آژیرها برای که به صدا در می‌آیند؟

جدال با آتش در ساختمان ناایمن ۱۵۳

آژیرها برای که به صدا در می‌آیند؟

باز هم داستان حریق یک ساختمان و شهادت آتش‌نشان، باز هم داستان اخطارهای بی‌نتیجه و فک پلمب‌های مبهم و باز هم داستان بی‌پایان ساختمان‌های ناایمن تهران!


به گزارش ایسنا، سال۹۵ پلاسکو سوخت و پس از آن، همه مسئولان به یاد ساختمان‌های ناایمن و میزان ایمن بودن ساختمان‌های بلندمرتبه افتادند و جلسات و کمیته‌های مختلفی در این راستا شکل گرفت و از آن همه تلاش برای ایمنی ساختمان‌های کلانشهر تهران، تنها چند ساختمان ازجمله آلومینیوم ایمن شد و ایمن‌سازی بقیه ساختمان‌ها به فراموشی سپرده شد تا اینکه حادثه متروپل در آبادان رخ داد و بار دیگر این حادثه سبب شد مسئولان به یاد ایمن‌سازی ساختمان‌ها و شناسایی ساختمان‌های ناایمن بیفتند. باز جلسه‌های مختلفی برگزار شد و در نهایت با پای کارآمدن مسئولان مسئله ایمن‌سازی ساختمان‌ها وارد مرحله تازه‌ای شد و شهرداری تهران از فهرستی سخن گفت که در آن ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران شناسایی شده بودند. هرچند تا لحظه ارسال این گزارش، خبری از انتشار آن فهرست نیست، اما متروپل تلنگر بزرگی برای رصد و پایش ایمنی ساختمان‌های تهران بود. اما در گیر و دار انتشار و منتشر نشدن این فهرست، خبر آمد ساختمان ۱۵۳ در خیابان بهار جنوبی حدفاصل خیابان سمیه و طالقانی طعمه حریق شده است.
ساختمانی 10 طبقه تجاری-اداری که از ساعت ۱۰ صبح ششم اسفند شروع به سوختن کرد و با شهادت یک آتش‌نشان در حوالی ساعت ۲۴ مهار شد، ساختمانی که به گفته مسئولان شهرداری اخطاریه ناایمنی دریافت کرده بود و حتی پلمب شده بود، اما به دلایلی فک پلمب شده و فعالیت در این ساختمان ناایمن از سر گرفته می‌شود.
اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید: هر هزینه‌ای که در حوزه ایمنی می‌دهیم ناشی از بی‌توجهی بهره‌مندان و مالکان از اخطارهایی است که در این زمینه سازمان آتش‌نشانی ارائه می‌دهد. سازمان آتش‌نشانی کار خود را درباره این ساختمان به نفع مطلوب انجام داده و چندین بار اخطارها و تذکرات لازم را به مالک و بهره‌برداران ساختمان داده، همچنین کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز با حکم قضایی اقدام به پلمب این ساختمان کرده است.
برای ایمن‌سازی نقاط ناایمن باید دادستانی ورود کند. رفع خطر ساختمان‌های ناایمن به معنای پلمب کردن این مجموعه‌ها نیست، بلکه به معنای ایمن‌سازی این مجموعه‌هاست و باید کارهای بازدارنده را در حوزه ایمنی افزایش دهیم و اصناف و وزارت کار به وضعیت ساختمان‌های صنف‌ها ورود کنند و مانند شهرداری کار خود را به درستی انجام دهند.

اصناف و وزارت کار پای کار بیایند

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز از حضور تعدادی از اعضای شورای شهر در محل حریق ساختمان تجاری - اداری خیابان بهار خبر داد و در مورد وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر تهران می‌گوید: این ۱۲۹ ساختمان ناایمن مالکانی دارد و اصناف نیز در این ساختمان‌ها فعال هستند و شهرداری تهران وظایف خود را انجام داده است، اما باید اصناف و وزارت کار نیز پای کار بیایند و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند. بارها شده وقتی بحث پلمب یک مجموعه ناایمن به میان می‌آید با مسئله عدم اشتغال کارگران در این مجموعه‌ها، موضوع مسکوت می‌ماند که لازم است در این زمینه همه دستگاه‌ها پای کار بیایند چراکه همه مسئولان دغدغه معیشت مردم را درک کرده و بی‌شک نمی‌خواهند خللی به آن وارد کنند اما ایمنی ساختمان‌ها هم موضوع مهمی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه