جایی برای پررنگ کردن کتاب در سبد سوغات زائران

گزارشی از گشت و گذار در بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی شبانه‌روزی مشهد

جایی برای پررنگ کردن کتاب در سبد سوغات زائران


خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا(ع) پر از مغازه‌های کوچک و بزرگ‌اند. اگر بخواهی از سمت باب‌الجواد(ع) وارد حرم مطهر شوی کنار مغازه‌های کوچک و بزرگ پوشاک، آجیل، زرشک، زعفران و انگشترفروشی، یک فروشگاه آجری زیبا در سمت راست خودنمایی می‌کند که با همه مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ اطراف حرم متفاوت است. سر در این فروشگاه نوشته شده «فروشگاه کتاب رضوی»؛ یک کتاب‌فروشی نسبتاً بزرگ با ویژگی‌ و استانداردهای یک کتاب‌فروشی تراز، با دنیایی از کتاب و کالای فرهنگی که عطری دل‌انگیز دارد: بوی کاغذ و عطر کتاب؛ آن هم کتاب رضوی.
در این فروشگاه، ويترين و قفسه کتاب‌های مذهبی و دينی خودنمایی کرده و برای ما داستان‌ها و قصه‌های مختلفی را از زندگی ائمه معصومین(ع) و چهره‌های شاخص دینی روایت می‌کند.

 مجموعه‌ای متفاوت و غنی از آثار روز ادبیات دینی
فروشگاه کتاب رضوی از نوروز 1401 به صورت شبانه‌روزی فعالیت خود را آغاز کرده و به‌دنبال دمیدن روحی تازه در حوزه مطالعه و کتاب‌خوانی است؛ 24 ساعته از دوستداران کتاب استقبال می‌کند؛ حتی در روزهای تعطیل به عاشقان کتاب و شب بیداران اجازه می‌دهد هر قدر دوست دارند در کتاب‌فروشی بمانند و فارغ از هیاهوی دنیای ماشینی، مطالعه کنند. این کتاب‌فروشی مثل رؤیای محقق شده‌ای برای علاقه‌مندان کتاب است.
 وارد این فروشگاه که می‌شوید قفسه‌هایی از کتاب به استقبالتان می‌آیند، کتاب‌هایی در دسته‌بندی‌های موضوعی متنوع؛ از علوم دینی گرفته تا تازه‌های ادبیات ایران و جهان، تربیتی و خودیاری، اخلاق و علوم روز و کتاب‌های کودک و نوجوان در زبان‌های فارسی و عربی و انگلیسی، ادبیات داستانی کودک و نوجوان، ادبیات پایداری، سیره چهارده معصوم(ع)، بزرگان انقلاب، خانواده، اخلاق و منطق و... .
چینش کتاب‌ها با موضوعات مختلف، اختصاص مکان‌هایی برای مطالعه کتاب، گلدان‌های گل و از همه مهم‌تر ویترین‌ آثار پرفروش و تازه‌های نشر اشتیاقتان را برای خواندن کتاب بیشتر می‌کند. در این فروشگاه کتاب، می‌توانید با خیال راحت بدون محدودیت زمانی مشغول خواندن کتاب شوید، همان‌طور که خانم قربانی غرق در دنیای کتاب شده بود.
او که دانشجوی مقطع دکترای مهندسی شیمی است، کتاب «قصه میمون پادشاه» را در دست دارد و در بین تورق کتاب‌های کودک، به دنبال کتاب‌هایی برای فرزندانش است که متناسب سن کودکان نوشته شده و از یک نویسنده خوب همراه با تصویرهای زیبا به چاپ رسیده باشد. بخش کودک این کتاب‌فروشی نیز با دکوراسیون و طراحی کودکانه، همچنین انواع بازی‌های فکری و جذاب و صندلی‌های متناسب با این گروه سنی چیدمان شده است.

جایی برای تهیه سوغات رضوی
در انتهای قفسه‌های پرتعداد کتاب، در گوشه‌ای دنج از فروشگاه، مجموعه‌ای از سوغات رضوی مانند قاب ‌فرش‌های متبرک حرم رضوی، قاب کاشی متبرک، سجاده‌های نفیس، زیورآلات و نوشت‌افزارهای مختلف و اسباب‌بازی عرضه می‌شود که این مجموعه توسط حدود 100تولیدکننده داخلی تأمین می‌شود و روی همه کالاها نوشته: «ساخت ایران».
در این بخش زوج جوانی دیده می‌شوند که از اهواز آمده‌اند. آن‌ها پس از زیارت حرم مطهر رضوی به این فروشگاه آمده‌اند و قصدشان خرید سوغات فرهنگی زائر است. خانم منجزی که دانشجوی معماری داخلی است، می‌گوید: محصولات متنوعی در ویترین سوغات فرهنگی زائر این فروشگاه وجود دارد که طراحی آن‌ها با استفاده از معماری حرم مطهر رضوی و فرهنگ ایرانی اسلامی انجام شده؛ این برای من بسیار ارزشمند بود. کتاب‌های این فروشگاه بیشتر مباحث روز ادبیات دینی است که اگر این آثار با داستان‌ها و رمان‌های جذاب و متنوع برای نسل جوان نوشته شوند می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

بخش ویژه قرآن و ادعیه
یکی از بخش‌های ویژه این فروشگاه که به دلیل همجواری با حرم مطهر، بسیار مورد‌ استقبال و توجه است، بخش ویژه قرآن و ادعیه است که مجموعه متنوع و متفاوتی از مصحف شریف قرآن و نفایس را به زائران حرم ملکوتی امام رضا(ع) هدیه می‌کند. در این بخش آقای کهنسالی را می‌بینم که 82سال سن دارد. خودش را سید احمد نبوی معرفی می‌کند و می‌گوید برای خرید کتاب قرآن ترجمه آیت‌الله مشکینی به این فروشگاه آمده و تقریباً از مشتریان ثابت این فروشگاه است.
از بین دریای کتاب موجود در فروشگاه کتاب رضوی، بیش از 30درصد کتاب‌ها برای مخاطب کودک و10درصد برای مخاطب نوجوان است و به دلیل ماهیت و هویت رضوی این فروشگاه، کتاب‌های حوزه ادبیات دینی و تربیت دینی و زیارت، در جایگاه ویژه‌تر، متنوع‌تر و پرشمارتری هستند. عرضه کامل، جامع و درخور آثار شخصیت‌ها و بزرگان انقلاب اسلامی، ایجاد 61دسته موضوعی با تفکیک رده سنی برای جست‌وجوی مخاطبان از ویژگی‌های شاخص این فروشگاه کتاب به شمار می‌آید.

عرضه 16هزار جلد کتاب از تازه‌های ادبیات دینی
حسین سعیدی، مدیر عامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) می‌گوید: این کتاب‌فروشی، بزرگ‌ترین و مجهزترین کتاب‌فروشی مشهد در مجاورت حرم مطهر رضوی است که پیرو دستورات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص تبدیل آستان قدس رضوی به قطب فکری‌فرهنگی جهان تشیع، تلاش دارد در سبد سوغات زائران، کتاب و گشت‌وگذار بین قفسه‌های کتاب هم رواج پیدا کند.
او با تأکید بر اینکه تعداد کتاب‌فروشی‌های خوب و غنی مشهد از 30عدد تجاوز نمی‌کند، اظهار می‌کند: از این تعداد کتاب‌فروشی در مشهد، سهم انتشارات آستان قدس رضوی، قابل توجه است و سبد فرهنگی زائران و مجاوران رضوی را این انتشارات در نقاط مختلف مشهد پر می‌کند. به‌نشر در مشهد دارای 17فروشگاه شامل 9شعبه حرمی و هشت شعبه شهری است و همچنین هشت فروشگاه دیگر در تهران و سایر شهرستان‌ها دارد که درمجموع 25 فروشگاه به‌طور مستقیم و 9 نمایندگی به طور غیرمستقیم در بخش آثار و محصولات به‌نشر مشغول به کار هستند. البته فروشگاه مجازی به‌نشر در بستر اینترنت هم در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی است.
بنا به گفته سعیدی، فروشگاه کتاب رضوی با عرضه متداول بیش از 16هزار اثر فعال و گزینش شده از 800ناشر مطرح کشوری و فعالیت راهنمایان تخصصی با گرایش‌های تحصیلی مرتبط (ادبیات، زبان عربی و انگلیسی، علوم دینی، فلسفه و...)، تنها کتاب‌فروشی شبانه‌روزی در کشور با پشتیبانی روزانه است که به تجمیع و به‌روزرسانی متعارف و پرسرعت عناوین بازنشر و چاپ اول، پوشش نیاز رده‌های سنی مختلف با فرهنگ‌های گوناگون، عرضه ویژه آثار مطرح کودک و نوجوان با انتخاب تحقیقی، سوغات زائر، نوشت‌افزار، پوشش و تأمین کتاب‌های مرجع (کتاب‌های شیعی، فرهنگ، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی و...) و برگزاری پویش‌ها و مسابقات گوناگون می‌پردازد.
او ادامه می‌دهد: از افتتاح این فروشگاه تاکنون بیش از 9ماه می‌گذرد، تاکنون بازخوردهای زیادی از سوی مخاطبان ثبت و ضبط شده که بیشتر آن‌ها مثبت بوده است. ما همواره تلاش کرده‌ایم انتقادها و پیشنهادهای مخاطبان را بررسی و برای رضایت حداکثری آنان گام برداریم. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه