جای خالی ضوابط در«خانه‌مسافر »

پدیده‌ای قدیمی که باید ساماندهی شود

جای خالی ضوابط در«خانه‌مسافر »


​​​​​​​خانه‌مسافرهای مشهد، سهم عمده‌ای در پذیرش مسافران و زائران این کلانشهر زیارتی دارند که ساماندهی این واحدها نیز سال‌هاست در حال انجام است؛ اما سرعت رشد تعداد منازل شخصی زائرپذیر، با توجه به نیاز مسافران و از سویی جاذبه اقامتی آن‌ها، تقویت‌ روند ساماندهی این اماکن را ضروری کرده است.
به گزارش ایرنا، در چنین شرایطی این نکته نیز قابل تأمل است که بخش عمده و قابل توجهی از مسافران از قشر متوسط به پایین جامعه هستند و درست به همین دلیل ایجاد مکان‌های اقامت ارزان‌قیمت به عنوان یکی از راهبردهای متولیان زائران و میزبانان در مشهد تعیین شده است.
منازل شخصی زائرپذیر به عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از بدنه صنعت گردشگری زیارت و نیز سایر شاخه‌های صنعت گردشگری، جایگاه مطلوب و جذابیت بالایی برای مسافران دارند و نوعی زندگی به سبک ساکنان بومی منطقه را در مدت اقامت آنان برایشان تداعی می‌کنند که در کنار سایر جذابیت‌ها موجب افزایش استقبال مسافران از این واحدها شده است. 
از سوی دیگر در چند سال اخیر با افزایش سوءاستفاده افراد شیاد، برخی رخدادها از جمله سرقت و ایجاد مشکلاتی برای مسافران مقیم در منازل زائرپذیر، اجرای طرح «ساماندهی منازل شخصی زائرپذیر» را در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی قرار داده است.
در قالب این طرح تلاش شد با شناسایی این واحدها آنان را ملزم به رعایت برخی نکات ایمنی، بهداشتی و امنیتی کند که البته تا حدودی موفق هم بود؛ اما شناسایی، کنترل و نظارت بر خانه شخصی در مشهد که تعداد آن‌ها تا ۶هزار واحد هم برآورد و پیش‌بینی شده است، کاری بس مشکل است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: باید در این خصوص دو اولویت راهبردی را در دستور کار قرار دهیم که شامل ضرورت به رسمیت شناختن دیگر ظرفیت‌های اقامتی به علاوه اقامتگاه‌های رسمی و نیز توزیع سفر و زائر در تمام ایام سال است.
سید جواد موسوی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به شناسایی حدود 3هزار خانه شخصی غیرمجاز فعال در حوزه اسکان مسافران و زائران در مشهد، افزود: در اجرای طرح ساماندهی این اماکن که با حمایت فرمانداری مشهد انجام شد، تاکنون هزار و ۱۰ خانه‌مسافر ساماندهی و ۳۲۱ واحد نیز با توجه به اینکه شرایط مناسب و درخور شأن زائر را نداشتند، مهر و موم شده است که این تعداد غیر از 3 هزار واحدی است که شناسایی شده است.
امیر کلالی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع  دستی مشهد هم  بر این اعتقاد است که وضعیت نابسامان خانه‌های شخصی و منازلی که اقدام به پذیرش و اقامت زائر و مسافر می‌کنند، یکی از معضلات انباشته شده از گذشته بوده  است که در دوره‌های مختلف برای ساماندهی آن‌ها برنامه‌ریزی و هدف گذاری صورت گرفته؛ اما به  شکل مطلوب پیاده سازی و اجرا نشده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه