کِوِتا پاکوفسکا؛ تصویرگر بزرگ، زندگی را بدرود گفت

کِوِتا پاکوفسکا؛ تصویرگر بزرگ، زندگی را بدرود گفت

عباسعلی سپاهی یونسی


حتماً تصویرگری که بتواند برای تصویرگری‌هایش مهم‌ترین جایزه یعنی جایزه هانس کریستین آندرسن یا همان (نوبل کوچک) را در کنار یکی‌دوجین جایزه معتبر دیگر دریافت کند شخصیت بزرگ و تأثیر‌گذاری در عالم هنر است. این شخصیت بزرگ «کِوِتا پاکوفسکا»است که دیروز خبر آمد این دنیا را ترک کرده است. به او لقب جادوگر هم داده‌اند و مگر غیر از این است که او توانسته با رنگ و طرح و حس سرشار آثارش، مخاطبان پاک خود را جادو کند؟
از خانم جادوگر می‌توان به عنوان یکی از اَبَرستاره‌های تصویرسازی جهان نام برد. او در سال ۱۹۲۸ در پراگ پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور چک به دنیا آمد و گویا تا آخر عمر در همان شهر زیست. سال ۱۹۵۲ زیر نظر پروفسور «‌امیل فِیلا» در رشته نقاشی از آکادمی هنر شهر پراگ دانش‌آموخته شد.
پاکوفسکا چند دهه به‌ عنوان نقاش، مجسمه‌ساز، نویسنده، تصویرگر، گرافیست و معلم در عالم هنر کار کرد و با انقلابی که در شکل کتاب‌سازی و روایتگری مدرن کتاب‌های کودکان به وجود آورد، موفق به دریافت جایزه «هانس ‌کریستین آندرسن» در ۱۹۹۲ شد. میراث به جای مانده از کِوِتا پاکوفسکا برای عالم هنر خلق و تصویرسازی بیش از ۵۰ کتاب برای کودکانی است که اگر به مجموعه آثار کِوِتا نگاهی بیندازند، می‌توانند متوجه این موضوع بشوند که او عاشق رنگ قرمز بود و البته عاشق و دلباخته آن‌ها.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه