افت شدید منابع آبی در خراسان جنوبی

افت شدید منابع آبی در خراسان جنوبی

معاون پژوهش دانشگاه بیرجند گفت: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیمتر است و با افت شدید منابع آب زیرزمینی روبه‌رو هستیم.


به گزارش مهر، ابوالفضل اکبرپور گفت: نخستین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب ۲ و ۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود. وی بیان کرد: کمبود بارش، افزایش جمعیت و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به افت شدید این منابع شده و مصرف زیاد از ذخایر آب راهبردی تجدیدناپذیر هم به وضعیتی نگران‌کننده تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: محدودیت منابع آبی ایران از نظر کمی‌و‌کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و مناسب برای استفاده از مقدار آب موجود؛ نگرانی از پیامدهای ناشی از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب به ویژه در مناطق خشک را افزایش داده است.
به گفته اکبرپور براساس اعلام وزارت نیرو، میزان نزولات جوی در سال، ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است که تنها از ۱۰۰میلیارد مترمکعب آن استفاده می‌شود و بقیه آن هدر می‌رود و از لحاظ فرونشست مقام نخست دنیا را داریم.
وی از همه دست‌اندرکاران بخش آب کشور دعوت کرد تا یافته‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را برای ارائه و انتشار برای این گردهمایی علمی ارسال کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه