کاهش ناترازی با ساماندهی «گازهای همراه نفت»

کاهش ناترازی با ساماندهی «گازهای همراه نفت»


​​​​​​​بر پایه آخرین گزارش سالانه بریتیش پترولیوم، ایران با سوزاندن سالانه 18/5میلیارد مترمکعب گازهای همراه، رتبه دوم جهان را در اختیار دارد که این رقم دو برابر مقدار فلرینگ در آمریکا و ونزوئلاست. با فرض قیمت صادراتی ۳۵ سنت برای هر مترمکعب گاز ایران، سالانه بیش از ۶میلیارد دلار عدم‌النفع به کشور تحمیل می‌شود. همچنین میزان صادرات گاز ایران در سال۲۰۲۱ حدود 17/3میلیارد دلار بود که از میزان سوزاندن گازهای همراه در این سال کمتر است.
در حال حاضر که کشور با چالش ناترازی گاز مواجه است، جمع‌آوری گازهای همراه به عنوان یکی از راه‌حل‌های افزایش عرضه گاز طبیعی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در حقیقت جمع‌آوری و استفاده از گازهای همراه به عنوان خوراک در پالایشگاه‌های گاز، می‌تواند بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به حجم تولید گاز طبیعی کشور اضافه کند. علاوه بر آن در این پالایشگاه‌ها محصولات با ارزشی همچون اتان، پروپان، بوتان و پنتان نیز تولید خواهد شد که بازار داخلی و صادراتی قابل‌توجهی به عنوان سوخت یا خوراک واحدهای الفین پتروشیمی دارند. 
به عنوان نمونه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس با ظرفیت پالایشی ۲ فاز پارس جنوبی، با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت و پالایش آن، تحول عظیمی را در زمینه کاهش آلایندگی‌های زیست‌ محیطی خوزستان و توسعه صنعت پتروشیمی محقق می‌کند. پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت کشور با سرمایه‌گذاری 3/4 میلیارد دلاری در سال۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. در صورتی که این پالایشگاه با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.
تاکنون روند اجرای طرح‌ عظیم جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون سرعت قابل قبولی نداشته و منجر به فعالیت پالایشگاه بیدبلند با نیمی از ظرفیت اسمی خود شده است. در جلسه ۱۴ دی‌ماه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۱۶ اقدام و پروژه توسعه‌ای اولویت‌دار دولت ذیل طرح «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز» به تصویب رسید و به منظور پیگیری مستمر تا حصول نتیجه در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. یکی از این ۱۶ پروژه، طرح عظیم جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون (بیدبلند خلیج‌فارس) است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه