پیام‌های روشن برای طرف‌های مذاکره

بررسی ابعاد سفر وزیرخارجه کشورمان به عراق در گفت‌وگو با تحلیلگر مسائل بین‌الملل

پیام‌های روشن برای طرف‌های مذاکره

توسعه مناسبات دوجانبه ایران و عراق محور گفت‌وگوهای روز گذشته وزیرامورخارجه کشورمان در سفر به بغداد بود. به گفته حسین امیرعبداللهیان، روابط ایران و عراق منحصر به روابط دو دولت نیست و ارتباط عمیق و تنگاتنگ دو کشور جنبه دیگری از ارتباط دو ملت است.


موضوع مطالبات بانکی ایران، امنیت مرزها، فعالیت شرکت‌های ایرانی و لایروبی اروند از دیگر مسائل مطرح شده در این دیدار بود و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق  در این دیدار ضمن تشکر از دعوت دکتر رئیسی، روابط دو کشور ایران و عراق را روابطی همه‌جانبه و عمیق دانست و بر عزم کشورش برای توسعه همه‌جانبه روابط تأکید کرد. وزیر خارجه عراق هم در نشست خبری مشترک با رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تأکید کرد قانون اساسی عراق اجازه حمله به کشورهای همجوار از خاک این کشور را نمی دهد. فؤاد حسین همچنین گفت گام‌هایی در پرونده خط آهن با ایران برداشته شده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز در کنفرانس مشترک با همتای عراقی خود، تصریح کرد: برکسی پوشیده نیست عراق در مسیر گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها، مذاکرات وین و جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف آمریکایی و همچنین سه کشور اروپایی اقدام‌های مثبت و سازنده ای داشته است. وی افزود: ما آمادگی داریم بر مبنای مذاکرات قبلی و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مسیر جمع‌بندی مذاکرات انجام شده وین قدم برداریم. امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر طرف آمریکایی مسیر دیگری را انتخاب کند، ما آماده اجرای طرح جایگزین و طرح «ب» خودمان هستیم. وزیر خارجه ایران اضافه کرد: در چارچوب جمع‌بندی مذاکرات در روزهای آینده مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می‌کنند و امیدواریم «رافائل گروسی» با نگاه فنی و به دور از هیجان‌های سیاسی نسبت به حل و فصل موضوع با همکاران ما در سازمان انرژی اتمی ایران به توافق برسد. 

غرب به دنبال آزمودن رزمی ایرانیان نیست 
فرشید باقریان، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس، دیدار وزیرامورخارجه کشورمان با رئیس جمهور عراق و عدم انحصار این دیدار به گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور را مهم تلقی کرد و گفت: پیام رئیس جمهور به همتای عراقی خود در عالی‌ترین مرتبه از سطح روابط بوده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازرسان آژانس در ایران هستند و مشغول بازرسی از اماکن هسته‌ای، اظهار کرد: رافائل گروسی برای گزارش نهایی به ایران خواهد آمد و همچنین نمایندگان کشور عمان نیز به دنبال سفر به تهران با هدف شرکت در گفت‌وگوها هستند. باقریان افزود: با توجه به گردهمایی رژیم اشغالگر قدس با هدف برنامه‌ریزی برای درگیری با ایران، جهان در تکاپو برای جلوگیری از بروز هرگونه درگیری و تنش در منطقه به‌خصوص از نوع درگیری با ایران است؛ چراکه دنیا امروز تاب واکنش غیرقابل پیش‌بینی اما سخت ایران را ندارد. وی با اشاره به عقب‌نشینی غرب در پرونده تروریستی نامیدن سپاه و همچنین شکاف نظر در رویکردهای اروپا نسبت به ایران، تصریح کرد: مسابقه برای پیشگیری از جنگ و سبقت برای میانجیگری بین ایران و غرب در بین اروپایی‌ها وجود دارد. این کارشناس روابط بین‌الملل اظهارات اخیر اولیانوف، نماینده روسیه در زمینه تبعات فشار غرب بر ایران را اظهارات سیاسی خواند و سفر رافائل گروسی به تهران را نیز خالی از  هرگونه پیامی از سوی طرف‌های مذاکره کننده برای ایران دانست، اما احتمالاً گزارش گروسی از وضعیت غنی‌سازی ایران، به دنبال تلطیف فضا خواهد بود. وی با اشاره به تلاش آمریکا برای تنگ کردن عرصه اقتصادی بر ایران نیز گفت: کاخ سفید در مسائل عراق در تلاش است واردات ارز و مزایای اقتصادی از طریق عراق به ایران را با چالش مواجه سازد.  فرشید باقریان تصریح کرد: با توجه به چالش عمیق غرب و روسیه در زمین اوکراین، تلاش رژیم صهیونیستی برای جوسازی رسانه‌ای درباره تقابل سخت با جمهوری اسلامی ایران از سوی اروپا مردود است و آن‌ها به دنبال باز نگه داشتن درهای دیپلماسی در رابطه با مسائل غرب آسیا هستند. وی در پایان گفت: در صورت بروز درگیری منطقه‌ای با حضور ایران، طرف غربی بازنده اصلی میدان خواهد بود؛ چراکه جمهوری اسلامی توانایی به زیر کشیدن همه زیرساخت‌های کانون‌های تخاصم علیه خود را دارد. 

خبرنگار: محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه