رقابت عشق و سیاست در گیشه

نگاهی به فروش هفتگی فیلم‌های در حال اکران

رقابت عشق و سیاست در گیشه

سرانجام پس از ماه‌ها گیشه سینما با اکران فیلم‎های جدید رنگ و بوی تاز‌ه‌ای به خود گرفت و با چند فیلم متنوع دست علاقه‌مندانش را برای انتخاب آثار جدید بازتر کرد.


​​​​​​​در هفته‌های اخیر دو فیلم «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس و «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی راهی اکران شدند و «بخارست» نیز که از اواخر آذرماه اکران خود را کلید زد با هدف رونق‌بخشی دوباره به سینما روی پرده رفت تا شاید بتواند تجربه فروش موفق «انفرادی» را تکرار کند؛ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به وضعیت فروش فیلم‌هایی که به تازگی وارد میدان شدند و میزان استقبال مخاطبان از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

حرکت آهسته «بخارست» 
آمار فروش جدول هفتگی سینما نشان می‌دهد فیلم سینمایی «بخارست» ساخته مسعود اطیابی با فاصله کمی از دیگر رقیبانش در صدر جدول هفته ایستاده است. گرچه «بخارست» نسبت به دو ساخته دیگر اطیابی یعنی «دینامیت» و «انفرادی» ضعیف‌تر است و هنوز نتوانسته خودش را حتی به موفقیت دو فیلم قبلی نزدیک کند اما شرایط عمومی جامعه نیز در کاهش استقبال از فیلم‌ها بی‌تأثیر نیست و احتمالاً «بخارست» در شرایط عادی‌تر به مدد سناریوهای مخاطب‌پسند و چهره‌های پرطرفدار کمدی مانند پژمان جمشیدی می‌توانست سیر پرشتاب‌تری را در گیشه تجربه کند. با این حال این فیلم که یک ماه است روی پرده رفته طی هفته گذشته نزدیک به 64 هزار مخاطب داشته و یک میلیارد و 940 میلیون تومان فروخته و رقم کلی فروش را به 20 میلیارد و 757 میلیون تومان رسانده است.

آیا توقیف، سایه‌اش را از سر فیلم‌ها برمی‌دارد؟
دو فیلم دیگری که این روزها فروش خوبی دارند «ملاقات خصوصی» و «چپ، راست» با حضور شمار زیادی از بازیگران چهره هستند؛ فیلم‌هایی که با وجود داشتن پروانه نمایش اما هر کدام مدتی در توقیف بودند و با تدبیر مدیران سینمایی راه خود را به گیشه باز کردند. اما در جدول فروش، «ملاقات خصوصی» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره فجر گذشته در فاصله‌ای کم نسبت به «بخارست» ایستاده است. این فیلم طی هفته گذشته نزدیک به 54هزار مخاطب داشته و یک میلیارد و 701 میلیون تومان فروخته و فروش کلی فیلم را طی دو هفته اکران به 2 میلیارد و 964 میلیون تومان رسانده است. 
همچنین «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی که یک کمدی سیاسی است نیز پس از لحاظ کردن چندین اصلاحات از هفته گذشته روی پرده رفت. این فیلم در یک هفته اخیر بیش از 27هزار بلیت فروخته و فروش 975 میلیون تومانی را رقم زده است و احتمالاً طی هفته‌های آینده فروش خوبی را تجربه کند.

سینمای کودک؛ همچنان امیدوارکننده
شاید این روزها خیلی‌ها دل و دماغ سینما رفتن نداشته باشند اما بچه‌ها به فیلم‌های مخصوص خودشان حسابی روی خوش نشان داده‌اند. 
دو انیمیشن «پسر دلفینی» و «لوپتو» طی هفته گذشته در مجموع بیش از یک میلیارد فروش داشتند و «جزیره فضایی» با داشتن بیش از 12هزار مخاطب،  345 میلیون تومان فروش داشته و «بام بالا» با 7هزار و 451 مخاطب بیش از 160 میلیون تومان فروخته است. 
علاوه بر این فیلم «عینک» در ژانر کودک و نوجوان و گروه هنر و تجربه نیز به تازگی دور جدید اکران خود در مدرسه‌ها را ذیل طرح «سینما اردو» آغاز کرده است.
بر اساس اعلام سایت سمفا سینماهای سراسر کشور در یک هفته اخیر میزبان 217 هزار و 173 مخاطب بودند و فروش کلی فیلم‌ها رقمی افزون بر 6 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که در سطح شهر خبری از بیلبوردهای تبلیغاتی آن‌ها نیست و تلویزیون هم کمتر به فیلم‌های در حال اکران روی خوش نشان می‌دهد و فیلم‌ها در شرایط فعلی بدون کمترین حمایتی باید چشم امیدشان به مخاطب باشد و گلیمشان را به تنهایی از آب بیرون بکشند.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه