تراژدی بازگشت داعش؟

بیش از 20هزار عنصر افراطی در آسیا و آفریقا فعال‌اند

تراژدی بازگشت داعش؟

چند ماهی می‌شود که هشدارهایی درباره احیای دوباره داعش به‌ویژه در جغرافیای عراق و افغانستان به گوش می‌رسد. همگان در خاطر داریم نام این گروهک تروریستی در سایه رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار کمرنگ شد تا جایی که بسیاری، از پایان تاریخ مصرف داعش سخن به میان آوردند. ولی اکنون در بستر حوادث، گویا برخی نمی‌خواهند منطقه روی آرامش را به خود ببیند و به دنبال زنده کردن دوباره گروهک جنایتکار با نقاب اسلام هستند.


​​​​​​​به‌راستی آیا داعش زنده شده است؟

آمار داعش در عراق و سوریه 
مؤسسه آمریکن اینترپرایز در سایت کریتیکال تریتز، آمارهایی از تعداد عناصر این گروه افراط‌گرا در آسیا و آفریقا منتشر کرده که حاکی از افزایش فعالیت داعش در برخی نقاط جهان به‌ویژه عراق، افغانستان و آفریقاست. این نهاد با همکاری مؤسسه مطالعات جنگ، آمار داعش را در شامات (مرز عراق و سوریه) بین 6 تا10هزار تن اعلام کرده است. سازمان ملل هم در گزارشی در سال گذشته تخمین زده حدود ۱۰هزار جنگجوی داعش هنوز در عراق و سوریه فعال هستند که بسیاری از آن‌ها در مناطق تحت کنترل کردها حضور دارند. شبکه الفرات به نقل از یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اظهار کرد: حدود 2هزار داعشی عراقی‌الاصل در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) زندانی هستند. آمار خانواده‌های عراقی(داعشی) در این زندان‌ها حدود 30هزار نفر است. 
 این در حالی است که به گفته مقامات کرد، حدود ۱۲هزار مظنون داعشی از ۵۰کشور جهان نیز در چندین زندان در مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه نگهداری می‌شوند. پس از هشدارهای متعدد دبیرکل حزب‌الله درباره تلاش آمریکا برای احیای داعش، منابع محلی از افزایش فعالیت‌ و ظهور و بروز عناصر این گروه در مناطق شرقی سوریه خبر می‌دهند. داعشی‌ها حضور خود را در میدان‌های نفتی و گازی و به‌طور خاص استان‌های الحسکه و دیرالزور تقویت کرده‌اند. برپایه آمار کلی، حدود 74هزار نفر ازجمله 31هزار سوری، 32هزار عراقی و 11هزار اروپایی که تعداد زیادی از آن‌ها زن و کودک هستند در اردوگاه «الهول» در حومه جنوبی شهر الحسکه و نزدیکی مرزهای این کشور با عراق، تحت حمایت مقامات آمریکا سکونت دارند. به نقل از واشنگتن پست، همچنین تعداد 3هزار ستیزه‌جو در زندان غویران یا زندان مرکزی الحسکه زندانی هستند که حدود 700 تن از آن‌ها پسران نوجوان هستند.

افغانستان، پاکستان و شمال آفریقا
تلویزیون طلوع افغانستان به‌تازگی اعلام کرده 5هزار داعشی مربوط به شاخه خراسان در این کشور فعال هستند. خبرگزاری صدای افغان(آوا)، هم با انتشار نامه‌ای که از سوی مولوی محمد آصف ذاکر با عنوان «فرمان اطلاعاتی و کشف پرچم مرزی دوم به تمامی فرماندهان مرزی» نوشته شده، در مورد احتمال ورود ۷هزار جنگجوی داعش از پاکستان به افغانستان هشدار داده است. مؤسسه امریکن اینترپرایز در سایت کریتیکال تریتز، آمار داعش را در افغانستان هزارو500 تا 4هزار نفر اعلام کرده و مشخص شده این نیروها در حال افزایش هستند. جنبش تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) دست‌کم دو حمله در مقیاس بزرگ به زندان‌ها در سال‌های 2012 تا 2015 انجام داده که در این اقدامات تقریباً 2هزار جنگجو آزاد شدند.
مؤسسه امریکن اینترپرایز در سایت کریتیکال تریتز، آمار داعش در شرق آسیا را نیز 200نفر اعلام کرده و مشخص شده این نیروها در حال کاهش‌اند. این نهاد، آمار داعش در آفریقا را بدین شرح اعلام کرده: موزامبیک:400-200، آفریقای مرکزی: نامشخص اما به‌شدت در حال افزایش، نیجریه: 3تا 5هزار به‌شدت در حال افزایش، مالی: فعال اما ناشناخته.

یک تراژدی قابل پیش‌بینی
پایگاه خبری النباء عراق در گزارشی به نقل از اسنودن، مؤسس ویکی‌لیکس گزارش داده، در روز 30بهمن 1382 مسئولان اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در قصر یکی از امیران عرب در انگلیس به مدت سه روز جلسه تشکیل دادند و در نهایت تصمیم بر آن شد یک سازمان افراطی را تأسیس کنند و حزب‌الله لبنان را به طور کامل از بین ببرند. این جلسه منجر به تشکیل داعش شد.
این روزها اما حضور گسترده عناصر داعش در کشورهای یاد شده آن هم زیرنظر آمریکا از وجود یک تهدید دائمی در منطقه حکایت دارد، خطری بالقوه که هر زمان می‌تواند به صلاحدید واشنگتن بالفعل شده و تهدیدی جهانی ایجاد کند. در این راستا، محمد کریم، عضو پارلمان عراق خبر داده ایالات متحده با اعمال فشار، قصد دارد به هر نحوی، اردوگاه خانواده‌های عناصر تروریستی داعش در سوریه را حفظ کرده و از بازگشت آن‌ها به کشورهای خود جلوگیری کند. کریم به پایگاه خبری المعلومه گفت: فشارهایی از سوی آمریکا وجود دارد تا اردوگاه الهول سوریه حفظ شود؛ اردوگاهی که تهدید و بزرگ‌ترین خطر برای اوضاع امنیتی عراق به شمار می‌رود. نماینده دادستانی نظامی سوریه به‌تازگی تصریح کرد: با وجود پنهان شدن آمریکا در پشت ادعای مبارزه با تروریسم، واقعیت‌های میدانی رابطه این کشور با گروه تروریستی داعش را آشکار و رسوا کرد و با اسناد و مدارک ثابت شد داعش با پشتیبانی آمریکا در پایگاه «التنف» حملاتی را در صحرای سوریه انجام داده است. به نظر می‌رسد آمریکا با استناد به افزایش حضور داعش در منطقه به دنبال حضور و تجهیز دوباره نیروهای خود در غرب آسیاست.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه