در بودجه سال آینده از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری می‌کنیم

رئیس شورای شهر مشهد در هفتاد و یکمین جلسه علنی شورا:

در بودجه سال آینده از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری می‌کنیم

هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد در تالار شهر برگزار شد. رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه گفت: یکی از انتقادهای وارده به ما انتخاب شهردار است، پیشتر در فرصت قانونی و در اسرع وقت سرپرست شهرداری را از درون خود مدیریت و بدنه شهرداری انتخاب کردیم، در این دوره هم که شهر به‌صورت سرپرستی اداره می‌شود، خلل و وقفه‌ای در ارائه خدمات و انجام امور شهری ایجاد نشده و این تصور که با اداره شهر توسط سرپرست کم‌کاری می‌شود را رد می‌کنم.


حسن موحدیان با بیان اینکه سرپرست شهرداری با تمام توان فعالیت می‌کند، گفت: ما نیز تا زمان قانونی قطعاً باید شهردار را انتخاب و مراحل قانونی انتصاب را دنبال کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد: در مدت باقی ‌مانده، بودجه سال ۱۴۰۲ را در زمان مناسب خود به شهرداری تقدیم و تلاش می‌کنیم در بودجه سال آینده از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کنیم.

مصوبات هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد 
نخستین کار هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، طرح کمیسیون فرهنگی شورای شهر برای نام‌گذاری معبر دانش‌غربی حد فاصل بولوار امام رضا(ع) به نام علامه مصباح یزدی بود که با قید دوفوریت به تصویب رسید.
لایحه دوفوریتی انتشار ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای بافت فرسوده میدان شهدا از محل بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستور کار بعدی این جلسه بود که اعضا درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداختند و در نهایت به تصویب رسید.
سومین دستور کار نیز لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای خطوط قطار شهری با اولویت خط 3 از محل بودجه سال ۱۴۰۱ کشور به مبلغ ۲هزار میلیارد تومان بود که به اتفاق آرا تصویب شد.
اما چهارمین دستور کار هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر کمی چالشی بود! لایحه هبه زمینی به مساحت هزار و ۷۵ مترمربع به مسجد ۱۴ معصوم(ع) واقع در بولوار هدایت، ضلع جنوب شرقی پارک حجاب.
وقتی فاطمه سلیمی از نماینده شهرداری که این لایحه را به شورا آورده بود کاربری زمین را پرسید گفته شد کاربری آن بهداشتی است.
حسن موحدیان در واکنش به این لایحه اعلام کرد ظرفیت هبه ما برای امسال تمام شده است.
حمید ضمیری در خصوص این لایحه شهرداری گفت: هبه از محل کمک‌های بلاعوض شهرداری است اما باید ارزش این ملک مشخص باشد، از طرفی بر اساس قانون درآمدهای پایدار، مجوز به کاربری‌های غیر، ممنوع شده و باید به کمیسیون ماده5 برود.
بحث بر سر هبه بیش از هزار متر زمین برای توسعه مسجد 14معصوم(ع) ادامه داشت که موحدیان یادآوری کرد: این تغییر کاربری از بهداشتی به فرهنگی جرم است.
اما حجت‌الاسلام منصوریان تأکید کرد: پیشتر ۷۰۰ متر این زمین هبه شده و اکنون بحث بر سر افزایش فضا برای جانبازان است و با هر کاربری می‌توان آنجا مسجد ساخت.
حسن کریمدادی که جزو موافقان این لایحه بود اعلام کرد: همین الان از شهردار منطقه۲ استعلام گرفتم، با توجه به اینکه هنوز طرح تفصیلی آن منطقه روی سامانه نیامده پس بلاتکلیف است!
در این بین فاطمه سلیمی اظهار کرد: من الان از منطقه استعلام گرفتم، آنجا با کاربری تجاری استفاده می‌شود.
بحث بر سر هبه این زمین «مجهول الکاربری» ادامه داشت که ضمیری با انتقاد تند خطاب به نماینده شهرداری گفت: این چه وضعی است؟ چرا این قدر با اطلاعات ضد و نقیض به شورا می‌آیید؟ اجازه بدهید اول برای ما مشخص شود آن زمین چه وضعیتی دارد بعد درباره‌اش تصمیم‌گیری کنیم. 
ایمان فرهمندی هم پیشنهاد داد: با توجه به ابلاغ نشدن طرح تفصیلی و اطلاعات ناکافی و اینکه ما امسال ظرفیت هبه‌مان پر شده، از دستور کار خارج کنید. 
مهدی ناصحی نیز گفت: هر مسجدی حق داشته ۲۰ درصد از فضایش را به تجاری اختصاص دهد و این زمین اصلاً امکان بهره‌برداری تجاری ندارد. 
در همین بین، ضمیری اعلام کرد: با مشاور تماس گرفتم الان، گفت کاربری فضای سبز در نظر گرفته شده است. 
کریمدادی با لحن نسبتاً تندی به اعضای شورا گفت: رأی بدهید چون از حیاط آنجا جانبازان ویلچری قرار است استفاده کنند و آنجا یک پایگاه فرهنگی می‌شود. 

شهرداری باید مسیر قانونی را طی کند
موحدیان وقتی دودستگی را بر سر هبه این زمین بین اعضای شورا را دید، اذعان کرد: همه ما موافق این مسجد هستیم چون این شورا مسجدمحور است، اما می‌خواهیم مسیر قانونی طی شود تا بعداً مشکلی پیش نیاید. 
سلیمی وقتی اصرار شهرداری برای تصویب این لایحه را دید، با انتقاد از یک بام و دو هوای برخورد شهرداری با تغییر کاربری‌ها، تصریح کرد: اگر یک شهروند بخواهد در زمینی که دارد تغییر کاربری بدهد، شهرداری چه برخوردی می‌کند که الان خودش چنین پیشنهادی دارد؟ پاسخ نماینده شهرداری اما جالب بود؛ خواهش من این است با توجه به اینکه قرار است این فضا به عنوان فضای باز استفاده شود فعلاً با این هبه موافقت شود. 
این لایحه در نهایت با اضافه شدن تبصره‌ای مبنی بر اینکه «شهرداری مکلف است اقدام‌های قانونی لازم را در خصوص کاربری انجام دهد» به تصویب رسید و به این ترتیب اعضای شورای شهر به هبه زمینی رأی مثبت دادند که ارزش ریالی و کاربری آن برایشان مجهول بود!
پنجمین و آخرین دستور کار اما به شهردار مشهد اجازه داد با توجه به ضرورت و تسریع در اجرای طرح ملی خط۳ قطار شهری و به منظور جلوگیری از تأخیر و توقف در اجرای طرح مذکور نسبت به تملک حقوق استیجاری تعداد چهار باب مغازه واقع در ایستگاه دانش، ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی برای اجرای برنامه‌های عمومی و نظامی دولت را اعمال و اقدام کند.

خبرنگار: معصـومـه مـؤمـنیـان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه