خسارت 8 هزار و 200 میلیاردی سرما به کشاورزی خراسان رضوی

خسارت 8 هزار و 200 میلیاردی سرما به کشاورزی خراسان رضوی


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تمام خسارت‌های وارده در اثر سرما در ماه گذشته به بخش کشاورزی خراسان رضوی حدود 8 هزار و 250 میلیارد تومان برآورد شده است که بیشترین خسارت مربوط به محصولات باغی در سطح ۱۳۴ هزار هکتار معادل ۶۷درصد کل خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان به مبلغ 5 هزار و 550 میلیارد تومان بوده است که از این میزان بیشترین خسارت به ۹۱ هزار هکتار از مزارع زعفران به میزان 3 هزار و 283 میلیارد تومان وارد شده است. غلامرضا قنبری بیان کرد: خسارت وارده به تنه درختان میوه در سطح 7 هزار و 200 هکتار باغ حدود ۲۴۰میلیارد تومان برآورد شده که در برخی مناطق ممکن است منجر به کف‌بُری و قطع درختان شود.
وی ادامه داد: در محصولات زراعی در مجموع به ۲۵۸هزار هکتار از اراضی زیر کشت، خسارت وارد شده است که بیشترین خسارت مربوط به گندم و جو به ترتیب ۱۳۳ میلیارد تومان و هزار و 30 میلیارد تومان بوده است و مجموع خسارت محصولات زراعی استان حدود 2 هزار و 450 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی خسارت وارده به تولیدات دام، طیور و آبزیان استان را کمتر از سایر بخش‌ها دانست به نحوی که برآورد ریالی تلفات و کاهش راندمان تولید، حدود ۷۶ میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت شدید سرما و تأثیر قابل توجه بر کاهش عملکرد محصول زعفران در برداشت سال آینده، خسارت در شهرستان‌های زعفران‌خیز بیشتر بوده است. وی در پایان افزود: ۵۵ درصد از کل برآورد ریالی خسارت‌های وارده یخبندان دی ماه مربوط به ۹ شهرستان زاوه، قوچان، تربت‌حیدریه، تایباد، تربت‌جام، مشهد، چناران، فریمان و نیشابور بوده و ۴۵ درصد دیگر مربوط به ۲۴شهرستان دیگر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه