کاهش دبی رودخانه اترک به کمترین میزان در چند دهه گذشته

تهدیدی که باید جدی گرفته شود

کاهش دبی رودخانه اترک به کمترین میزان در چند دهه گذشته

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها موجب شده رودخانه اترک به کمترین میزان آبدهی در چند دهه گذشته برسد و این امر تهدیدی برای این رودخانه است.


حسین هراتی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل کاهش دبی آب رودخانه است و برداشت آب با موتورپمپ‌ها و گاهی حفر چاه دستی برای کشاورزی در اراضی مجاور رودخانه نیز مزید بر علت است.
وی بدون ذکر دقیق از میزان کاهش دبی آب رودخانه اترک تصریح کرد: کاهش نزولات جوی و پایین آمدن دبی چشمه‌های منتهی به این رودخانه موجب شده تا در بیشتر طول مسیر رودخانه آب جریان نداشته باشد.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: بیشترین برداشت‌های بی‌رویه در تمام طول مسیر این رودخانه در استان‌های خراسان رضوی و گلستان انجام می‌شود.
وی یادآور شد: کم شدن دبی آب این رودخانه که زمانی منبع آب تالاب‌های «آلاگل»، «آجی گل» و «آلماگل» در استان گلستان محسوب می‌شد اینک سطح آب این تالاب‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

خطر آلودگی اترک
هراتی با بیان اینکه میزان پایین دبی با آلودگی آب رابطه مستقیمی دارد، گفت: استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی و باغ‌های اطراف رودخانه و شسته شدن آن‌ها در بارندگی‌ها و انتقال به رودخانه موجب کاهش کیفیت آب شده است.
وی گفت: رهاسازی فاضلاب برخی واحدهای تولیدی و خدماتی حاشیه رودخانه و رهاسازی فاضلاب انسانی هم از منابع‌ آلوده‌کننده این رودخانه است، برخی از این واحدهای تولیدی و تانکرهای حمل فاضلاب انسانی پس از شناسایی و تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

مقابله با منابع آلوده‌کننده
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ساخت تصفیه‌خانه برای واحدهای فاقد زیرساخت و جلوگیری از تخلیه فاضلاب‌های انسانی توسط تانکرهای حمل فاضلاب از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آلودگی این خطر زیست محیطی است.
هراتی به کارگروه احیای رودخانه اترک اشاره کرد و گفت: این کارگروه در سال 99 توسط محیط زیست پیشنهاد شد، اما به علت مسایئ و مشکلات موازی با شورای حفاظت از منابع آب در سال گذشته با آن شورا ادغام شد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع حقابه زیست محیطی رودخانه و آلودگی‌های مرتبط با آن، مهم‌ترین موضوع مورد پیگیری در ابتدای تشکیل کارگروه بود که در ۶ ماهه نخست سال۹۹ مورد پیگیری قرار گرفت و در ۶ ماهه دوم همان سال این کارگروه به علت عدم انطباق با کارگروه‌های متناظر ملی کم‌رنگ شد و اندک مصوبات آن در سال۹۹ به مرحله اجرا نرسید.

احیای رودخانه اترک نیاز به اعتبار
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: احیای رودخانه اترک علاوه بر موارد موجود برای حفاظت و پایش مستمر رودخانه به لحاظ آلودگی نیاز به اعتبار دارد که این مهم تاکنون به طور جدی محقق نشده است.
وی افزود: لایروبی و آزادسازی بستر و حریم رودخانه نیز که سهم عمده‌ای در احیای این رودخانه دارد از وظایف شرکت آب منطقه‌ای است که برای انجام این کار اعتبارات زیادی لازم است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه