بارندگی‌ زمستانی و خشکسالی سدها

خراسان جنوبی

بارندگی‌ زمستانی و خشکسالی سدها


​​​​​​​مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان ‌جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر سهم بسزایی در افزایش آب ذخیره شده استان نداشته؛ چرا که بیشتر به صورت برف بوده و روانابی ایجاد نکرده است.
سعید سروری اظهار کرد: در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد 6 هزار و 500 مترمکعب بوده که عواملی چون کاهش بارندگی، افزایش جمعیت و افزایش دمای زمین از حجم آن کاسته است.
وی با بیان اینکه امروزه سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد در کشور هزار و 500 مترمکعب است، افزود: بارندگی‌های اخیر سهم بسزایی در افزایش آب ذخیره شده استان نداشته است؛ چرا که بیشتر به صورت برف بوده و روانابی ایجاد نکرده و وارد سدها نشده است.
وی با بیان اینکه بیشتر سیلاب‌هایی که رخ می‌دهد، در اسفند و فروردین ماه هر سال بوده و با توجه به رواناب ایجاد شده سبب افزایش ذخایر می‌شود، تصریح کرد: برف نیز با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته جذب خاک شده و روانابی شکل نمی‌گیرد.
سروری با بیان اینکه با توجه به ماهیت بارش‌ها در اسفند و فروردین که به شکل رگباری است، سبب افزایش حجم سدها خواهد شد، تصریح کرد: دشت‌های استان از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ مقدار ۱۲۰میلیون مترمکعب کسری مخازن داشته‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه