار کنند برای همین در تیتراژ برنامه، نامی از آن‌ها نیست. «حسینیه معلی» نشان داد می‌توان برنامه معارفی با کیفیت متناسب با ایام جشن و شادی ائمه اطهار(ع) ساخت که در جدول پخش پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون قرار بگیرد. پیشتر این طور بود که زمان‌های طلایی و پرمخاطب آنتن به برنامه‌های اجتماعی و سرگرم‌کننده اختصاص پیدا می‌کرد اما بچه‌های «حسینیه معلی» ثابت کردند برنامه‌های مذهبی خلاقه هم می‌توانند پرمخاطب باشند. 

چقدر«حسینیه معلی» سبب شد مداحی در بین نوجوانان و جوانان طرفدار پیدا کند؟
عشق و علاقه به مداحی در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها به برکت نام سیدالشهدا(ع) و اهل بیت(ع) است. ما هم در این راستا تلاش کردیم و پس از پخش فصل‌های اول و دوم «حسینیه معلی» پیام‌هایی از روستاها و شهرهای مختلف به ما می‌رسید که برنامه شما چقدر به بچه‌های ما انگیزه داده تا جایی که تصمیم گرفتند نزد استاد مداحی بروند یا در این حوزه آموزش ببینند. فراخوانی که برای شرکت در فصل جدید «حسینیه معلی» منتشر کردیم با استقبال کم‌نظیری از سوی مردم روبه‌رو شد از کودک 4-3ساله تا پیرغلام 90ساله برای ما فیلم مداحی فرستادند و تمایل داشتند در برنامه حضور یابند. این‌ها همه به برکت نام اهل بیت(ع) است. 

وقتی فصل اول برنامه روی آنتن رفت از سوی شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی، هجمه‌های زیادی به آن وارد شد، دلیل این حمله‌ها را چه می‌دانید؟

وقتی کاری در حوزه فرهنگ و دین ساخته می‌شود که تأثیرگذار است، دشمنان حساس می‌شوند. پس از پخش «حسینیه معلی» حجم زیادی از جوانان و نوجوانان به حوزه مداحی گرایش پیدا کردند. هنوز دو سه قسمت از پخش برنامه نگذشته بود که تلویزیون‌های لندنی معاند علیه ما برنامه ‌ساختند. لطف و عنایت امام حسین(ع) پشت تیم سازنده برنامه «حسینیه معلی» بود و کار بین مردم دیده شد. وقتی دیدیم دشمن اینچنین دارد به ما حمله می‌کند، انگیزه گرفتیم و مسیرمان را پرقدرت ادامه دادیم تا کار با کیفیت بهتری روانه آنتن شود و برنامه‌ای در شأن اهل بیت(ع) ساخته شود.

خبرنگار:  زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه