تصویری از عشق به خانواده

گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «بعد از رفتن»

تصویری از عشق به خانواده

فیلم «بعد از رفتن» یکی از فیلم‌اولی‌های جشنواره امسال است. نگاهی به کارنامه کاری رضا نجاتی به عنوان کارگردان نشان می‌دهد خیز او برای ساخت فیلم بلند از زمانی آغاز شد که تصمیم گرفت با گروه حرفه‌ای فیلم بسازد. نتیجه فعالیت او ساخت فیلم کوتاه ارفاق با بازی هوتن شکیبا بود که توانست جوایز مختلفی را از جشنواره‌های فیلم کوتاه دریافت کند.


​​​​​​​داستان فیلم «بعد از رفتن» درباره مادری (سارا بهرامی) است که فرزند خردسال و همسرش (صابر ابر) را ترک کرده و حالا پس از چند سال سر و کله‌اش پیدا می‌شود. «بعد از رفتن» در پنجمین روز جشنواره به نمایش درآمد. 

انتخاب بازیگر؛ مهم‌ترین چالش 
رضا نجاتی، کارگردان «بعد از رفتن» درباره موضوع نخستین فیلم بلندش می‌گوید: برای من خانواده بسیار اهمیت دارد و در مسیر فیلم‌سازی‌ام بر خانواده و روابط بین اعضای آن تأکید ویژه‌ای دارم. 
او یکی از چالش‌های مهم کارگردانان را جمع کردن گروه بازیگری عنوان می‌کند. به گمان او با توجه به حجم انبوه تولید در شبکه نمایش خانگی جمع کردن یک گروه خوب بازیگری برای ساخت فیلم، کار دشواری شده است اما وقتی یک بازیگر چهره انتخاب می‌شود اعتماد سایر بازیگران هم جلب می‌شود و نقش را می‌پذیرند.  
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا پایانی باز برای فیلمش در نظر گرفته است، تصریح می‌کند: پایان فیلم مشخص است و باز نیست. در زمان تدوین تصمیم گرفتیم یک پرسش را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم و ماجرا را پایان دهیم چون این پایان‌بندی برای مخاطب سؤال ایجاد می‌کند. 
نجاتی درباره حاشیه‌های جشنواره امسال مبنی بر مواضع بازیگران و اهالی سینما در خصوص حضور در جشنواره تأکید می‌کند: من در بی‌حاشیه‌ترین شکل ممکن به مسیرم ادامه می‌دهم و این مسئله برایم اهمیت دارد و تا به امروز اجبار و فشاری مبنی بر حضور یا عدم حضور من در جشنواره نبوده است.  

مدعی کسب سیمرغ
محمود بابایی، تهیه‌کننده «بعد از رفتن» درباره همکاری‌اش با یک کارگردان اولی می‌گوید: موضوع بازگشت به اصالت، عشق و خانواده که در این فیلم به تصویر کشیده شده است، علت همکاری من با کارگردان این فیلم بود. چون همه این‌ها دغدغه‌های اصلی من برای حضور در سینماست. در فیلم قبلی‌ام هم با لحن دیگری این جنس از بازگشت را عنوان کردیم. از طرفی تمایل داشتم با کارگردان فیلم‌اولی کار کنم.
این تهیه‌کننده جوان سینما درباره عدم حضور بازیگران فیلم در نشست خبری تصریح می‌کند: هر کس دوست داشته باشد می‌تواند در جشنواره یا نشست‌ها شرکت کند و اجباری از سمت من در این موضوع نیست. من برای حضور آن‌ها تلاشی نکردم و با هیچ ‌کس تماس نگرفتم.
یکی از چالش‌های ما ساخت فیلم در این التهابات بود. به اعتقاد من در این شرایط باید فیلم ساخته شود. 
این تهیه‌کننده با بیان اینکه فیلم «بعد از رفتن» مدعی کسب سیمرغ است در این باره می‌گوید: من در بخش‌های اصلی جشنواره مثل فیلم، کارگردانی، فیلم‌برداری و بازیگری مدعی نامزدی و کسب جایزه و سیمرغ هستم تا ببینیم سلیقه داوران امسال چگونه است. 
بابایی در پایان درباره کیفیت برگزاری جشنواره این دوره هم بیان می‌کند: با توجه به حساسیت‌ها و جوسازی رسانه‌ای در جشنواره امسال، توقع استقبال کمتری داشتم اما تا امروز استقبال از جشنواره خوب بوده و امیدوارم بهتر شود. 

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه