راه و رسم معرفی اهل بیت(ع) به کودکان

حیدری ابهری تبیین سیره را بهترین راه معرفی ائمه اطهار(ع) می‌داند

راه و رسم معرفی اهل بیت(ع) به کودکان

نویسنده کتاب «من حضرت زهرا(س) را دوست دارم» معتقد است روایت صرف تاریخی برای بچه‌ها جذاب نیست و متأسفانه کسانی که در مورد چهارده معصوم(ع) قلم زده‌اند تحت تأثیر منابع تاریخی، نمی‌توانند خود را از سلطه تاریخ بیرون بیاورند.


حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری از نویسندگان و شاعرانی است که برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان کتاب می‌نویسد. وی تاکنون کتاب‌های زیادی با محوریت دین و اخلاق نوشته که از آن میان می‌توان به خداشناسی قرآنی کودکان، خدا و قصه‌هایش، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر، فرهنگ‌نامه سوره‌های قرآن، دایرةالمعارف شیعه، کودکان می‌پرسند و نقاشی‌های خدا اشاره کرد. 
وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتاب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است. 
خبرگزاری شبستان با این نویسنده در مورد اثرش با عنوان «من حضرت زهرا(س) را دوست دارم» گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید.

مجموعه «من اهل بیت(ع) را دوست دارم» چند جلد است و توسط چه کسانی نوشته شده است؟
این مجموعه شامل 14جلد است که همه را بنده نوشته‌ام و در تمام این کتاب‌ها ائمه اطهار(ع) با زبانی ساده اما به‌طور جامع از جنبه‌های مختلف به بچه‌ها معرفی شده‌اند.

چه شد که تصمیم گرفتید چنین کتابی را برای بچه‌ها بنویسید؟
بیشتر کارهایی که در مورد ائمه اطهار(ع)نوشته شده به یک بعد زندگی آن‌ها پرداخته است و بچه‌ها فکر می‌کنند آن شخصیت تک‌بعدی بوده است، در صورتی که باید ائمه اطهار(ع) را با یک نگاه جامع به بچه‌ها معرفی کرد. در حقیقت معرفی ائمه اطهار(ع) باید شامل اطلاعات تاریخی، اخلاق، سیره و جنبه ملکوتی باشد.

چقدر زمان برد که کتاب «من حضرت زهرا(س) را دوست دارم» نوشته شود؟
نوشتن وقت زیادی نمی‌گیرد، رسیدن به موضوع و ایده‌پردازی است که از نویسنده وقت می‌گیرد. بر این اساس ممکن است کتابی که می‌نویسد، تجربه سال‌های نویسندگی او باشد. اینکه نویسنده به این نتیجه برسد که چگونه و با چه شیوه‌ای مطالب را پیاده‌سازی کند، زمانبر است، درواقع رسیدن به ایده‌ها و پیاده کردن آن‌هاست که زمان می‌برد.

ایده نوشتن این کتاب را چگونه بدست آوردید؟
 یک کاری در مورد حضرت مسیح به دستم رسید، از پسرم خواستم آن را ترجمه کند. این اثر که 11پاراگراف داشت برایم بسیار خواندنی، خوب و جذاب بود و آن را متفاوت دیدم. بارها آن را خواندم تا متوجه شوم چرا این نوشته برای من حس خوبی ایجاد می‌کند و این‌قدر متفاوت است و سرانجام فهمیدم نویسنده در آن به تمام جنبه‌های حضرت مسیح پرداخته است.

نویسندگانی که در مورد ائمه اطهار(ع) برای کودکان می‌نویسند باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشند؟
هر کس می‌خواهد در این حوزه بنویسد -در قالب‌های مختلف شامل شعر و داستان- خوب است اما به شخصه جای کاری که ائمه اطهار(ع) را با همه ابعاد برای کودکان و نوجوانان معرفی کنند خالی دیدم. به همین دلیل مجموعه «من اهل بیت(ع) را دوست دارم» را نوشتم. بهتر است تصویر روشنی به مخاطب ارائه دهیم. یک وقت، نویسنده‌ای فقط از جنگ‌های امام علی(ع) می‌گوید، در صورتی که ایشان‌نهج البلاغه را نوشته‌اند، ابعاد دیگری دارند، کمک به فقرا و نیازمند داشتند. پس باید بزرگان را به‌طور جامع و شفاف به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم.

استقبال از مجموعه «من اهل بیت(ع) را دوست دارم» چقدر است؟
استقبال خوبی از این مجموعه به‌عمل آمد به‌طوری که حتی به سایر زبان‌ها ترجمه شد. مرکز اسلامی امام خمینی(ره) در اتریش این مجموعه را به زبان آلمانی منتشر کرد، این کتاب همچنین به زبان عربی منتشر شد، خوشبختانه در داخل کشور نیز استقبال خوبی از این مجموعه صورت گرفت. سال‌ها بود دوستان ناشر به من می‌گفتند مجموعه‌ای در مورد چهارده معصوم(ع) به ما بده، اما بنده این کار را نکردم، چون دوست داشتم کاری متفاوت با نگاهی تازه ارائه دهم که خوشبختانه کتابی که در مورد حضرت مسیح به دستم رسید، این جرقه را در ذهنم زد و من هم با نگاه متفاوت شروع به نوشتن کردم.
 
علت استقبال از مجموعه «من اهل بیت(ع) را دوست دارم» را چه می‌دانید؟
خوشبختانه استقبال خوبی از این مجموعه شد. برخی از جلدهای آن هفت هشت بار چاپ شده است. مشکلی که وجود دارد، این است که در ایران همه به دست هم نگاه می‌کنند، انگار خزانه خدا خالی شده است. وقتی با خیرخواهی جلو بیاییم و آماده دریافت فیض الهی باشیم می‌توانیم متفاوت بنویسیم، مهم این است که ذهن را نبندیم. در این صورت الهاماتی به ما می‌شود و می‌توانیم با نگاهی تازه و شیوه‌ای متفاوت قلم بزنیم. مهم‌ترین دلیل استقبال از این مجموعه حاکمیت نگاه نو و متفاوت در اثر است.
 
کمیت و کیفیت کتاب‌هایی که در مورد حضرت زهرا(س) نوشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بیشتر دوستانی که در مورد چهارده معصوم(ع) قلم زدند انگار تحت تأثیر منابع تاریخی قرار گرفتند و نمی‌توانند خود را از سلطه تاریخ بیرون بیاورند، به‌نوعی باز روایت تاریخی داشتند و این‌گونه نوشتن جالب و جذاب نیست. از طرفی کار خوب هم زیاد داریم، به عنوان مثال کتاب «از فاطمه به فاطمه» نوشته شکوه قاسم‌نیا کتاب خوبی است. این کتاب متفاوت است اما اشکال آن این است که معرفتی درباره حضرت فاطمه(س) ایجاد نمی‌کند، کاری قشنگ و متفاوت است اما‌ ای کاش معرفت‌افزایی بیشتری داشت. باید دقت کنیم فقط تاریخ را روایت نکنیم، روش و شیوه زندگی ائمه اطهار(ع) را یاد دهیم، یعنی به بچه‌ها بگوییم این بزرگان چگونه زندگی می‌کردند، به نظرم این بهترین معرفی است.
گفتنی است، کتاب «من حضرت زهرا(س) را دوست دارم» نوشته حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری با قیمت 20هزار تومان از سوی انتشارات جمال در قطع رقعی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه