مردم‌داری «حاج قاسم» در قاب تله‌تئاتر

تهیه‌کننده «اتوبان خاطره» از جزئیات ساخت این مجموعه نمایشی می‌گوید

مردم‌داری «حاج قاسم» در قاب تله‌تئاتر

تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» داستان زن و شوهر نقاشی به نام‌های «طوبی» و «حافظ» است که این زوج پس از پنج سال زندگی مشترک به دلیل مسائل مالی قصد جدایی دارند اما در بزنگاه نزدیک شدن به طلاقشان، از سمت سازمان زیباسازی شهرداری با آن‌ها تماس گرفته می‌شود تا نقاشی «سردار سلیمانی» را روی دیوار مجاور بزرگراه شهید سلیمانی ترسیم کنند.


​​​​​​​طوبی که عازم خارج از کشور است، سفرش را به مدت ۱۰روز به تعویق می‌اندازد تا این پروژه انجام شود اما حین کشیدن نقاشی سردار دل‌ها اتفاقاتی روی می‌دهد که مسیر زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.
این تله‌تئاتر یک واکاوی اجتماعی از زندگی سردار سلیمانی است که در هر قسمت با قصه‌ای مستقل به دغدغه‌های اجتماعی مردم و نمایش وجهه اجتماعی و مردمی حاج‌قاسم می‌پردازد. «اتوبان خاطره» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی علی قربانی در ۱۰ قسمت 15 تا 20 دقیقه‌ای در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی روی آنتن شبکه5 رفته است و دیشب آخرین قسمت آن پخش شد.
علی قربانی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر وابسته به حوزه هنری که تهیه‌کننده این تله‌تئاتر است درباره جزئیات تولید این مجموعه نمایشی به خبرنگار ما می‌گوید: محدودیت‌های کرونایی سبب شد تلویزیون به سمت تولید تله‌تئاتر برود و محتوای نمایشی به رسانه راه پیدا کند در واقع هدف ما گسترش مخاطب برای عرضه این محتوا بود.به گفته او، تله‌تئاتر یکی از مسیرهای ورود هنرهای نمایشی به خانه‌هاست که می‌تواند مضامین اخلاقی و ارزشی را به مخاطبان بیشتری ارائه بدهد. قربانی اضافه می‌کند: به همین دلیل تصمیم گرفتیم نخستین تله‌تئاتر را با محوریت تأثیر اجتماعی سردار سلیمانی روی آنتن ببریم. سیدعلی موسویان هم که از بچه‌های مستعد تئاتر بود به عنوان نویسنده و کارگردان اعلام آمادگی کرد طرحی در ذهنش دارد که این طرح در اتاق فکر هنرهای نمایشی حوزه هنری مطرح شد و به تصویب رسید. 

 فرازهایی از زندگی سردار سلیمانی
تهیه‌کننده «اتوبان خاطره» توضیح می‌دهد: مخاطب حین تماشای این 10قسمت و قصه این زن و شوهر با فرازهایی از زندگی سردار سلیمانی آشنا می‌شود، اتفاقاتی پیرامون کشیدن نقاشی دیواری می‌افتد و آدم‌هایی به ماجرا اضافه می‌شوند که قصه‌های فرعی جذابی را می‌سازند. شاید این مجموعه از نظر فنی دچار ضعف‌هایی باشد چون در گام اول بودیم ولی همین که با محوریت سردار سلیمانی ساخته شده است یک نقطه قوت به شمار می‌رود.
او درباره ظرفیت‌های تله‌تئاتر به عنوان یکی از قالب‌های نمایشی تلویزیون خاطرنشان می‌کند: یکی از فرصت‌های کرونا این بود که به تولید محتوا در عرصه رسانه توجه بیشتری نشان بدهیم و قالبی همچون تله‌تئاتر، دامنه مخاطبان تئاتر را گسترش می‌دهد. اگر این تئاتر روی صحنه اجرا می‌شد، تماشاچیان معدودی آن را می‌دیدند ولی همین که تبدیل به نمایش تلویزیونی شد، مخاطبان بیشتری را در برگرفت.
قربانی با تأکید بر اینکه تله‌تئاتر ظرفیت‌ها، جذابیت‌ها و مخاطبان خودش را دارد و اگر تعداد آثار تولیدی در این قالب نمایشی بیشتر شود از محاق فراموشی خارج خواهد شد، می‌گوید: مخاطبان جوان امروز تلویزیون شاید نتوانند مثل مخاطبان قدیمی تلویزیون با این قالب نمایشی ارتباط برقرار کنند چون تله‌تئاتر ندیده بودند ولی هر چه آثار بیشتری در حوزه تله‌تئاتر ساخته شود، این ارتباط قوی‌تر می‌شود و طرفداران خودش را پیدا می‌کند. ضمن اینکه مضامین مختلفی را در این قالب نمایشی می‌توان پیاده کرد.

 وجهه اجتماعی حاج‌قاسم
او با ارزیابی مثبت از بازخوردهای این مجموعه عنوان می‌کند: حوزه هنری هم بناست مجموعه‌های بیشتری در قالب تله‌تئاتر با هدف افزایش دامنه مخاطبان تولید کند. در حال حاضر مجموعه‌ای 26قسمتی با موضوع اخلاق و سبک زندگی در دست تولید داریم که قصه‌هایش در ایستگاه مترو می‌گذرد و هر قسمت، قصه مستقلی دارد. به نظرم در این ساختار تصویری باید محتوا را به شکلی مختصر، مفید و موجز ارائه داد.
تهیه‌کننده تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» با بیان اینکه محوریت موضوعی این مجموعه، نشان دادن وجهه اجتماعی حاج‌قاسم بود، می‌گوید: یکی از ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی، بُعد اجتماعی و مردمی این چهره بود و ما در این مجموعه نمایشی تلاش کردیم حضور حاج‌قاسم در بین مردم، توجه به دغدغه‌های اجتماعی مردم و مسائل معیشتی مردم را نشان دهیم حتی رد پای حاج‌قاسم را در کنار مردمانی که قربانی بلایای طبیعی شده بودند را می‌بینیم. ایشان حضور اجتماعی جدی داشت چون به میان مردم می‌رفت و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌کرد.
قربانی می‌افزاید: بُعد نظامی ایشان سر جای خودش ولی حضور اجتماعی ایشان در بین مردم بسیار پررنگ بود و علاوه بر داشتن دغدغه‌های اجتماعی برای رفع معضلات جامعه، راهکار داشت. همه مردم ایران برای حاج‌قاسم مهم بودند و جایگاه والایی داشتند. ما هم بنا داشتیم چهره مردمی حاج‌قاسم را در تله‌تئاتر «اتوبان خاطره» نشان دهیم. بر همین اساس، قصه‌های فرعی را نوشتیم و گره‌هایی را در قصه‌ها نشان دادیم که گشودن آن‌ها به رویکرد حاج‌قاسم برای حل مشکلات مردم برمی‌گشت. ضمن اینکه پرداختن به مسائل روز و دغدغه‌های اجتماعی از اولویت‌های محتوایی ما در این مجموعه بود. 

 نهادهای دیگر هم پای کار بیایند
این برنامه‌ساز با تأکید بر اینکه نهادهای مختلف فرهنگی و هنری باید پای کار تله‌تئاتر بیایند تا هم‌افزایی شکل بگیرد و کارهای خوب و ماندگار ساخته شود، عنوان می‌کند: تقویت تولیدات این حوزه به اهالی تئاتر که در شرایط معیشتی خوبی قرار ندارند، کمک زیادی می‌کند، در واقع هر اتفاق و تولید هنری که به اقتصاد آن هنر کمک کند، ارزشمند است ولی با توجه به هزینه‌های بالای تولید، نیاز به هم‌افزایی از سوی دستگاه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد تا پای کار بیایند و مجموعه‌های  تله‌تئاتر فاخر و بزرگ تولید شود. 
به باور قربانی، حوزه هنری به عنوان یکی از متولیان به تنهایی نمی‌تواند کار کند و صدا و سیما و سایر نهادهای هنری و فرهنگی هم باید اعلام آمادگی کنند. هر چه تعداد تولیدات مجموعه‌های فاخر بیشتر شود چرخ اقتصاد هنر هم با سرعت بهتری می‌چرخد و اهالی تئاتر مشغول به کار می‌شوند. ضمن اینکه این محتوا می‌تواند در پلتفرم‌های مختلف عرضه شود و یک بازی دو سر برد هم برای اقتصاد هنر و هم برای مخاطبان است که محتوای خوب و فاخر دریافت می‌کنند. 
او در پایان یادآور می‌شود: با سرمایه‌گذاری در تئاتر و تله‌تئاتر می‌توان پشتوانه‌های خوبی برای تربیت نیرو در سینما و تلویزیون به وجود آورد. 

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه