نظارت در کنار حمایت

رئیس سازمان صدا و سیما: با پلتفرم‌ها رقابت نداریم

نظارت در کنار حمایت

رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به بازتاب‌های نامه‌ای که خطاب به رئیس‌جمهور درباره عملکرد یکی از پلتفرم‌های مجازی نوشته بود، تأکید کرد هیچ احساس رقابت و چالشی با پلتفرم‌ها ندارد.


​​​​​​​به‌ گزارش مهر، پیمان جبلی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «پاییز آمد» در جمع خبرنگاران، درباره این انتقاد که برخی نامه به رئیس‌جمهور را به واسطه رقیب دانستن پلتفرم‌ها برای صداوسیما دانسته‌اند، توضیح داد: این‌ها اتفاقاً از جمله خدمات حمایتی است که از پلتفرم‌ها داریم و نه تنها رقابت و چالشی با آن‌ها حس نمی‌کنیم بلکه فعالیت آن‌ها را فرصت برای مأموریت فرهنگی صداوسیما و فضای فرهنگی کشور می‌دانیم، البته اگر درست در این مسیر حرکت کنند.
وی با بیان اینکه در دوره جدید و در راستای حمایت از پلتفرم‌ها و به ویژه وی‌اودی‌ها و شبکه نمایش خانگی، بیش از ۳۷۷ پلتفرم مجوز دریافت کرده‌اند و در حال حاضر هم فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: یکی از خدمات حمایتی ما بررسی و اعلام ‌نظر درباره طرح‌های نمایشی است که به ساترا می‌رسید که گاهی بررسی آن‌ها بیش از ۶ ماه طول می‌کشید اما اکنون به یک هفته و ۱۰ روز کاهش یافته است؛ ۴۰ طرح نمایش خانگی به تصویب رسیده که نشان می‌دهد نه تنها در خدمت پلتفرم‌ها هستیم بلکه سرویس‌ها و خدماتی هم به آن‌ها ارائه می‌دهیم.
جبلی تصریح کرد: اما در این بین باید در کنار نقش حمایتی، به نقش نظارتی ساترا هم که قانون بر عهده ما قرار داده، عمل کنیم؛ اگر ساترا به نقش نظارتی خودش عمل نکند هم به مخاطبان و هم به فعالان این عرصه ظلم شده است. همه پلتفرم‌ها برای تولید محتوا و انتشار آن باید یک فرایند قانونی را طی کنند و از ساترا مجوز بگیرند. اگر پلتفرمی از این فرایند تبعیت نکند، ظلم به بقیه پلتفرم‌هاست. بنابراین پیگیری‌ای که ساترا انجام داده در راستای وظایف قانونی‌اش است و به هیچ ‌وجه نباید تلقی شود ساترا و صداوسیما، در برابر پلتفرم‌ها هستند.
رئیس سازمان صداوسیما افزود: ما جلسات هفتگی و گاهی اوقات بیش از یک بار در هفته داریم و همفکری بین ساترا و پلتفرم‌ها وجود دارد. به تازگی ساترا در یک ابتکار جالب از تمام مجوزگیرندگان از ساترا دعوت کرده یک جمع ناظر را از درون خودشان شکل بدهند؛ در واقع نظارت بر محتوا و انتشار به نوعی به خود مجوزگیرندگان واگذار می‌شود. برای تقویت این مسیر مثل همه تنظیم‌گران دیگر که نیاز دارند نظارت آن‌ها ضمانت اجرایی داشته باشد، دستگاه‌های دیگر هم باید کمک کنند و به تدریج این ضمانت‌ها ایجاد می‌شود.
جبلی ادامه داد: به دلیل آنکه احساس کردیم بی‌توجهی به قاعده و روالی که همه پلتفرم‌ها از آن پیروی می‌کنند وجود دارد و متأسفانه فقط یک پلتفرم از آن تبعیت نکرده، لازم دیدیم گزارش‌هایی را به مراجع ذی‌صلاح منعکس کنیم. طبیعی است ساترا ضابط قضایی نیست که بخواهد اقدام خاصی انجام دهد بلکه یک نهاد ناظر و تنظیم‌گر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه