سبقت ادارات از مردم در مصرف انرژی

یک کارشناس تحولات انرژی در گفت‌وگو با قدس از تأثیر صرفه‌جویی‌ مردم بر درآمد کشور از انرژی می‌گوید

سبقت ادارات از مردم در مصرف انرژی

کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت‌وگو با قدس درباره صرفه‌جویی در مصرف گاز اظهار کرد: در زمینه صرفه‌جویی انرژی، مباحث زیادی در کشور مطرح شده و متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است. باوجود اینکه رادیو، تلویزیون و همه رسانه‌ها تبلیغ صرفه‌جویی می‌کنند اما در عمل توفیق زیادی بدست نمی‌آید. ما می‌توانیم 20 تا 30درصد صرفه‌جویی انرژی در فصل زمستان داشته باشیم تا کشور را اداره و از زمستان عبور کنیم. 


مدیران ارشد پای کار صرفه‌جویی انرژی بیایند
حسن مرادی با بیان اینکه در روزهای اخیر خبری مطرح شد مبنی بر اینکه چندین دستگاه دولتی به دلیل مصرف بیش از حد انرژی بازخواست شدند، تصریح کرد: به نظرم دولت و مجلس باید الگوی مصرف بهینه باشند و تمامی نهادها و مسئولان به‌ویژه صدا و سیما به این مسئله توجه و اهتمام مضاعفی داشته باشند. حتی باید اسراف نکردن انرژی توسط مسئولان رده بالا به صورت امری نهادینه به نمایش دربیاید اما متأسفانه در نحوه رفتار آنان چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و این‌ها عملاً برای مردم الگو نیستند. باید صرفه‌جویی انرژی از سوی مدیران نهادها الگوسازی شود. مرادی افزود: همچنین ادارات هم به بررسی وسایل گرمایشی و خاموشی آنان در ساعات غیرکاری بپردازند. علاوه بر این، اگر مدرسه‌ای تعطیل بوده یا کلاس‌های درس دانشگاه استفاده نمی‌شود، وسایل گرمایشی آن‌ها خاموش باشد. در دوران دولت نهم طرحی توسط من ارائه شد مبنی بر اینکه در هر دستگاه و نهادی، فردی مأمور بررسی و مراقبت از خاموشی وسایل بدون استفاده و تلف نشدن انرژی باشد اما این طرح استفاده نشد. 

اداره‌ها در مصرف انرژی از مردم سبقت گرفته‌اند
وی ادامه داد: به همین دلیل است اداره‌های کشور در حال حاضر در میزان مصرف انرژی از سایر مردم سبقت گرفته‌اند، زیرا استدلالشان این است وقتی برای تأمین انرژی از آنان هزینه‌ای نمی‌شود بنابراین دلیلی هم برای کاهش مصرف ندارند. صدا و سیما باید در گفت‌وگوهای خود این نکات را مدنظر داشته باشد و همه خودشان را مسئول بدانند صرفه‌جویی 30درصدی ابلاغ شده از سوی وزارت نیرو را در شرایط بسیار سخت حاضر رعایت کنند تا در هیچ جای کشور مجبور به قطع یا افت فشار گاز نباشیم. البته اتلاف انرژی در بخش‌های مربوط به مصارف صنعتی هم مشاهده می‌شود و ضرورت دارد مسئولان اجازه ندهند انرژی این بخش‌ها نیز به بهانه کارهای تولیدی و صنعتی به‌راحتی 
از دست برود.

نباید صادرات گاز را قطع کرد
این کارشناس انرژی تأکید کرد: نکته دیگر اینکه صادرات گاز برای کشور حیاتی است و با این موضوع می‌توان هزینه‌های کشور را تأمین کرد. حتی در بدترین شرایط هم نمی‌توان به بهانه کمبود منابع انرژی، روند صادرات گاز را قطع کرد. به همین دلیل ضرورت دارد مردم ابتدا خودشان صرفه‌جویی داشته باشند و اجازه دهند درآمدهای صادراتی دولت جای خود باقی بماند. 

اقدام مثبت با تغییر تعرفه‌های گازی
وی تصریح کرد: افزون بر این، تغییر تعرفه‌های گازی اقدامی خوب و یکی از عواملی است که می‌تواند به صرفه‌جویی کمک کند. باید بالا بردن تعرفه برای دهک‌های پرمصرف در نظر گرفته شود و همچنین برخی مصالح و ملاحظات را رعایت کرد تا این تغییر تعرفه‌ها گریبان‌گیر افراد ضعیف‌تر نشود و درنهایت عدالت اجتماعی محقق شود. مرادی معتقد است: مورد ضروری دیگر، رعایت تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های تولید انرژی است که باید دارای روندی دائمی باشد. البته طبیعتاً باید در ایام خشک‌ سال و سرما که بارندگی وجود ندارد، روند کار تعمیر زیرساخت‌ها سرعت بگیرد. هرچند متأسفانه در چنین شرایط سخت نیز گاز کلر مورد بهره‌برداری قرار نگرفته تا آلایندگی صنایع کمتر شود، بااین‌حال گام‌های خوبی برای استفاده از گاز کلر برداشته شده که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد. با این کار می‌توان حجم عظیمی از گاز که در مشعل‌ها می‌سوزد و محیط زیست بین‌المللی را آلوده می‌کند، محدود کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد.

نگاهی به آمار و ارقام گاز ایران 
براساس گزارش امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز ایران، 38هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور وجود دارد که بیش از سه برابر قطر کره زمین است. ایران ۶ نقطه واردات و صادرات گاز دارد که به دقت اندازه‌گیری می‌شود. 
۶ درصد از تولید سالانه گاز کشور صادر می‌شود. صادرات به ترکیه، عراق، ارمنستان، نخجوان و جمهوری آذربایجان انجام می‌شود. سهم صنایع عمده از مصرف گاز ۱۷درصد و سهم نیروگاه‌ها ۳۰درصد از کل تولید است. اکنون ۸۹نیروگاه در کشور وجود دارد. بخش خانگی و تجاری بیش از ۴۴درصد از کل تولید را مصرف می‌کنند و ۹۷درصد شهرها و ۹۰درصد روستاها گازرسانی شده‌اند.  در سال۸۶ تعداد ۹پالایشگاه گاز در کشور وجود داشته که ۴۷۰میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرده‌اند و تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد آن‌ها به ۲۲پالایشگاه رسیده که روزانه ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را دارا هستند که ۷۰درصد رشد را نشان می‌دهد. گازرسانی شهری از سال۸۶ تا سال۱۴۰۰ حدود ۶۹درصد رشد داشته و این در حالی است که گازرسانی به روستاها در این مدت هفت برابر شده است. در تابستان ۲۰۰میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و این رقم در زمستان به بالای ۶۰۰میلیون مترمکعب گاز در روز می‌رسد.

خبرنگار: مینا افرازه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه